آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۱

چکیده

هدف: در دهه ی اخیر موضوع استرس و آثار آن در سازمان یکی از مباحث اصلی مدیریت رفتار سازمانی را به خود اختصاص داده است . براین اساس این تحقیق با در نظر گرفتن ماهیت کاری خاص در سازمان پزشکی قانونی در نظر دارد که به ارائه الگوی مدیریت استرس در این سازمان بپردازد. روش: این پژوهش بصورت کمی و کیفی در پارادایم قیاسی استقرایی انجام شده است. ابزار گرداوری اطلاعات پرسشنامه میباشد. برای تعیین میزان اهمیت شاخصها و غربال مهمترین شاخصهای شناسایی شده از تکنیک دلفی فازی استفاده شده است. طرح بحث: بر اساس کدگذاری تحلیل محتوای کیفی در سه سطح کدهای اولیه،مقوله های فرعی و مقوله های اصلی در نهایت 151 شاخص شناسایی شد. نتیجه بررسی شاخص ها در دو راند بر اساس پرسشنامه ارائه شده به 15 نفر خبره نشان داد که که در تمامی موارد اختلاف کوچکتر از 2/0 است بنابراین همه شاخصهای تعیین شده مورد تایید قرار گرفت. نتیجه گیری: به نظر می رسد که پزشکی قانونی در زمینه راهکارهای مدیریت استرس شغلی در میان کارکنان عملکرد چندان موفقی نداشته است و پیشنهاد می شود تا راهکارهایی مانند: برگزاری جلسه های مشاوره فردی و گروهی در سازمان برای تعیین ویژگی های مختلف وظایف و مسئولیت ها از بعد استرس زایی،در میان کارکنان بیشتر مورداستفاده قرار گیرد.

Designing a stress management model in the legal medicine organization based on the fuzzy Delphi method

Objective In the last decade, the topic of stress and its effects in the organization has become one of the main topics of organizational behavior management. Therefore, this research, taking into account the special nature of work in the legal medecine organization, intends to provide a model of stress management in this organization. Methods This research has been carried out quantitatively and qualitatively in an inductive comparative paradigm. The tool for collecting information is a questionnaire. Fuzzy Delphi technique has been used to determine the importance of indicators and screen the most important identified indicators. Results Based on qualitative content analysis coding, 151 indicators were finally identified in three levels of primary codes, sub-categories and main categories. The result of checking the indicators in two rounds based on the questionnaire presented to 15 experts showed that in all cases the difference is smaller than 0.2, so all the determined indicators were approved. Conclusion It seems that legal medicine has not been very successful in the field of occupational stress management solutions among employees, and it is suggested that solutions such as: holding individual and group counseling sessions in the organization to determine the various characteristics of tasks and responsibilities from the stress-causing aspect, among more employees be used.

تبلیغات