طراحی الگوی هویت یکپارچه در دختران مبتنی بر تجارب زیسته موفق (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
دختران به واسطه تحولات مختلف با چالش تعارض بین سطوح مختلف هویت مواجه هستند، درحالی که یکپارچگی هویت برای عملکرد مطلوب اجتماعی و روان شناختی ضرورت دارد. ازاین رو، شناخت ابعاد مختلف آن، مسیر مداخله را فراهم می سازد. در این پژوهش از روش کیفی استفاده شده و نمونه گیری به صورت هدفمند انجام گرفته است. بدین منظور با 20 نفر از دختران 19 تا 24 ساله که چالش های هویتی را تجربه کرده اند مصاحبه نیمه ساختاریافته انجام گرفت. به منظور تحلیل داده ها طبق نظریه زمینه ای، مدل اشتراوس و کوربین، مصاحبه ها در سه مرحله مقوله بندی و مدل استخراج و اعتباریابی آن موردبررسی قرار گرفت. مواجهه با آشفتگی های روان شناختی و مواجهه اثربخش با جهان بینی الهی به عنوان عوامل علی و همچنین پیامدهای ناشی از راهبردها، ویژگی هایی از باور و عمل به دین را آشکار ساختند که ماهیت فراگیر و زیرساختی آن را در ایجاد هویت یکپارچه و پایدار تبیین می کند. راهبردها، عوامل مداخله ای و زمینه ای نیز مورد تحلیل قرار گرفت.Designing Girls’ Integrated Identity Model Based on Successful Lived Experiences
Young females face the challenge of conflict between various levels of identity, whereas integrated identity is necessary for optimal performance in both social and psychological contexts. As a result, the intervention route is prepared by understanding the different aspects of it. In this study, the qualitative method and purposeful sampling have been utilized. For this purpose, semi-structured interview has been conducted on twenty young females nineteen to twenty four years old who have experienced identity challenges. For analyzing the data, interviews were categorized in three stages and paradigm model of Corbin and Strauss were driven based on the model of grounded theory the validity of it has been assessed. The Causal conditions including the psychological distress and effective confrontation with the divine worldview, and the consequence of strategies revealed the characteristics of belief and practice in religion, which explains its pervasive and infrastructural nature in development of the integrated and sustainable identity, indicating the characteristic of the third-order change. Strategies, contextual conditions and intervening conditions were analyzed.