آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۶

چکیده

 مقاله حاضر به مقایسه نسلی خاطره میرزاکوچک خان جنگلی در استان گیلان می پردازد. در این بررسی از رویکرد حال گرا و نظریه کادرهای اجتماعی حافظه استفاده شده است. جامعه آماری این تحقیق ساکنین شهرستان های فومن، شفت، صومعه سرا، تالش، آستارا و توابع آن ها بود. روش گردآوری اطلاعات ، روش میدانی و ابزارگردآوری اطلاعات مصاحبه غیرساختمند و عمیق است؛ بدین شکل که از این مناطق با استفاده از روش نمونه گیری نظری و با تبعیت از قاعده اشباع تعداد هفتاد و شش نمونه انتخاب شد و با روش مصاحبه غیرساختمند مورد مطالعه قرار گرفت. یافته ها نشان داد نسل به عنوان یک کادر اجتماعی در جایگاه میرزا در شکل دهی حافظه جمعی گیلانیان تأثیر دارد. خاطره میرزا در نسل اول انضمامی ، پراکنده و ترکیب از هم جدایی از روایت های شفاهی به جا مانده از خویشاوندان و افراد محلی است. نسل دوم به دلیل استفاده از رسانه های رسمی، بهره گیری از گفتارهای شفاهی اقوام و بومیان محلی، میرزا را با واقعیت های تاریخی به یاد می آوردند و دارای خاطره مؤثّر از میرزا بودند. خاطره میرزا در نسل سوم به دلیل نفوذ فیلم ها و سریال های تلویزیونی در تصویرسازی از میرزا در کنار فقدان منابع اطّلاعاتی در این نسل، به شکل مبهم و اساساً تحت تأثیر رسانه های ملی بازنمایی شد.در واقع تصویر مبهم و هاله ای از میرزا برجای گذاشته است. پس از «نسل»، «دینداری» از کادرهای اجتماعی تأثیرگذار بر حافظه جمعی در این پژوهش بود، به نحوی که عده کثیری در یادآوری میرزا به مباحث شرعی یا احکام دینی قیام میرزا اشاره داشتند و مرام و اهداف میرزا را ایجاد حکومت دینی بیان کردند.

Memory of Mirzakochak Khan in Collective Memory of Guilani people

The current article compares the memory of various generations of Mirzakuchak Khan in Guilan province. This study applies the present-day approach and the theory of social memory frames.  The residents of Fouman, Shaft, Talesh Astara and their sub-regions form the statistical population.  A total of 76 samples were selected based on saturation and the method of theoretical sampling, data collected by fieldwork and investigated by using an unstructured interview approach.  The findings illustrated that generation as a social frame impacts Mirza’s place in forming the collective memory of people in Guilan. The memory of Mirza in the first generation is concrete, scattered or a separated combination of oral narratives of relatives and locals. The second generation recalled Mirza with historical realities, due to use of official media and oral narratives from local communities. The memory of Mirza in the third generation, was represented vaguely and inefficient under the influence of the national media, Movies and TV shows due to the lack of information resources.  Beside issue of generation, religiosity was another effective social frame affecting the collective memory in this research. Many people pointed that founding a religious system was one of the purpose of his uprising

تبلیغات