هدف : تحقیق حاضر با هدف شناسایی عوامل مؤثر بر خلاقیت و نوآوری در سازمان های نظامی انجام شده است. این مقاله ضمن حل مسئله مبتلا به سازمان مورد مطالعه تولید دانش و ادبیات توسعه ای قابل تعمیم برای سازمان های مشابه نیز خواهد داشت. روش : این پژوهش از نظر «ماهیت و اهداف» از نوع تحقیقات «توسعه ای- کاربردی» است؛ روش این پژوهش مبتنی بر «روش کیفی» با استفاده از راهبرد نظریه «داده بنیاد» است. بر همین اساس عوامل و مقوله های مؤثر بر خلاقیت و نوآوری مطابق مدل مفهومی پژوهش و با استفاده از کدگذاری محوری استخراج شد. یافته ها : 5 عامل از عوامل مؤثر بر خلاقیت و نوآوری در آجا شامل: «عوامل محیط ملّی»(محیط اقتصادی مشوق های ملّی نوآوری) «ورودی ها» (وجود تحول و نوآوری در اندیشه مقام معظم رهبری (مدظله العالی) اسناد بالادستی بهره برداری از کشورهای توسعه یافته کسب دانش از سازمان های داخل کشور تولید دانش درون سازمانی) «فرآیندها»(فرآیند انتقال نوآوری از بیرون فرآیند انتقال نوآوری از درون) «خروجی ها»(نوآوری در ساختار نوآوری در آموزش نوآوری در پژوهش نوآوری در سرمایه انسانی نوآوری در فناوری و نظامات نوآوری در تجهیزات) و «عوامل توانمندساز»(زیرساخت های دانشی آموزش نوآوری منابع مالی نوآوری فرهنگ نوآوری اسلامی- ایرانی) مشخص گردید. نتیجه گیری : با شناسایی ابعاد و مؤلفه های تأثیرگذار بر خلاقیت و نوآوری در ارتش جمهوری اسلامی ایران همچنین تأکید بر بیانات و تدابیر فرمانده معظم کل قوا (مدظله العالی) و وجود اسناد بالادستی در حوزه خلاقیت و نوآوری به منظور از بین بردن نقاط ضعف و افزایش کارایی و اثربخشی کارکنان ضروری است یک نظام نوآوری سازمانی در آجا تدوین گردد.