تحلیل شاخص های سنجش رضایتمندی گردشگران در نواحی مرزی (مطالعه موردی: استان گلستان) (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
مقدمه: امروزه صنعت گردشگری به عنوان یکی از بزرگ ترین صنایع جهان، تأثیرات غیر قابل انکاری بر رفاه اقتصادی و اجتماعی جامعه میزبان می گذارد. این شرایط در مناطقی مانند استان گلستان که قابلیت مناسبی در ارتباط با گردشگری دارند و بویژه در مناطق مرزی آن، بسیار چشم گیر و حائز اهمیت است. از اینرو لازم است برای آن برنامه ریزی و مدیریت هدفمندی صورت گیرد. هدف پژوهش: مقاله حاضر با هدف شناسایی و تحلیل شاخص های سنجش رضایت مندی گردشگران در استان مرزی گلستان تدوین شده است. روش شناسی پژوهش:روش انجام پژوهش پیمایشی و از نوع توصیفی-تحلیلی بوده و جمع آوری اطلاعات به روش کتابخانه ای و میدانی صورت گرفت. جامعه آماری شامل بازدیدکنندگان مناطق گردشگری مرزی استان گلستان بوده که حجم نمونه با استفاده از روش اشتاین 350 نفر مشخص گردید. تحلیل داده ها با استفاده از مدل آکاما، آزمون کولموگروف- اسمیرنوف، آزمون فریدمن و تحلیل عاملی انجام شده است. قلمروجغرافیایی پژوهش: قلمروجغرافیایی پژوهش شامل تمامی مناطق گردشگری در نواحی مرزی استان گلستان می باشد. یافته ها و بحث: یافته های حاصل از بررسی و سنجش ابعاد رضایتمندی نشان داد که تمامی شاخص های تعیین شده، شاخص های مناسبی برای ارزیابی سطح رضایتمندی بازدید کنندگان محسوب می شوند. در این تحقیق ضمن آشکارسازی الگوی نگرش نمونه ی تحقیق به عنوان نماینده گردشگران استان گلستان، شاخص های موثر بر میزان رضایت گردشگران به ترتیب اولویت مشخص شده است. نتایج پژوهش: نتایج پژوهش نشان می دهد پنج شاخص اطمینان، قابلیت اعتماد، مسئولیت پذیری، عناصر ملموس و همدلی از کارایی لازم جهت سنجش میزان رضایت مندی گردشگران برخوردار می باشند. همچنین در بین شاخص های ارزیابی شده بر اساس آزمون فریدمن، شاخص "اطمینان" دارای بیشترین رتبه و شاخص "همدلی" دارای پایین ترین رتبه می باشد.Identifying and Analyzing Indicators of Satisfaction of Tourists in Border Areas (Case study: Golestan Province)
Introduction: Today, the tourism industry, as one of the largest industries in the world, has an undeniable impact on the economic and social well-being of the host society. These conditions are very significant and important in areas such as Golestan province, which have good capabilities in relation to tourism, and especially in its border areas. Therefore, it is necessary to plan and manage it purposefully. Aim of the research: The present article has been compiled with the aim of identifying and analyzing indicators for measuring the satisfaction of tourists in the border province of Golestan. Research methodology: The research method was descriptive-analytic and data collection was done by library and field method. Data analysis was performed using the Akama model, Kolmogorof-Smirnof test, Friedman test and factor analysis. Geographical area of the study: The geographical area of the study includes all tourist areas in the border areas of Golestan province. Findings and Discussion: Findings from the survey and measuring the dimensions of satisfaction showed that all the indicators are suitable indicators to assess the level of satisfaction of visitors. In this research, while revealing the attitude pattern of the research sample as a representative of tourists in Golestan province, the indicators affecting the level of tourist satisfaction have been identified in order of priority. Research results: The results of this study showed that five factors of being reliable, reliability, accountability, tangible elements and empathy index are effective in assessing the satisfaction of tourists. Also, among the indicators evaluated by Friedman test, the "confidence" index has the highest rank and the "empathy" index has the lowest rank.