آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۷

چکیده

تحلیل زبان شناسانه ادبیّات کودک به بررسی زبان شناختی تعدادی از آثارادبی کودک و نوجوان می پردازد. پژوهش حاضر نیز می کوشد با تحلیل زبانی پیکره هایی متناسب با گروه های مختلف سنّی پیچیدگی های نحوی ادبیّات هرگروه را معرفی نماید. در هریک از پیکره های مورد بحث بعضی از پیچیدگی های نحوی مانند تعداد واژه در جملات ساده هرگروه سنّی، نسبت جملات ساده به مرکب، زمان افعال به کاررفته، میزان حضور کنش گر و کنش پذیر درجملات مورد بررسی قرارگرفته است. نتایج نشان می دهدکه باافزایش سنّ کودک، تعداد واژه های به کارگرفته شده در جملات ساده نیز بیشتر خواهدشد درحالی که نسبت جملات ساده به مرکب با افزایش سن روبه کاهش است. ازنظر میزان حضور کنش گر و کنش پذیر، جملات به ده دسته تقسیم شده است. این بررسی نشان می دهد که بین کاربرد جملات اسنادی، مجهول، عاطفی، جملاتی با حذف کنش گر وکنش پذیر به قرینه لفظی، پرسشی درحدّ کلمه، دارای کنش گر با حفظ نمودآوایی و کنش پذیر، جملات دارای کنش گر و کنش پذیر بدون حفظ نمودآوایی کنش گر و جملات دارای کنش گر و فاقد کنش پذیر بدون حفظ نمودآوایی کنش گر، تفاوت معناداری وجود دارد امّا بین جملاتی با فعل های غیر شخصی و جملاتی دارای کنش گر و فاقد کنش پذیر با حفظ نمود آوایی کنش گر تفاوت معناداری بین گروه های سنی وجود ندارد.

Analysis of some elements of syntactic complexity in some prose literature for children and adolescents

Linguistic analysis of children's literature is one of the subjects that need to be considered in language and linguistics. The aim of this study was to investigate the children’s’ linguistic literature in different age groups.  For this purpose, this study seeks to introduce the Syntactic complexity of each group with analyzing the proper linguistic complexity figures for different age groups. In each of the figures in question, which consists of ten thousand words, some syntactic complexities such as the number of words in simple sentences in each age group, proportion of simple sentences with respect to the compound verbs, the presence of agent and patient in the texts of ten thousand words of each age group were studied and statistically compared. It has been shown that with increasing the age, number of words in simple sentences is increased. However, the ratio of the simple to compound sentences decreases. But, there is no significant difference in time of the used tenses. Relating to the presence of agent and patient, sentences are divided into ten categories. This study shows that between applications of sentence predications, passive, exclamation, sentences with omitting active and passive verbal statements by verbal analogy, interrogative sentences, sentences with pro-agent and sentences with agent and without patient, significant difference was seen. But, no significant difference was seen between sentences with non-personal verbs and sentences with agents and without patients, for different age groups

تبلیغات