آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۳

چکیده

امروزه توسعه به عنوان یک فرآیند، مهم ترین بحث کشورها به ویژه کشورهای در حال توسعه است، مهمترین هدف توسعه پایدار بر طرف کردن احتیاجات و بهبود بخشیدن به شرایط کیفی زندگی انسانی می باشد. تحقیق حاضر بر آن است تا سطح توسعه یافتگی شاخصهای بهداشتی و آموزشی روستاهای ناحیه ساحلی غرب گیلان را مورد بررسی قرار دهد. بدین منظور اطلاعات مربوط به 4 شاخص بهداشتی و 6 شاخص آموزشی برای سه دوره سرشماری 1385، 1390 و 1398 از سایت استانداری استان گیلان دریافت گردید. سپس با استفاده از شاخص توسعه روستایی (RDI)، شاخص ترکیبی نتایج (CRI) و آماره t جفتی اقدام به تعیین میزان توسعه یافتگی شاخصهای بهداشتی و آموزشی در 8 بخش ناحیه ساحلی در طی زمان گردید. نتایج بدست آمده نشان داد میزان RDI محاسبه شده براساس فراوانی شاخصها و همچنین نسبت فراوانی به تعداد روستای هر بخش، از تفاوت مکانی برخوردار است. اما رتبه بندی شاخص CRI با وجود تغییرات جزئی در مقدار آن، تغییرات سطح توسعه را طی سه دوره نشان نمی دهد. این موضوع در شاخص CRI حاصل از نسبت فراوانی به تعداد روستا هم مصداق دارد. معنی داری تفاوت شاخصها در طی سه دوره سرشماری برای دو حالت مورد بررسی، تغییرات معنی داری که نشان از ارتقاء سطح توسعه باشد نشان نمی دهد، و بین نتایج شاخص CRI سالهای 1390 و 1398 تفاوت معنی داری در سطح α=0.05 مشاهده نگردید. نتایج نشان داد رتبه توسعه در این ناحیه نیز Dو C است که بیانگر پایین بودن سطح توسعه یافتگی ناحیه ساحلی غرب استان گیلان در راستای شاخصهای بهداشتی و آموزشی است.

Determining the level of development of rural in the western coastal area of Guilan province using the Rural Development Index (RDI)

Today, development as a process is the most important issue of countries, especially developing countries, the most important goal of sustainable development is to meet the needs and improve the quality of human life. The present study aims to examine the level of development of health and education indicators in the rural of the west coast of Guilan. For this purpose, information related to 4 health indicators and 6 educational indicators of the three census periods of 2006, 2011 and 2017 were received from the Guilan Provincial website. Then, using the Rural Development Index, Combined Result Index and paired t-statistics, the development of health and education indicators in 8 parts of the coastal area over time were determined. The results showed that the amount of RDI calculated based on the frequency of indicators and also the frequency ratio to the number of rural in each section, has a spatial difference. However, the ranking of the CRI index, despite minor changes in its value, does not show changes in the level of development over three periods. This is also true in the CRI index obtained from the ratio of frequency to the number of rural. The results showed that the development rank in this area is D and C, which indicates the low level of development of the west coastal area of Guilan province in terms of health and education indicators.

تبلیغات