تدوین راهبردهای توسعه گردشگری روستایی(مطالعه موردی: روستای شیدان، شهرستان بوانات، استان فارس)
آرشیو
چکیده
گردشگری و اقتصاد گردشگری در حال حاضر، در حال تبدیل شدن به یکی از ارکان اصلی اقتصاد تجاری جهان است. افزون بر این بسیاری از برنامه ریزان و سیاستگذاران توسعه نیزاز صنعت گردشگری به عنوان رکن اصلی توسعه ی پایدار یاد می کنند. در این راستا گردشگری روستایی نیز جزئی از صنعت گردشگری به حساب می آید که می تواند با برنامه ریزی اصولی و مناسب و شناسایی مزیت ها و محدودیت های گردشگری روستایی، نقش موثری در توسعه ی این مناطق و در نتیجه توسعه ی ملی و تنوع بخشی به اقتصاد ملی بر عهده داشته باشد. جهت تدوین راهبردهای مناسب توسعه گردشگری در این روستا ، ابتدا با استفاده از مدل های SWOT و EFE و IFE، مهم ترین عوامل داخلی و خارجی مؤثر بر توسعه گردشگری روستای شیدان شناسایی شدند، سپس با استفاده از روش ماتریس داخلی و خارجی (IEM)، موقعیت منطقه مورد مطالعه، جهت انتخاب و تدوین راهبردها مشخص شده و در مرحله آخر، با استفاده از مدل روش تحلیل سلسله مراتبی AHP، بهترین راهبرد توسعه گردشگری در این روستا انتخاب گردید و نتایج بدست آمده نشان داد که: با توجه به پتانسیل ها و محدودیت های روستای شیدان در زمینه گردشگری، در بین چهار راهبرد اصلی، راهبرد WT، با امتیاز 0.342 به عنوان بهترین راهبرد انتخاب شده است. راهبرد ST4- توسعه زیرساخت ها و امور زیربنایی و تجهیزات خدمات رفاهی و زمینه سازی جذب سرمایه گذاران به فعالیت در بخش گردشگری با امتیاز 0.468 در بین 16 راهبرد مطرح شده، بهترین و مؤثرترین راهبرد می باشد.Codification of Rural Tourism development strategies (Case study: Sheidan Village city bavanat fars province)
Tourism and the tourism economy, At present, Has become one of the main pillars of the business world. In addition, Many planners and policy development The tourism industry is regarded as the main pillars of sustainable development. In this regard, Rural Tourism The tourism industry is a part of That can be programmed with the principles of good And identify advantages And constraints of rural tourism, Role in the development of this area And therefore, National development and diversification of the national economy is headed. To develop appropriate strategies for the development of tourism in the village, Using SWOT model and EFE and IFE, The most important internal and external factors affecting the development of rural tourism Sheidan were identified. Then, using internal and external matrix (IEM), Location of the study area, To select and develop specific strategies In the final stage, Using Analytical Hierarchy Process AHP, The best strategy for tourism development in the village was selected And the results showed that: Due to the potential and limitations of the village Sheidan In the field of tourism, Among the four main strategies, Strategy WT, With a score of 342/0 Selected as the best strategy. Strategy ST4 - Infrastructure development And infrastructure Equipment and utilities And field of activities to attract investors in the tourism sector With a score of 468/0 in 16 of the proposed strategy, The best and most effective strategy.