آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۳

چکیده

برنامه ریزی فضایی گردشگری، یکی از رویکردهایی است که در دهه های اخیر در ابعاد مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، زیست محیطی و سیاسی گردشگری موثر واقع شده است و مانند یک سیستم بر فضاهای گردشگری یک منطقه تسلط پیدا کرده و زمینه را برای مدیریت خردمندانه از فضا، انسان و فعالیت فراهم کرده است. لذا هدف از این پژوهش بررسی و تحلیل وضعیت مناطق روستایی براساس شاخص های برنامه ریزی فضایی گردشگری در شرق استان مازندران می باشد. نوع تحقیق کاربردی و برای گر آوری داده ها از روش های میدانی استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات و رتبه بندی روستاها از روش-های آماری و مدل WASPAS ، GIS بهره گرفته شد. جامعه آماری این تحقیق 21 روستای مقصد گردشگری در سه گروه مردم محلی، گردشگران و کارشناسان در نظر گرفته شده است. یافته های آماره tتک نمونه ای نشان دهنده سطح معنی داری شاخص های برنامه ریزی فضایی گردشگری روستای در محدوده مورد مطالعه است. همچنین بالاتر رتبه در بین مردم محلی، گردشگران و کارشناسان متعلق به روستای التپه( عباس آباد) با Qi برابر با 856/0 می باشد و در رتبه دوم روستای شهید آباد با Qi برابر با 129/0 و در رتبه سوم روستای نیالا با Qi برابر با 126/0 می باشد. روستاهای تیله نو با Qi برابر با 101/0، روستای اطراب با Qi برابر با 103/0 و لمراسک با Qi برابر 105/0 در رتبه های آخر قرار دارند.

Analysis of the situation of rural areas based on the spatial planning of tourism (Case Study: East of Mazandaran Province)

Tourism planning is one of the approaches that has been effective in various dimensions of economic, social, cultural, environmental and political tourism in recent decades, and as a system, dominates the tourism spaces of a region and provides grounds for Wise management of space, human beings and activity. Therefore, the purpose of this research is to study and analyze the situation of rural areas based on the spatial planning of tourism in eastern Mazandaran province. The type of research was applied and field data was used to collect data. GIS was used to analyze the information and rank the villages using statistical methods and the WASPAS model. The statistical population of this study is 21 tourist destination villages in three groups of locals, tourists and experts. The findings of the t single-sample statistics indicate the significance level of tourism spatial planning indicators of the village in the studied area. Also, the highest ranking among locals, tourists and experts belonging to the village of al-Taepah (Abbasabad) with Qi is equal to 0.856, and in the second place, the village of Shahid-Abad with Qi is 129.9 and in the third place of the village Niall with Qi is equal to 126.0. Thai villages with Qi equal to 0.101, the village of Orab with Qi is 103.03 and Lmorsk with Qi is equal to 105.0.

تبلیغات