آرشیو

آرشیو شماره ها:
۹۲

چکیده

گرایش به مصرف کالاهای خارجی یکی از مشکلات کشور می باشد که تأثیر آن بر جنبه های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور قابل مشاهده است. بر این اساس هدف پژوهش حاضر شناسایی راهبردهای برای گسترده کردن سبد حمایتی از کالای ایرانی با رویکرد اقتصادی می باشد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی- توسعه ای و از نظر روش، آمیخته (کیفی و کمی) است. همچنین از نظر مسئله پژوهشی و گردآوری داده ها در گروه پژوهش های توصیفی- موردی قرار دارد. جامعه آماری مربوط به مطالعه کیفی، 300 مورد از سخنرانی های آیت الله خامنه ای بوده است. که جهت بالا بردن تعمیم پذیری، کل جامعه با استفاده از نرم افزار Maxquda10 و روش کد گذاری تحلیل شد. ابزار مورد استفاده در جمع آوری داده ها در مرحله اول چک لیست کد گذاری است. برای اطمینان از صحت اطلاعات ثبت شده از 3 کد گذار استفاده شد مدل استخراجی که به صورت جداول سوات (swot)تنظیم شد در بین خبرگان دانشگاهی توزیع گردید. خبرگان با نمونه گیری قضاوتی شامل اساتید منتخب داشگاه سیستان و بلوچستان، دانشگاه امام صادق، دانشگاه امام حسین و دانشگاه اصفهان ده نفر انتخاب شده اند و داده ها با استفاده از ماتریس سوات (swot) تحلیل شد. در نهایت با تحلیل موقعیت راهبردی کشور ایران در این زمینه راهبردهای حمایت از کالای ایرانی تدوین گردید.

تبلیغات