آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۳

چکیده

هدف این مطالعه بررسی مدل رفتار مدنی تحصیلی بر اساس جو عاطفی مدرسه و تجارب مثبت در مدرسه با میانجی گری شکفتگی تحصیلی در دانش آموزان دبیرستانی بود. در یک مطالعه همبستگی از میان دانش آموزان دوره دوم متوسطه شهر خوی در سال تحصیلی 1-1400، تعداد 368 نفر بر اساس جدول کرجسی و مورگان با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چندمرحله ای به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل رفتار مدنی تحصیلی (گل پرور، 1389)، جو عاطفی مدرسه (پاشا امیری، 1388)، تجارب مثبت در مدرسه (فیورلانگ و همکاران، 2014) و شکفتگی تحصیلی (داینر و بیسواز- داینر، 2008) بودند. داده ها با روش تحلیل مسیر در نرم افزارهای SPSS و Amos تحلیل شدند. یافته ها نشان داد که مدل رفتار مدنی تحصیلی بر اساس جو عاطفی مدرسه و تجارب مثبت در مدرسه با میانجی گری شکفتگی تحصیلی در دانش آموزان دبیرستانی برازش مناسبی دارد. همچنین، متغیرهای جو عاطفی مدرسه و تجارب مثبت در مدرسه بر شکفتگی تحصیلی و متغیرهای جو عاطفی مدرسه، تجارب مثبت در مدرسه و شکفتگی تحصیلی بر رفتار مدنی تحصیلی اثر مستقیم، مثبت و معنادار دارد. علاوه بر آن، جو عاطفی مدرسه و تجارب مثبت در مدرسه با میانجی گری شکفتگی تحصیلی بر رفتار مدنی تحصیلی اثر غیرمستقیم، مثبت و معنادار دارند (001/0>P). با توجه به نتایج، برای بهبود رفتار مدنی تحصیلی در دانش آموزان دبیرستانی می توان جو عاطفی مدرسه، تجارب مثبت در مدرسه و شکفتگی تحصیلی آنها را از طریق بهبود وضعیت های مختلف مدرسه ارتقاء بخشید.

The Academic Civic Behavior Model based on the School Emotional Climate and Positive Experiences at School with the Mediation of Academic Flourishing in High School Students

The aim of this study was investigated the academic civic behavior model based on the school emotional climate and positive experiences at school with the mediation of academic flourishing in high school students. In a correlational study 368 people numbers from the senior high school students of Khoy city in the 2021-22 academic years were selected as a sample based on the Krejcie and Morgan table with the multi-stage cluster random sampling method. The research tools were included academic civic behavior (Golparvar, 2011), school emotional climate (Pasha Amiri, 2009), positive experiences at school (Furlong et al., 2014) and academic flourishing (Diener & Biswas-Diener, 2008). The data were analyzed by path analysis method in SPSS and Amos software. The findings showed that the academic civic behavior model based on the school emotional climate and positive experiences at school with the mediation of academic flourishing in high school students have a good fit. Also, the variables of school emotional climate and positive experiences at school on academic flourishing and the variables of school emotional climate, positive experiences at school and academic flourishing on academic civic behavior had a direct, positive and significant effect. In addition, the school emotional climate and positive experiences at school with the mediation of academic flourishing on academic civic behavior had an indirect, positive and significant effect (P<0.001). According to the results, in order to improve the academic civic behavior in high school students it is possible to promote their school emotional climate, positive experiences at school and academic flourishing through the improvement of different school situations.

تبلیغات