آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۰

چکیده

امروزه همگان به اهمیت و ضرورت ارتباطات در گردشگری پی برده اند. آنچه ارتباطات را به گردشگری متصل می کند، رسانه است. گردشگری فیلم حوزه ای است که می توان با آن، علاوه بر معرفی مقصدها به گردشگران، تأثیراتی عمیق بر فرهنگ و اقتصاد ایجاد کرد. پژوهش حاضر به مطالعه وضعیت گردشگری فیلم و عوامل مؤثر بر رونق آن و موانع موجود در این زمینه پرداخته است. روش پژوهش حاضر، کیفی است. برای جمع آوری داده ها از مصاحبه نیمه سازمان یافته و مشاهده و برای تحلیل مصاحبه ها از روش تحلیل مضمون استفاده شده است. 19 مصاحبه با متخصصان در حوزه گردشگری، ارتباطات، فیلم و رسانه، صاحبان کسب و کارهای مرتبط با گردشگری و گردشگران فیلم انجام شد که با نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. بر اساس یافته های تحقیق، گردشگری فیلم در ایران در مراحل اولیه قرار دارد. وجود شهرک های سینمایی در ایران، ساخت فیلم های تاریخی در لوکیشن های تاریخی، وجود نمونه های موفق فیلم های گردشگری محور، فروش لوازم فیلم به گردشگران حاضر در لوکیشن، وجود فیلم سازان علاقه مند به ترویج گردشگری، انجام برخی فعالیت های موفق در بخش خصوصی، رشد فیلم سازی و کسب جوایز بین المللی در این زمینه، و دقت فیلم سازان در انتخاب لوکیشن مناسب برای فیلم می تواند به رونق و رشد گردشگری فیلم در ایران کمک کند. از سوی دیگر نبود مرکزی برای معرفی و فروش لوکیشن فیلم به فیلم سازان، کمبود تورهای گردشگری فیلم، توانایی مالی ضعیف مردم برای استفاده از تورهای گردشگری فیلم، عدم تمایل فیلم سازان و بازیگران به ورود بازدیدکنندگان به لوکیشن فیلمبرداری، دشوار و هزینه بر بودن محافظت و نگهداری از لوکیشن ها در صورت بازدید عموم در کل طول هفته، ناشناخته بودن گردشگری فیلم، و مشکلات موجود در فیلم سازی از موانع رشد و رونق گردشگری فیلم در ایران هستند.

A qualitative analysis of the factors affecting the growth of film tourism in Iran

The importance and necessity of commercial and entertaining communication in tourism industry is somehow evident. Using film tourism, it is possible to make deep effects on culture and economy. This research has studied some advantages and problems of film tourism in contemporary Iran .Semi- structured interview and field observation were used to collect data. Several interviews were conducted with professionals in the field of tourism, communication, film and media, business owners related to tourism and film tourists who were selected by purposive sampling. According to research finding, film tourism in Iran is in its early stages. The existence of filming organizations in Iran, the making of historical films in historical locations, the existence of successful examples of tourism- oriented films, the existence of filmmakers interested in promoting tourism, carrying out some successful activities in the private sector, the growth of filmmaking and winning international award in this context, and the accuracy of the filmmakers in choosing the right location for the film contribute to the growth of film tourism in Iran. On the other hand, lack of a  center to introduce and sell film locations to filmmakers, the lack of film tourism tours, the people’s poor financial ability to use film tourism tours, the reluctance of filmmaker and actors to allow visitors to film locations, the difficulty and cost of protecting and maintaining if the locations are visited by the public during the entire week, the unknown nature of film tourism, and the problems in filmmaking are some of the obstacles to the growth of film tourism in Iran.

تبلیغات