سنجش میزان رضایت مندی شهروندان از عملکرد سازمان سرمایه گذاری و مشارکت های مردمی (مطالعه موردی : منطقه 6 شهر تهران)
آرشیو
چکیده
شناسایی نیازهای مردم و آگاهی از خواسته های آن ها نقشی تعیین کننده در تعیین اولویت های مدیریتی و کارآمدسازی نظام مدیریت شهری دارد. مدیریت همه جانبه و پایدار شهر زمانی عملی خواهد شد که شهروندان از عملکرد سازمان شهرداری رضایت داشته باشند. زیرا که رضایت مندی شهروندن از عملکرد سازمان ها ،اصلی در بهبود مستمر فرآیند کارهایی است که در جهت افزایش کارآیی و بهبود کیفیت عامل مدیریت جامع شهری صورت می گیرد ، میزان رضایت فرد از سازمان بستگی به ادراک فرد از چگونگی عملکرد آن سازمان، آگاهی شهروندی و عوامل گوناگون دارد.در این پژوهش میزان رضایت مندی شهروندان از عملکرد سازمان سرمایه گذاری ومشارکت های مردمی در منطقه 6 تهران و عوامل مؤثر بر آن بررسی می شود ،روش پژوهش دراین مقاله توصیفی-تحلیلی است، جمع آوری داده ها از طریق پرسشنامه در حجم نمونه 384 نفر و تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون های مناسب در نرم افزارSpss انجام شده است. نتایج حاصل از پژوهش نشان می دهد که رضایت مندی شهروندان از سازمان سرمایه گذاری ومشارکت های مردمی در وضعیت نامطلوبی قرار دارد. طبق نتایج میان متغیرهای آگاهی شهروندی و سن با متغیر رضایت شهروندی رابطه معنادار و مثبتی وجود دارد، رابطه میان متغیر سواد و رضایت مندی معنادار، ولی منفی است، به عبارت دیگر با افزایش میزان سواد، رضایت مندی کاهش میابد. طبق نتایج رابطه معناداری میان جنس و رضایت مندی وجود دارد و همبستگی زنان با متغیر رضایت مندی بیشتر از مردان است. آگاهی شهروندی از حقوق وتکالیف خود پایین است. حدود 70 درصد شهروندان نقش رسانه را در ارتقاء مشارکت شهروندی راهکار مناسبی می دانند، بین میزان آگاهی شهروندان با متغیر وابسته تحصیلات رابطه معنا دار و مثبتی وجود دارد هر چه میزان تحصیلات بالاتر می رود میزان آگاهی نیز به همان نسبت افزایش می یابد.Measure citizen satisfaction with the performance of the investments and contributions (Case Study: District 6 of Tehran )
Identifying the needs of the people and the knowledge of their demands have a decisive role in determining the managerial priorities and effective urban management system. Comprehensive and sustainable management of city will be fulfilled when the citizens are satisfied with the performance of the municipality. Because the citizens' satisfaction with the performance of the organizations is a major factor in continuous improvement process in order to increase efficiency and quality of urban management. Individual’s satisfaction with the organization depends on his perception of the performance of that organization, citizens’ awareness and various factors. In this study, the citizens’ satisfaction with the performance of investment organization and public participation in the 6th district of Tehran and its affecting factors are investigated with descriptive - analytical research method. Data were collected through questionnaires with a sample of 384 people and analyzed using suitable tests in SPSS software. The results show that the citizens' satisfaction with investment organization and public participation are not in a good condition. According to the results, there is a positive and significant relationship between variables of citizens’ awareness and age with citizens’ satisfaction, but the relationship between literacy and satisfaction is significant and negative, in other words, increased literacy rate, decreases satisfaction. According to the results, there is a significant relationship between gender and satisfaction, and women’s correlation with satisfaction variable is more than men. Citizens' awareness of their rights and obligations is low. About 70 percent of citizens consider the media's role in promoting citizen participation an effective strategy. There is a positive significant relationship between the citizens’ awareness and the dependent variable of education, higher education level increases knowledge proportionally.