مدل تأثیر رسانه های اجتماعی بر تمایل به برابری جنسیتی در میان زنان ایرانی (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
به عقیده برخی از محققان، مدرنیته عصر جدیدی را ایجاد کرده است که به عصر ارتباطات مشهور است و بر اساس آن گسترش و تسریع تبادل اطلاعات از طریق رسانه های جدید باعث شده تا افراد در سراسر جهان با افکار جدیدی آشنا شده و حتی برخی اوقات هویت و افکار سنتی انسان ها که سابقه ای چند هزار ساله دارد، تضعیف شده و عقاید جدیدی در جامعه ترویج یابد. در این راستا، هدف این پژوهش آزمون تاثیرات مستقیم و غیرمستقیم رسانه های اجتماعی بر روی تمایل زنان به برابری جنسیتی می باشد. جامعه آماری این پژوهش زنان بالای 18 سال ایرانی و با استفاده از یک نمونه 733 نفری است که توسط مرکز پیمایش ارزش های جهانی WVS در سال 2020 (موج هفتم) جمع آوری شده است. یافته های این پژوهش نشان می دهد که اولا رسانه های اجتماعی به طور مستقیم بر روی تمایل زنان ایرانی به برابری جنسیتی تاثیر معنی دار و مثبتی دارد و باعث افزایش چنین گرایشاتی در زنان می شود. ثانیا، رسانه های اجتماعی به طور غیر مستقیم و از طریق سه متغیر میانجی بی اعتنایی، بی اعتقادی و حق انتخاب نیز بر روی تمایل به برابری جنسیتی تاثیر مثبت و معنی داری داشته است.A Model of the Impact of Social Media on the Desire for Gender Equality among Iranian Women
For some scholars, Modernism has given rise to the emergence of new era that is known as the age of communication which accelerated sharing and spreading of the information. As a result, people can be familiar with new ideas and communicate with each other across the world. Sometimes, due to new social media traditional and ancient ideas have been declined and replaced by new ones. The ongoing research concentrates on the direct and indirect impact of the social media on women tendency to sexual equality. All Iranian women and a sample of 733 women, in fact, comprises our database which have been collected by World Values Survey (WVS) in 2002 (seventh wave). Our findings show, in the first place, social media directly mark their impact on the tendency of Iranian women to sexual equality and accelerate such tendencies. And, on the other hand, social media indirectly lead Iranian women towards sexual equality via three variables; indifference mediate, unbelief, and right to choose. Thus, these variables both positively and considerably have influenced Iranian women sexual equality tendencies