آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۶

چکیده

مدیریت تردد در بافت های تاریخی و فرسوده کلانشهرها یکی از مهم ترین معضلات شهری است که با توجه به گستردگی ابعاد اجتماعی، اقتصادی، کالبدی و محیط زیستی خود واجد پیچیدگی های چندلایه است که در صورت عدم برنامه ریزی صحیح به معضلات غیرقابل حلی می انجامد. همچنین عدم حضورپذیری فضای شهری منجر به عدم شکل گیری خاطرات فردی و جمعی در میان شهروندان و درنتیجه موجب بیگانگی آنان از شهر شده است. در این پژوهش تلاش شده است تا با توجه به همین ضرورت، در محدوده بازارچه طرخانی تهران، نخست با رویکرد تحقیق کیفی و طرح تحقیق توصیفی-تحلیلی و قیاسی، با احصا معیارها و زیرمعیارهای ساختارهای اقتصادی، کالبدی، محیط زیستی، اجتماعی، معابر و تردد از مطالعات کتابخانه ای و سنجش مؤلفه های هندسه معابر، عرض معابر، مبلمان، منظر شهری، کاربری ها، نیاز اقشار خاص، حضورپذیری بانوان، احساس امنیت، احساس تعلق خاطر، حجم تردد، طول مسیر، پارکینگ عمومی، سرزندگی اقتصادی، سازگاری فعالیت، زمان فعالیت، فضای سبز، کیفیت محیط و همسازی با محدوده به روش مطالعه تطبیقی و تحلیل داده ها از طریق استدلال استنتاجی، به ارائه راهکارهای عملیاتی مدیریت تردد و انتخاب محور پیاده و تمهیدات ضروری آن اقدام شده است. نتایج حاصل از داده ها نشان داد که در میان ساختارهای بررسی شده، ساختار کالبدی، بیشترین تأثیر و با نرمال سازی معیارها مشخص شد که کاربری ها مهم ترین سهم را در مدیریت تردد دارد. از میان چهار گزینه انتخابی نیز محور طرخانی مناسب ترین محور برای پیاده راه سازی تعیین شد و برای آن راه کارها و طرح های مدیریت تردد ارائه شده است.

Creating Pedestrian Routes and Presence in Urban Spaces as a Social Approach to Traffic Management (Case study: Tarkhani Bazaar of Tehran)

Traffic management in historic and worn-out metropolitan contexts is one of the most important urban problems that has multilayered complexity due to its wide social, economic, physical and environmental dimensions and if not properly planned, it leads to irreversible problems. Due to this necessity, in this research, it has been attempted in the Tarkhani Bazaar of Tehran, first with a qualitative research approach and a descriptive-analytical and deductive research design, operational traffic management solutions and pedestrian axis selection and necessary arrangements have been provided. The criteria and sub-criteria of economic, physical, ecological, social, passages structure and traffic geometry were obtained from library studies. Then components such as roads geometry, roads width, furniture, urban landscape, functions, special needs, ladies' attendance, security feeling, and feeling of attachment to the place, traffic volume, public parkings, economic vitality, activity compatibility and time, landscape and quality of environment were scored. The results show that physical structure has the most significant effect. By normalizing the criteria, land uses has the most important role in traffic management. Among the four possible options, Tarkhani axis was identified as the most appropriate axis for turning into pedestrian passage. At the end, traffic management strategies and plans is presented.

تبلیغات