آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۳

چکیده

هدف اصلی این مقاله تعیین تأثیر آموزش ایمن سازی روانی – اجتماعی بر اساس آموزه های مثنوی معنوی بر بهزیستی روان شناختی دانش آموزان متوسطه دوم شهرستان مهاباد است. پژوهش حاضر از روش تحقیق نیمه آزمایشی و طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان دوره متوسطه دوم شهرستان مهاباد بوده است. از بین دانش آموزان تعداد 30 نفر دانش آموز با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. دانش آموزان انتخاب شده دو گروه آزمایش و کنترل به میزان مساوی انتخاب شدند. موضوعات مورد آموزش (بسته آموزش 6 مهارت خودآگاهی هیجانی، جرأت ورزی، مشارکت، مسئولیت پذیری، احترام به خود و روابط اجتماعی) است که در قالب 12 جلسه از طریق سامانه شاد آموزش مجازی به صورت زنده و ارسال فایل ها برای دانش آموزان گروه آزمایش صورت گرفت. در این پژوهش برای جمع آوری اطلاعات موردنظر از مقیاس بهزیستی روان شناختی ریف و همکاران استفاده شده است. برای آزمون فرضیه های تحقیق براساس نتایج بدست آمده از بررسی فرضیات از آزمون شاپیرو-ویلک و تحلیل کواریانس تک متغیره استفاده شده است. نتایج نشان داد که نمرات میانگین تعدیل شده میزان بهزیستی روان شناختی پس از اجرای آموزش ایمن سازی روانی اجتماعی بر اساس آموزه های مثنوی معنوی در افراد گروه مداخله بالاتر از میزان بهزیستی روان شناختی در افراد گروه کنترل می باشد. به عبارتی دیگر، آموزش ایمن سازی روانی اجتماعی بر اساس آموزه های مثنوی معنوی برافزایش بهزیستی روان شناختی دانش آموزان تأثیر داشته است. با در نظر گرفتن مجذور اِتا، می توان گفت که حدود 64 درصد این تغییرات ناشی از تأثیر مداخله یا آموزش ایمن سازی روانی اجتماعی بر اساس آموزه های مثنوی معنوی بوده است.

The Effect of Psycho-Social Immunization Based on the Teachings of Masnavi Manavi on the Psychological Well-Being of Secondary School Students in Mahabad City

The main purpose of this article is to specify the effect of psycho-social immunization training on the psychological well-being of secondary school students in Mahabad city based on the Masnavi e Manavi's principals. The current research is done with a semi-experimental research method and a pre-test-post-test scheme in cooperation with a control group. The statistical population have been all students of secondary schools of Mahabad city. Among the students, 30 students were chosen by prepared sampling method.From this chosen number of students, two groups of experimental and control in equal numbers were separated by random sampling method.The topics to be instructed are (training package of 6 skills :emotional self-awareness, bravery, participation, accountability, self-respect and social relations), which were conducted by 12 live sessions through the Shad virtual education system and sending files to the experimental group'students.In this paper , the psychological well-being scale of Rief and colleagues PWB has been used to collect the demanded information.Shapiro-Wilk test and univariate covariance analysis were used to test the research hypotheses based on the obtained results from the hypothesis testing. The results have shown that the adjusted average scores of psychological well-being in ​​the intervention group are higher than the psychological well-being in the control group after the implementation of psychosocial immunization training based on the the Masnavi e Manavi's teachings.In other words, the psychosocial immunization training based on the teachings of the Masnavi e Manavi had an effect on increasing the psychological well-being of students.By Considering the square of eta, it could be said that about 64% of these alternations are result of the effect of the intervention or psychosocial immunization training based on the teachings of Masnawi e Manavi.

تبلیغات