آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۶

چکیده

پژوهش حاضر با رویکردی کیفی و با هدف بررسی و تحلیل کارآفرینی روستایی در عصر جهانی شدن انجام شده است. جمع آوری داده ها با انجام مصاحبه های عمیق بوده است. برای این منظور 20 نفر از کارآفرینان، متولیان و کارشناسان بخش کشاورزی در استان همدان با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند از نوع نظری و با حداکثر تنوع و نوسان انتخاب شدند. روش پژوهش بر اساس تحلیل محتوای متون مصاحبه و با استفاده از راهبرد کدگذاری نظری سه مرحله ای (آزاد، محوری و گزینشی) انجام شده است. اعتبارپذیری پژوهش از طریق بررسی زوایای گوناگون و قابلیت اطمینان آن از طریق فراهم آوردن مسیرنمای حسابرسی تأمین شد. یافته های پژوهش حاکی از آن است که افراد مورد مصاحبه، کارآفرینی و جهانی شدن را به طور کل در حیطه اقتصاد و بر اساس مؤلفه هایی همچون، رقابت، سود، بهره وری، خصوصی سازی و فناوری تعریف و تحلیل می کنند. گفتمان کارآفرینی روستایی ایران به نوعی از سرمایه داری روستایی دامن زده است که ارتباط چندانی با بستر، فرهنگ و اجتماع روستایی نداشته و به انواعی همچون کارآفرینی مبتنی بر اقتصاد، کارآفرینی فناورانه و کارآفرینی علمی کاربردی تقسیم می شود. پژوهش با پیشنهاد مفهوم «کارآفرینی روستایی انسان شناختی» بر اساس نظریه انسان شناختی «تثبیت توسعه» از جامعه شناس و انسان شناس کلمبیایی آرتورو اسکوبار، در برابر کارآفرینی اقتصادی و نیز مفهوم پردازی این گونه از کارآفرینی به پایان می رسد. 

Entrepreneurship and Rural Development in Global Age: A Case Study of Hamedan Province

The present study with a qualitative approach aimed to investigate and analyze rural entrepreneurship in the era of globalization. The theoretical orientation of the paper is based on the Arturo Escobar’s Triple Model for fixation and institutionalization of development. The main goal of paper was to form and present a theoretical alternative for the mainstream classical economic and industrial rural entrepreneurship that is drawn on the orthodox-positivistic characteristics such as self-interest, rational choice, profit and globalized values which carry a hegemonic power. Based on the grounded theories, some key research questions were drawn. The research data was gathered through deep interviews. For this purpose, a number of twenty entrepreneurs, experts and practitioners in agricultural and rural sector were purposefully selected in Hamedan province by both theoretical and maximum variation sampling methods. Textual data analysis was done by a content analysis method using a strategy of theoretical coding (open, and axial). The results showed that the interviewees imply that entrepreneurship and globalization are two important factors in the economic area which are defined and explained with elements include competition, benefit, productivity, privatization, and technology. The subjective and cultural issues such as rural traditions and lived-experiences don’t play a role in the ideas of respondents. Finally, the research proposes the concept of "anthropological rural entrepreneurship" instead of economical entrepreneurship. This new type or version of entrepreneurship is embedded within the broad context of rural as an organic environment of social relations. 

تبلیغات