آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۵

چکیده

تشبیه یکی از پایه های اساسی علم بیان است که به عنوان هسته اصلی، محوری و مرکزی اغلب خیال های شاعرانه، زبان خبر را به زبان هنر و ادب مبدّل می سازد. خلّاق المعانی ثانی -کلیم کاشانی- شاعر قرن یازدهم و از نمایندگان مشهور سبک هندی است که با استفاده از عنصر تشبیه، تصاویری مخیّل و بکر خلق کرده است. در این پژوهش توصیفی- تحلیلی، تشبیهات دیوان کلیم از نظر ارکان، ساختمان و شکل مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است. نتیجه حاکی از آن است که ذکر تشبیهات مرکب، وجه شبه های دوگانه، مشبه به های بکر و همچنین اشکال مختلف تشبیه از جمله تشبیه تمثیل، ملفوف و مفروق و در نهایت بسامد بالای تشبیهات گسترده، تصاویر تشبیهات را از حالت کلیشه ای و ابتذال درآورده و موجب تعدد و تنوع صور تشبیهی –درو از پیچش معنایی و ابهام افراطی رایج در سبک هندی- در شعر کلیم شده و عمق و غنای بیشتری به اشعار او بخشیده است.

The Analysis of the Structure of Simile and its Effect on Kalim-e-Kashani’s Poems

Simile is one of the fundamental bases of rhetoric which, as the core of most poetical fantasies, transforms the ordinary language into the language of art and literature. The second creator of meaning, Kalim-e-Kashani, is an eleventh century (AH) poet and one of the famous representatives of the Hindi style who has created fantastic and untouched images. In this descriptive-analytical study, the similes in the Kalim-e-Kashani’s poems were analyzed and studied in terms of elements, structure and form. The results reflect that mentioning compound similes, twofold points of comparison, untouched objects of comparison, as well as different forms of simile such as simile of allegory, veiled and subtrahend simile and finally high frequency of the extended similes, has altered it from being cliché and banal and caused variety in metaphorical images -that are far from complexity of meaning and excessive vagueness abundant in Hindi style- of Kalim’s poems and has given more depth to his poems.

تبلیغات