آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۳

چکیده

امروزه صنعت عظیم توریسم بویژه توریسم داخلی جایگاه خاصی در اقتصاد کشورها داشته و نقش فعال و مؤثری در ارتقاء ساختار اقتصادی اجتماعی و فرهنگی کشورها بخصوص کشورهای درحال توسعه بازی می کند. هدف کلی این تحقیق بررسی تأثیر توریسم در نواحی روستایی با تأکید بر جغرافیای رفتاری روستاییان و ارایه استراتژی هایی در جهت توسعه این نواحی و نهایتاً رسیدن به الگوی بهینه توسعه است. برای رسیدن به این منظور از دو روش اسنادی و میدانی استفاده شده است که پس از مطالعات و بررسی منابع علمی با انجام پرسش نامه در بین روستاییان توسعه روستایی از منظر روستاییان استنتاج و تجزیه و تحلیل گردیده و نهایتاً منجر به تدوین استراتژی هایی در جهت توسعه گردیده است. بنابراین گردشگری و توریسم روستایی نقش مؤثری در توسعه پایدار روستایی داشته و رفتار روستاییان نیز در جذب گردشگر مؤثر بوده و نهایتاً وجود ظرفیت های متعدد طبیعی می تواند در جذب گردشگران روستایی نقش مؤثر را ایفا نماید.

Analysis of Tourism potentials and capabilities from Baghbahadoran Villagers’ point of view

Today, the tourism industry, especially domestic tourism, has earned an important status in a country’s economy and plays an effective role in enhancing economic, social, and cultural structure in all countries, especially developing countries. The present study was generally intended to examine the impacts of tourism on rural areas with a particular emphasis on villagers’ behavioral geography. The study was also aimed to propose strategies to develop these areas to, eventually, reach the best possible model for development. To do so, a documentary and field research methods were employed. After studying and analyzing academic sources and documents, the villagers were given a questionnaire to examine and analyze their opinions on rural development, which resulted in establishing strategies for development. Therefore, tourism and rural tourism play an effective role in rural sustained development. In addition, villagers’ behaviors have been effective in attracting tourists to the area. Finally, the existence of many natural capacities can play an important part in attracting tourists.

تبلیغات