آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۷

چکیده

یکی از مؤلّفه های مشترک متون دینی و عرفانی «مکاشفه» یا «آپوکالیپس» است. بازتاب آپوکالیپس در خلال متون دینی، حماسی، عرفانی و اساطیری ملل مختلف نشانه حضور ژرف و نقش کم نظیر عناصر ماورای طبیعی در ایجاد پیوندهای ناگسستنی میان آثار کهن دینی و عرفانی و اسطوره ای است. مشابهت های کتب مقدّس جهان؛ از جمله کتاب مقدّس(عهد  قدیم و عهد جدید)، آثار خلّاق صوفیانه و عرفانی مثل مثنوی مولانا، اشعار شاه نعمت الله ولی و حتّی اشعار سهراب سپهری، همچنین کتاب های دینی- اسطوره ای زرتشتیان و متون حماسی از جمله شاهنامه و ایلیاد و... در پرداخت یکسان و مشابه به حوادث آینده و گاه گذشته محور، گواه این همبستگی یا مشابهت ساختاری است. نظر به نقش حیاتی این عنصر در ایجاد پویایی و ماندگاری آثار خلّاق، این جستار توصیفی- تحلیلی تلاش می کند به فرایند گذار آپوکالیپس از اسطوره به حماسه بپردازد. هدف از این پژوهش، کشف بن مایه های آپوکالیپسی در متون اسطوره ای حماسی ویافتن وجوه شباهت و تفاوت در نوع عملکرد این عنصردر متن است که می تواند کلیدی برای فهم پیچیدگی ها و گشایش گره های درون متون اساطیری و حماسی باشد. از نتایج تحقیق برمی آید که توجّه به وجوه آپوکالیپسی متون حماسی، آبشخور اسطوره ای متون حماسی را بیش از پیش برملا می سازد. با این حال، هرچه از عصر اسطوره ای به عصر حماسی نزدیک می شویم، عناصر متافیزیکی، چون مکاشفات پیشگویانه، صورتی عقلانی تر و انتزاعی تر می یابند. وجود جنبه های اساطیری به شکل کم رنگ تر و محدودتر در حماسه آشکار می گردد. همچنین عنصر آپوکالیپس در شاهنامه و گرشاسب نامه قوی تر و متنوّع تر نمود می یابد؛ ولی در کتب اساطیری و حماسی غرب چون اِنه اید، ایلیاد و ادیسه ابزار و اسباب کارکردهای آپوکالیپسی در دست خدایان و الهگان است و در بهشت گمشده با فضایی کاملاً متفاوت موارد پیش گویی و پس گویی بیشتر رویکردی آخرالزمانی و شهودی دارند.

The Reflection of the quality of Apocalypse in transition from Myth to Epic Era

One of the common grounds of religious and gnostic texts is the presence of “apocalypse or revelation”. The presence of apocalypse in the course of religious, gnostic, epic and myth of various nations’ texts is an indication of the profound presence and unique role of supernatural elements in creating the inseparable unions among old religious, gnostic and mythological works. The similarities of world’s saint texts such as; the Old and New testaments, the creative mystical and gnostic works (like Masnavi by Molana, the poems of Shah Nemat-Allah Vali and even in Sohrab Sepehri’s poems, and also in Zoroastrian’s religious-mythological books, the epic texts of Shahname, Iliad and Odyssey etc.) in paying the similar attention to future events and sometimes past-based events is the sign of these commonalities or structural similarities. Due to the vital role of this element in creating the dynamism and stability of creative works, the authors of this descriptive-analytic research aim to carry out apocalypse from myth to epic meticulously. The research results indicate that attention paid to various kinds of apocalyptic epic texts reveals the mythological ranks of epic texts more than before. With this in mind, the more we get closer from mythological era to epic myth, the metaphysical elements such as fateful revelation get a more logical and abstract tinge.

تبلیغات