آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۰

چکیده

یکی از رویکردهای نقد ادبی معاصر که مورد توجه پژوهشگران قرارگرفته نقد روانشناختی است. کهن الگوها که محتوای ناخودآگاه جمعی محسوب می شوند در شخصیت انسان ها، به عنوان میراثی از گذشتگان قابل تحلیل هستند. فرد با به تعادل رساندن چهار کهن الگوی نقاب، سایه، آنیما، آنیموس در وجود خود می تواند «خود» واقعی را بروز داده و به فردانیت برسد. این نوشتار به روش تحلیلی- توصیفی به بررسی کهن الگوها در رمان «عریان در برابر باد» اثر احمد شاکری بر مبنای نظریات یونگ می پردازد. این رمان از رمان های حوزه ادبیات دفاع مقدس است که به روایت ماجرای نوجوانی از روستای «کانی چاو» پرداخته و راز شهدای تپه برهانی را پس از سال ها بازگشایی می کند. این پژوهش متناسب با شرایطِ داستان زمینه بازنمایی کهن الگوهای یاد شده را فراهم آورده و نشان می دهد در رمان به دلیل حضور شخصیت های منفی، کهن الگوهای سایه و نقاب تأثیر بسزایی داشته و فضای داستان را تیره و تار نموده اند. با تلاش شخصیت اصلی رمان - یوسف- سایه و نقاب ها یکی پس از دیگری کنار رفته و واقعیت برای اهالی روشن می شود. پافشاری بر جنبه های منفی، زمینه بروز «خود» واقعی شخصیت های داستان را فراهم نیاورده و تنها ماهیت آنان را برای اهالی آشکار ساخته است.

The Analysis of the Novel Naked in the Wind by Ahmad Shakeri In the Light of Carl Yung’s Archetyes

One of the approaches of contemporary literary criticism that has been considered by researchers is psychological criticism. Archetypes, which are the collective unconscious content, can be analyzed in human personality as a legacy of the past. By balancing the four archetypes of mask, shadow, anima, animus in oneself, one can express one's true "self" and reach individuality. This article examines the archetypes in Ahmad Shakeri's novel Naked in the Wind based on Jung's theories through an analytical-descriptive method. This novel is one of the novels in the field of sacred defense literature that tells the story of a teenager from the village of "Kanichao" and reveals the secret of the martyrs of Borhani hill after many years. This research, in accordance with the conditions of the story, provides the background for the representation of the mentioned archetypes and shows that in the novel, due to the presence of negative characters, shadow archetypes and masks have a great effect and have darkened the story’ space. With the efforts of the main character of the novel - Yusuf - the shadows and masks are removed one after another and the reality becomes clear to the people. The insistence on negative aspects has not provided the ground for the expression of the real "self" of the characters in the story and has only revealed their nature to the people.

تبلیغات