آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۵

چکیده

هدف پژوهش حاضر تحلیل آموزش مغفول شایستگی های کارآفرینانه در برنامه درسی رشته کارشناسی SBM بود. جامعه تحقیق شامل افراد کارآفرین و کلیه سرفصل های برنامه درسی وزارت علوم، تحقیقات و وفناوری برای رشته کارشناسی SBM در سال 99-1400 بود، برای انتخاب آنها از روش نمونه گیری هدفمند در بخش افراد کارآفرین و روش نمونه گیری سرشماری در بخش سرفصل های رشته کارشناسی SBM استفاده گردید. ابزار پژوهش در این تحقیق مصاحبه نیمه ساختاریافته و چک لیست تحلیل محتوا است. بدین صورت که در ابتدا با 12 نفر از افراد کارآفرین برای استخراج شایستگی های کارآفرینانه مصاحبه صورت گرفت، سپس براساس شایستگی های استخراج شده چک لیست تحلیل محتوا طراحی شد تا میزان حضور شایستگی های کارآفرینانه در سرفصل های برنامه درسی رشته کارشناسی SBM مورد تحلیل قرار گیرد. نتایج در بخش مصاحبه بیانگر استخراج 6 مقوله اصلی و 44 زیر مولفه شایستگی های کارآفرینانه شامل: دانش کارآفرینانه (8 زیر مولفه)، آگاهی کارآفرینانه (7 زیر مولفه)، نگرش کارآفرینانه (12 زیر مولفه)، فرصت آفرینی کارآفرینانه (4 زیر مولفه)، مدیریتی کارآفرینانه (9 زیر مولفه) و اجتماعی کارآفرینانه (4 زیر مولفه) بود. در بخش تحلیل محتوا یافته ها نشان داد که میزان حضور شایستگی های کارآفرینانه در بین سرفصل های برنامه درسی در رشته کارشناسی SBM مورد غفلت قرار گرفته اند و نیز در سرفصل های برنامه درسی این رشته شایستگی های مدیریتی کارآفرینانه دارای بیشترین فراوانی و شایستگی های اجتماعی کارآفرینانه دارای کمترین فراوانی هستند. بنابراین لازم است که برنامه درسی رشته کارشناسی SBM با توجه به عدم حضور شایستگی های کارآفرینانه مورد بازنگری قرار گیرد. 

The Null Education of Entrepreneurial Competencies in the Curriculum of SBM

This study aimed to analyze the null education of entrepreneurial competencies in the curriculum of SBM. The statistical society consisted Entrepreneurs and all curriculum syllabus of SBM Discipline Approved by Ministry of Science, Research and Technology of Iran 2020-2021. To select them, the purposive sampling method in the entrepreneurs section and census sampling method in the curriculum syllabus for Small Business Management were used. In this study the research tool was a semi-structured interview and a content analysis checklist of entrepreneurial competencies. The results of interview led to the extraction of six main categories and 44 sub - categories of entrepreneurial competencies: entrepreneurial knowledge (8 sub-components), entrepreneurial awareness (7 sub-components), entrepreneurial attitudes (12 sub-components), entrepreneurial opportunity (4 sub-components), managerial entrepreneurial (9 sub-components) and entrepreneurial social capital (4 sub-components). The results of content analysis indicated that presence of entrepreneurial competencies among the curriculum syllabus is neglected in the SBM Discipline. Also, the curriculum syllabus of managerial entrepreneurial competencies are the highest and the entrepreneurial social competencies are the lowest. Therefore, the curriculum syllabus of SBM as a major of study must be reviewed with the absence of entrepreneurial competencies.

تبلیغات