آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۵

چکیده

در سطح هر شهر یکی از معتبرترین فعالیت ها، کاربری آموزشی است که درفرآیند برنامه ریزی و ارزیابی باید توجه خاصی به این کاربری شود؛ چون مکان گزینی صحیح مدارس در سطح شهر می تواند باعث کاهش هزینه های خانوارها، کاهش ترددها و ترافیک و به تبع آن کاهش آلودگی های محیطی ، کاهش هزینه های خدمات شهری و ... شود. دراین پژوهش مکانیابی کابری های آموزشی در شهر دورود مورد بررسی قرار گرفته است که هدف این پژوهش بررسی مدارس شهر دورود از نظر سرانه فضای باز و زیربنا ،  متوسط تعداد دانش آموز در کلاس و تعداد طبقات و همچنین ارزیابی و تحلیل رابطه ی بین معیارهای مکان یابی بامکان گزینی وضع موجود فضاهای آموزشی شهر دورود است. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی است که برای بررسی روابط بین معیارهای مورد مطالعه از آزمون های تحلیل واریانس یکطرفه وLevene  استفاده شده است یافته های پژوهش نشان می دهد؛ شهر دورود از نظر سرانه فضاهای باز و سرانه زیر بنا دارای کمبود متراژ است و درمقایسه با استانداردهای رایج آموزشی وضعیت مناسبی ندارند ولی از نظر تعداد دانش آموز در کلاس، تعداد طبقات و سرانه زمین نسبت به هر ساکن شهری دارای کمیت و کیفیت بهتری نسبت به میزان سرانه های منتج از دفتر فنی وزارت آموزش و پرورش است و همچنین فضاهای آموزشی با سایر معیارهای    مکان یابی ارتباطی ندارند در واقع بین معیارهای مکان یابی و مکان گزینی وضع موجود فضاها تفاوت معناداری وجود دارد. و این بدان معنی است که  فضاهای آموزشی شهر دورود از نظر سازگاری، همجواری و مطلوبیت وضع مناسبی ندارند.

Locating Evaluation of Educational Landuse in Doroud of Lorestan Province

In each city one of the authentic activities is educational using land which in planning and evaluation process should be attended specifically .Since accurate place selection of school in city could lead to cost reduction of families ، transportation and traffic reduction and consequently ، pollution reduction ، city service reduction city service reduction and so on .In this study locating of educational using lands in Doroud has been investigated .The aim of this study evaluation of schools in Doroud from the aspect of open space budget and construction ،  student number average in class and unit number and also evaluation and analysis of relationship between site - seeking criteria with site selection available in educational space in Doroud . Research method is analytical and. In order to investigate the relationship between stated criteria variance analysis test and Leven have been used. Research findings show that Doroud from the aspect of open spaces budget and construction budget in comparison with current educational standards is not in an appropriate condition but from the aspect of student number in class, unit number and land budget have a better quantity and quality than each citizen inhabitant and budgets extent derived from technical office training and educational ministry. In addition, educational space has not any connection with other site –seeking criteria. In fact there is a meaningful difference between site –seeking criteria and available site –selection and this reveals that educational spaces in Doroud city have not appropriate circumstance from the aspect of agreement proximity and appropriateness.

تبلیغات