نظام روابط اجتماعی و فرهنگ کار در بین مکانیکی های همدان: مطالعه موردی خیابان چَپَرخانه (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
شهر میدان عمل نیروهای اجتماعی متعددی است. شهر معاصر ایرانی بیشتر شهر - ماشین است. تمامی شهرها اعم از کلان شهر یا روستا - شهرها مملو از خودرو و خدمات مرتبط با آن است. افراد شاغل در بخش خدمات خودرو به دلیل دارا بودن ویژگی های مشابه فرهنگی و تمایز با سایر بخش های جامعه و همچنین فرهنگ مسلط در یک میدان جغرافیای خاصی گرد هم آمده و در طول زمان خرده فرهنگی را تولید کرده اند. چاپارخانه همدان به عنوان یک فضای شهری دربردارنده فعالیت ها و خدمات مربوط به خودرو (مکانیکی، صافکار، نقاش و لوازم یدکی فروشان و...) است. این خدمات در تقسیم بندی های اقتصادی جزء بخش غیررسمی قرار دارند و جمعیت بالایی در این حوزه مشغول فعالیت هستند. این بستر جغرافیایی نظام روابط اجتماعی و هنجارهای خود را تولید می کند که وارد شوندگان باید قواعد آن را بپذیرند و از آن تبعیت کنند. پژوهش حاضر با هدف مطالعه نظام روابط اجتماعی و فرهنگ کار (نظام استاد - شاگردی) مسلط چاپارخانه با استفاده از روش های کیفی مبتنی بر نظریه زمینه ای انجام شده است. یافته های تحقیق نشان می دهد در نظام استاد- شاگردی دو الگو ”اقتدار استادکار“ و ”روابط اجتماعی تعاملی“ بر نظام اجتماعی مسلط است. الگوی اول مبتنی بر اقتدار استادکار برای حفظ شاکله کاری بر اساس فاصله میان سرمایه های سه گانه شاگرد و استاد شکل می گیرد و در بستر مداخله گرهای گوناگون دو نمود ”اقتدار عیان“ و ”اقتدار پنهان“ استادکار را سبب می شود. الگوی دوم در حوزه مشاغل خانوادگی و انواع مشاغل مرتبط با لوازم یدکی فروشی قابل مشاهده است.Social relations systems and work cultures among Hamedanian mechanics (the case of Chaparkhaneh Street)
City is a place and field for various social forces working. Contemporary Iranian city is mostly as a auto-city. All of the cities from megacities to small towns are full of cars and its related services. all persons who are active in mentioned sector gathered together in special spaces in city with specific cultural characteristics(mechanics subculture) over the years,this make their different with other parts of society and their dominant culture in a special geographical area. The Chaparkhaneh of Hamedan as an urban space includes activities and services related to car repairs.as an informal sector many people are working in this area. This geographic context provides a social relations system and values in which entrants should accept its rules and manners. The aim of the present research is to study social relations system and working culture in Chaparkhane, we used qualitative methods based on grounded theory. The finding of the research show that there are two patterns in this field the first is dominant of master of skillfully and the second one is social interaction models. . The first pattern is based on craftsman power in order to protect work formation between craftsman and apprentice and it causes two aspects: visible and invisible power of craftsman. The second pattern of interaction social relations mainly seen in the context of family base business and activities like car spare parts selling.