آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۵

چکیده

گردشگری روستایی به عنوان رویکردی جدید برای توسعه نواحی روستایی و حفاظت از محیط زیست، امروزه جایگاه چشمگیری یافته است. این تحقیق، به لحاظ هدف کاربردی و از نظر روش، توصیفی تحلیلی است. گردآوری داده ها به روش کتابخانه ای و میدانی صورت گرفته است. جامعه آماری مورد مطالعه بخش تخت سلیمان بوده است. حجم نمونه، شامل 357 خانوار بوده که با استفاده از جدول مورگان مشخص شده است. تحلیل اطلاعات با نظر سنجی از ساکنان روستایی با استفاده از مدل ترکیبی AHP-SWOT(A’WOT) انجام شده است. نتایج نشان می دهد که مناسب ترین راهبرد برای توسعه گردشگری روستایی در محدوده مورد مطالعه، راهبرد تدافعی(WT) با امتیاز 6143/0است. بر این اساس لازم است اقداماتی نظیر تدوین مقررات جدید برای نگهداشت محیط زیست، آثار تاریخی و جلوگیری از برهم خوردن تعادل اکولوژیکی منطقه، بسترسازی برای سرمایه گذاری بخش خصوصی و دولتی در صنعت گردشگری و ایجاد زیرساخت ها و تسهیلات مناسب، توسعه و ترویج برنامه های آموزشی و اطلاع رسانی به ساکنان بومی در زمینه گردشگری، آموزش افراد متخصصین برای استفاده بهینه از سرمایه های طبیعی و انسانی، بازاریابی و تبلیغات پتانسیل های گردشگری در سطح محلی، ملی و فراملی انجام گیرد.

The Feasibility of rural tourism development with an emphasis on sustainable development approach

Rural tourism as a new approach to rural development and environmental protection, nowadays has found a significant position. The study, In terms of target Practical, and research method is descriptive – analytical. Data gathering is Survey - librarary method. Statistical population the studied rural settlements were Takht-e Soleyman district. The sample size consisted of 357 households that are specified using Morgan table. Data analysis survey of rural residents is done, using the mixed model AHP-SWOT (A'WOT). The results show that the most appropriate strategy for rural tourism development in the study area is Defensiveness strategy (WT) with a score of 0.6143. Accordingly, it is necessary to actions such as new regulations codification for maintain the environment, Historical monuments and prevent ecological imbalance, Bedder for public and private sectors investment in the tourism industry and the creation of appropriate infrastructures and facilities, Developing and promoting programs to educate and inform the local population in tourism, Training of specialists for the optimal use of natural and human resources, Marketing and advertising capabilities of tourism done At the local level, national and transnational.

تبلیغات