بررسی دیدگاه اساتید و متخصصان علوم تربیتی نسبت به دوره های برخط آزاد انبوه (موک ها) با روش تحلیل مضمون (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی و ادراک دیدگاه اساتید و متخصصان علوم تربیتی نسبت به دوره های برخط آزاد انبوه (موک ها) است. متناسب با این هدف، طرح پژوهش کیفی و روش آن تحلیل مضمون است. جامعه آماری این پژوهش، اساتید و متخصصان رشته علوم تربیتی است که حداقل در دو دوره موک شرکت کردند و تعداد 9 نفر از آنان، با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند و با استفاده از مصاحبه های نیمه ساختاریافته نسبت به جمع آوری اطلاعات تا دستیابی به اشباع نظری اقدام شد. مصاحبه ها با استفاده از شیوه بروان و کلارک (2006) تحلیل شدند. در مجموع، سه موضوع، 11 تم اصلی و 36 تم فرعی بدست آمد. بر اساس یافته های پژوهش، احساسات و نگرش ها قبل و پس از شرکت در موک ها شامل تم های اصلی چون تردید نخستین و خرسندی واپیسین بوده است. قابلیت های موک نیز در بخش اهداف، محتوا، روش تدریس و ارزشیابی شناسایی شد. هم چنین چالش های بکارگیری موک ها در ایران شامل مواردی چون فنی، آموزشی، فرهنگی، اقتصادی و اخلاقی بوده است. در پایان، بر لزوم بازاندیشی و تمهید سازوکارهایی مناسب برای ارتقای شرایط مثبت و کاهش اثرات چالش های احتمالی تاکید و به برخی پیشنهادهای کاربردی اشاره شده است.The Viewpoints of Professors and Specialists in Educational Sciences towards Massive Open Online Courses (MOOCs)
The purpose of this study is to investigate and understand the viewpoints of professors and specialists in educational sciences towards massive open online courses (MOOCs). Thus, a qualitative approach and thematic analysis method was adopted. The statistical society of this research includes the professors and specialists in the field of educational sciences who participated in at least two MOOCs, out of which 9 people were selected by purposeful sampling. Then, the researcher attempted to collect data through semi-structured interviews to reach theoretical saturation. Interviews were analyzed using the method of Brown and Clark (2006). Finally, three themes, 11 main themes and 36 sub-themes were identified. According to the research findings, feelings and attitudes before and after participating in the MOOCs included the main themes such as the first doubt and the final satisfaction. MOOC capabilities were also identified in terms of objectives, content, teaching methods and evaluation. Also, the challenges of using MOOC in Iran have included technical, educational, cultural, economic and moral issues. In the end, reevaluation and provision of appropriate mechanisms to mitigate the effects of potential threats and promote positive situations is emphasized and a few applicable recommendations have been provided.