تحلیل پرسش محور شعر «هنوز در فکر آن کلاغم» احمد شاملو (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
تفسیر و تحلیل شعر، فرآیندی است که تنها با بررسی زبانی و بلاغی و یا در چارچوب یک نظریّه ادبی به صورت مجزّا نمی توان به فهم جامع و حداکثری از آن دست یافت. تفسیر و تحلیل شعر، زمانی دشوارتر می شود که با شعری ناب و هنرمندانه روبه رو می شویم. در مواجهه با چنین شعری، ابهام هنری موجود در نظام معنایی- ساختاری شعر، افق فهم خواننده مفّسر را با دشواری خوانش و ارائه تحلیلی منسجم رو به رو می کند. برای تحلیل دقیق چنین متونی به روشی نیاز است که بتواند از تمام ابعاد متن پرسش کند و پاسخ را در بافت زبانی و موقعیّتی متن بیابد و تحلیلی منسجم و قانع کننده از متن ارائه دهد. در این مقاله، شعر «هنوز در فکر آن کلاغم» احمد شاملو بر اساس چنین شیوه ای مورد بررسی قرار گرفته و مشخّص شده است در این شعر، شاعر با بهره گیری هنرمندانه و دقیق از عناصری چون واژه ها، ترکیبات، ابهام های شاعرانه، نمادها و ایجاد تقابل های مفهومی در پی بیان این اندیشه است که صداها و اندیشه های تازه در جوامع ایستا از سوی متحجران و خشک مغزان همچون بانگ شوم کلاغان، ناخوش و گوش خراش است. این شعر به گونه ای بیانگر تقابل سنّت و حامیان آن با نوآوری و پیروان آن است.Inquiry-Based Analysis of “I’M Still Thinking of That Crow”
A comprehensive and integrated understanding of poetry could not be obtained through, either linguistic and rhetorical interpretation and analysis of poetry, or a study of poetry in a literal theory framework, as separate fields of study. The difficulty and complexity of interpretation and analysis of a poetry is amplified when we are dealing with a pure, creative and artistic poem. In such dealing, ambiguity of the semantic and structural order of the poetry put difficulty through the horizon of understanding of the commentator reader, and presentation of a comprehended analyses by him. To overcome these difficulties and present an accurate analyses of such texts, the authors need a method that can inquire in all levels, various dimensions of the text, such as linguistic, aesthetic, intellectual, semantic, stylistic, discourse and etc. And with consideration of the relation between the whole and parts, and with a context-based approach, the authors try to find answers to these inquiries in linguistic and situational context of the text, and present an integrated and compelling analyses through regulation and codification of these answers. In this article they also review “I’m still thinking of that crow” by Ahmad Shamlou with an inquiry-based approach and try to determine the semantic dimensions of this poem as much as possible.