آزمون مدل قلدری سایبری در دوران پسا کرونا : نقش حمایت تحصیلی و سرمایه های روانشناختی ( مورد مطالعه : دانش آموزان مقطع متوسطه شهر شیراز) (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
این پژوهش با هدف آزمون مدل قلدری سایبری در دوران پسا کرونا براساس حمایت تحصیلی و سرمایه های روانشناختی در میان دانش آموزان مقطع متوسطه شهر شیراز انجام گرفت. برای این منظور 381 نفر از دانش آموزان مقطع متوسطه دوم شیراز به روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شدند و به پرسشنامه های سرمایه روانشناختی لوتانز و آولیو(2007) (PCQ)، حمایت تحصیلی ساندز و پلانکت (2005) و پرسشنامه تجربه قلدری قربانی سایبری آنتونیادو و همکاران (2016) پاسخ دادند. یافته ها نشان داد که اثر مستقیم مولفه های حمایت تحصیلی(حمایت معلم ، حمایت همسالان ، حمایت خانواده ) بر مولفه های سرمایه های روانشناختی (خوش بینی، امید، انعطاف پذیری و خودکارآمدی مثبت و معنی دار می باشد.به علاوه اثر مستقیم مولفه های سرمایه های روانشناختی برقلدری سایبری منفی و معنی دار است. ضمنا اثر غیر مستقیم مولفه های حمایت تحصیلی بر قلدری سایبری منفی و معنی دار می باشد. همچنین شاخص های آزمون مدل قلدری سایبری در دوران پسا کرونا نشان داد که مدل برازش شده با داده های به دست آمده از دانش آموزان کلاس های مقطع متوسطه دوم شیراز حمایت می شود.Testing the Cyberbullying Model in the Post-Corona: The Role of Academic Support and Psychological Capital (Case Study: High School Students in Shiraz)
This research was conducted with the aim of testing the cyberbullying model in the post-Corona era based on academic support and psychological capital among high school students in Shiraz. For this purpose, 381 students of high school in Shiraz were selected by multi-stage cluster sampling method And they responded to Lutans and Auliou (2007) psychological capital questionnaires, Sands and Plunkett (2005) academic support questionnaires, and Antoniodo et al (2016) cyber victim bullying experience questionnaires. The findings showed that the direct effect of academic support components (teacher support, peer support, family support) on psychological capital components (optimism, hope, flexibility and self-efficacy) is positive and significant. In addition, the direct effect of capital components the psychological effects of cyberbullying are negative and significant. At the same time, the indirect effect of academic support components on cyberbullying is negative and significant. In addition, the findings showed that in the fitted model, 42% of the variance of cyber bullying is explained by academic support and psychological capital. The goodness-of-fit indices of the cyberbullying prediction model of secondary school students in the post-Corona era also showed that the fitted model based on experimental data is compatible with the theoretical model derived from the theoretical and experimental background of the research.