"
مقدمه: کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی پزشکی در حکم سازمانهای خدماتی، به جهت ارتقای بیشتر کیفیت خدمات خود، پاسخگویی هر چه بیشتر به مراجعان و به منظور بهبود عملکرد سازمان مادر، نیازمند روشهای استانداردی برای سنجش و ارزیابی خدماتشان میباشند تا بر مبنای آن بتوانند نیازهای کاربران خود را که منتهی به عملکرد بهتر خدمات سازمان میشود، به طور مطلوب برآورده سازند. هدف از این تحقیق، سنجش سطح کیفیت مدیریت فنآوری اطلاعات در کتابخانههای دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور به عنوان موردی از کتابخانههای علوم پزشکی در کشورمان بود.
روش بررسی: مدل تعالی سازمانی EFQM (European Foundation for Quality Management) یکی از ابزارهای استاندارد ارزیابی کیفیت عملکرد است. در این پژوهش پیمایشی، جامعهی پژوهشی آن را کلیه مدیران و دست اندرکاران فنآوری اطلاعات در کتابخانههای دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز که 30 نفر بودند، تشکیل دادند. پیش از اجرای پرسشنامه، یک کارگاه نیز به منظور آموزش نحوهی پاسخدهی به پرسشنامه برای هر یک از این گروهها برگزار شد. به منظور سنجش پایایی پرسشنامهی پژوهش از ضریب Cronbach’s alpha استفاده شد. مقدار آلفا عدد 9797/0 به دست آمد که نشاندهندهی پایایی بسیار قوی است. از آمار توصیفی مانند فراوانی، درصد و میانگین، برای توصیف و به تصویر کشیدن وضعیت موجود استفاده شد، از آزمون t مستقل برای بررسی (معنیدار بودن) اختلاف بین معیارهای الگوی تعالی سازمانی در کتابخانههای دانشگاه مورد بررسی استفاده گردید.
یافتهها: بررسی به عمل آمده روشن ساخت که از مدل EFQM میتوان برای بررسی کیفیت عملکرد درکتابخانههای علوم پزشکی استفاده کرد؛ ضمن این که کتابخانههای دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با کسب 4208/441 امتیاز از 1000 امتیاز، که 0304/203 امتیاز آن از 500 نمرهی شاخصهای توانمندسازها و 3904/238 امتیاز آن از 500 نمرهی شاخصهای نتایج میباشد، از سطحی متوسط برخوردار هستند.
نتیجهگیری: مدیریت کتابخانههای دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز و مسؤولان رده بالای تصمیم گیرنده در این دانشگاه بایستی به موارد مدیریت کیفیت فنآوری اطلاعات، وضعیت کارکنان و رضایت مشتریان توجه بیشتری کنند و در تقویت آنها بکوشند.
"