آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۶

چکیده

توسعه به عنوان فرایند بهبود شرایط و کیفیت زندگی برای مردم جامعه، دارای ابعاد اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی است. در این میان نقش فرهنگ شاید برجسته تر از سایر حوزه ها باشد، به گونه ای که می توان گفت توسعه فرهنگی یک جامعه می تواند توسعه سیاسی، اقتصادی و اجتماعی آن را تضمین کند. از مسائل اساسی در توسعه شهر تهران از یک سو فقدان شاخص های مشخص و از سوی دیگر نگرش کمی به مقوله توسعه فرهنگی است. هدف پژوهش حاضر احصاء شاخص های کیفی توسعه فرهنگی در شهر تهران است و داده های آن با استفاده از مصاحبه نیمه ساختاریافته گردآوری شده است. جمعیت آماری این پژوهش متخصصان و اساتید علوم اجتماعی، برنامه ریزی شهری و مدیریت فرهنگی هستند. در این تحقیق با ده نفر از نخبگان و صاحب نظران حوزه فرهنگ درباره شاخص های کیفی توسعه شهر تهران و همچنین موانع، راهکارها و کاربست پذیری آن ها مصاحبه های عمیق صورت گرفت و داده های به دست آمده تحلیل محتوا شد. یافته های حاصل از این پژوهش بطور خلاصه نشان داد مدیریت توسعه فرهنگی کلان شهر تهران مستلزم مؤلفه هایی چون تبادلات فرهنگی، همسوسازی فعالیت های سازمان ها و نهاد های فرهنگی، آموزش های فرهنگی، افزایش مشارکت و اعتماد اجتماعی میان شهروندان، رفع موانع مدیریتی و ... است.

Investigating Qualitative Factors of Cultural Development in Tehran Metropolis

The concept of development is a process in which the quality of public life increases; it encompasses social, economic, political and cultural aspects; and It seems that the role of culture is more influential; to the extent that cultural development can guarantee social, economic and political development of a society. One of the most important problems of Tehran Metropolis is 1- lack of definite indicators for cultural development; and 2- a dominant quantitative approach to cultural development. So this paper aims to recognize and analyze qualitative indicators of cultural development in Tehran. The research is conducted based on in-depth semi-structural interview with 10 professors and executive leaders in urban planning, social sciences and cultural management. Content analysis of interviews shows that cultural management of Tehran requires different factors, e.g. cultural exchanges, coordinating the activities of organizations, cultural education, increase of citizen participation, elimination of administrative barriers, increase of social trust, etc.

تبلیغات