آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۵

چکیده

امروزه یکی از راه های نجات روستاها از فقر ، مهاجرت ، مشکلات اجتماعی واقتصادی ، توسعه گردشگری در مناطق مستعد گردشگری روستایی می باشد. با توجه به این مهم پژوهش حاضر در پی شناخت توانمندیهای روستای نمونه گردشگری دلفارد و تدوین برنامه استراتژیک گردشگری با استفاده از مجموعه عوامل درونی (قوت ،ضعف) ومجموعه عوامل بیرونی ( فرصت ، تهدید) می باشد. روش تحقیق در این پژوهش توصیفی-تحلیلی می باشد. گردآوری اطلاعات و داده های مورد نیاز به روش بررسی های اسنادی و کتابخانه ای و مطالعات میدانی صورت گرفته و برای تحلیل اطلاعات با بهره گیری از تکنیک SWOT نقاط قوت، ضعف، فرصت و تهدیدهای گردشگری تجزیه و تحلیل شده و استراتژی های ممکن جهت توسعه گردشگری منطقه تدوین شده است.یافته های حاصل از این تحقیق بیانگر آن است که در این روستا 8 قوت ، 9 ضعف داخلی ، در عین حال 8 فرصت و 8 تهدید بیرونی دارای تاثیر عمده بر کارکردهای گردشگری روستا می-باشد. نتایج ارزیابی های حاصل از مدل راهبردی SWOT نشان می دهد که در بین عوامل داخلی و خارجی مؤثر بر توسعه گردشگری دلفارد، T4, O8, W5, S8, به ترتیب دارای امتیاز وزنی،0.228 ،0.221 ،0.22 ، 0.205بوده و امتیاز نهایی ماتریس ارزیابی عوامل درونی (3.058) و بیرونی (3) نشان دهنده تاثیر گذاری بیشتر عوامل داخلی بر عوامل خارجی در روستای دلفارد می باشد. استراتژی های منتج از راهبرد SWOT نشان داد که راهبرد بازنگری (WO) با امتیاز 3.4 به عنوان اولین الویت و راهبردهای (WT) با امتیاز 3.1 ،(SO) با امتیاز 3 ،(ST) با امتیاز 2.7 به ترتیب در اولویتهای بعدی برنامه ریزی گردشگری دلفارد می باشند.

Analysis of cognitive capabilities and strategic planning of tourism development (Case Study: Dalfard village tourism in the city of Jiroft)

One of the ways to rescue the village from poverty, migration, social and economic problems, is the development of rural tourism. According to this study to identify the capabilities Dalfard village tourism and tourism development strategic plan using a set of internal factors (strengths, weaknesses) and a set of external factors (opportunities, threats). The research is descriptive and analytical methods. Collecting information and data required by a library and field studies conducted investigations and to analyze information by using the technique of SWOT strengths, weaknesses, opportunities and threats are analyzed Tourism and strategies to develop regional tourism. results from this study indicate that in the village strengths(8 ), weaknesses (9), opportunities(8) and threats(8) has a impact on tourism. results from strategic SWOT implies that in between the internal and external factors affecting the development of tourism dalfard, T4, O8, W5, S8, By Rated, 0.228, 0.221, 0.22, 0.205 and the final score matrix assess internal factors (3.058) and external (3) represents have more influence the internal factors on the external factors in the village of dalfard. The result of the strategy SWOT indicated that (WO) with a score of 3.4 a first priority (WT) with a score of 3.1, (SO) with a score of 3, (ST) with a score of 2.7 The next priorities is tourism planning Dalfard.

تبلیغات