آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۱

چکیده

تروریسم رسانه ای، گونه ای نوظهور از تروریسم است که از طریق گفتمان سازی، عملیات روانی و جذب نیرو، نسبت به نفوذ، جلب حمایت و مشارکت گروه های مختلف اقدام کرده و با فعالیت در شبکه های اجتماعی خاصّه توئیتر و فیس بوک به استفاده جنون آمیز از فضای مجازی، ایجاد هراس جمعی و رعب و وحشت اقدام می کنند. هدف پژوهش روی تبیین تروریسم رسانه ای گروه داعش در فضای شبکه های اجتماعی با رویکرد فراترکیب متمرکز است. 135 پژوهش در پایگاه های علمی Emerald، Wiley، Science Direct، SID، Sage، Google Scholar، Springer، Taylor & Francis Group، Magiran، Iran.doc و Noormags به عنوان نمونه اولیه در بازه زمانی سال های 2010 تا 2020 وارسی شدند. پس از غربال گری، 36 مطالعه به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب و نتایج با استفاده از نرم افزار اطلس تی آی با هم ترکیب شدند. نتایج فراترکیب به شناسایی 6 مقوله اصلی، 25 مفهوم و 129 شاخص منتهی شد که مداخلات خارجی و منطقه ای، تنش های قومی و حمایت های منطقه ای و فرامنطقه ای، تبلیغات و بسیج اجتماعی، گمنامی، تأمین منابع مالی، ترفندهای رسانه ای، فرهنگ سازی خشونت و مواجهه کشورهای جهان از عناصر محوری مدل بودند. مدیریت تحلیل محتوا، بازنگری در سیاست گذاری های حوزه شبکه های اجتماعی، واکاوی جوانب امنیتی ابعاد مختلف تروریسم در رسانه های اجتماعی و بازبینی سیاست دروازه بانی اطلاعات از توصیه های سیاستی مطالعه است.

Explaining Media Terrorism Focusing on ISIL's Use of Social Networks (Twitter and Facebook) with a Meta-Synthesis Approach

Media terrorism is an emerging form of terrorism that through discourse-building, psychological operations, and recruitment, it has acted to influence, attract support and engage with various groups and by working on social networks, especially Twitter and Facebook, they use cyberspace frantically to create mass fear and panic. The aim of research was explaining the media terrorism of the ISIL group in social networks with a meta-synthesis approach. As per, 135 research were reviewed as a preliminary sample in databases of Emerald, Wiley, Science Direct, SID, Sage, Google Scholar, Springer, Taylor & Francis, Magiran, Iran.doc and Noormags in the period from 2010 to 2020. After screening 36 studies were selected by purposive sampling method and results were combined using Atlas.ti software. The results led to the identification of 6 main categories, 25 concepts and 129 indicators that the central elements of the model were include foreign and regional intervention, ethnic tensions, and regional and trans-regional supports, propaganda and social mobilization, anonymity, funding, media tricks, culture building of violence, and the confrontation of the countries of the world. Managing content analysis, reviewing in policy making of social networks, exploring security aspects of various dimensions of terrorism on social media, and reviewing information gateway policy are some of the policy recommendations.

تبلیغات