چکیده

هدف: قابلیت های بازاریابی شرایطی را فراهم میک نند تا شرکت ها بتوانند به اهداف عملکردی خود هم جهت با ابعاد بازار، استراتژی بازاریابی و قدرت سازمانی پیش روند. عملکرد شرکتها یکی از مهم ترین مفاهیم مورد بحث در پژوهش های مدیریتی است و بدون شک مهم ترین معیار سنجش موفقیت در شرکتهای دریایی به حساب می آید. هدف از پژوهش حاضر، عوامل موثر بر قابلیت های بازاریابی و عملکرد شرکت ها در شرکت صنعتی دریایی صدرا می باشد. روش: روش اجرای پژوهش حاضر توصیفی – پیمایشی و نمونه گیری تصادفی ساده می باشد. جامعه آماری با استفاده از فرمول کوکران، 172 نفر از مدیران، معاونان، سرپرستان و کارشناسان شرکت صنعتی دریایی صدرا به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شده اند و  آنان نسبت به سؤالات پرسشنامه قابلیت های بازاریابی، ابعاد بازار، استراتژی بازاریابی، قدرت سازمانی، عملکرد شرکت ها، ویژگی شرکت ها پاسخ دادند. پایایی و روایی ابزارها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ و ضریب مسیر مورد بررسی قرار گرفت که نتایج به دست آمده نشان از پایایی و روایی مورد قبول برای ابزارها داشت. جهت تجزیه وتحلیل داده ها از نرم افزارهای و SPSS و SmartPls استفاد گردید. یافته ها: یافته ها نشان میدهد که قابلیت های بازاریابی و ویژگی شرکت ها بر عملکرد شرکت ها تاثیر معناداری دارند. ابعاد بازار در ارتباط بین قابلیت های بازاریابی و عملکرد شرکت ها، استراتژی بازاریابی در ارتباط بین قابلیت های بازاریابی و عملکرد شرکت ها و همچنین قدرت سازمانی در ارتباط بین قابلیت های بازاریابی و عملکرد شرکت ها نقش تعدیلگری  معناداری دارند. نتیجه گیری: قابلیت های بازاریابی باید پتانسیل لازم را  برای رسیدن به مزیت رقابتی پایدار در سازمان ها  داشته باشند زیرا نقش مهمی را در استراتژیک  و عملکرد شرکت ایفا می کنند.

تبلیغات