آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۸

چکیده

متن

آغاز هفتمین سال انتشار توسعه‌مهندسی‌بازار، مقارن شد با برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری و انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا.
"بازاریابی سیاسی و تبلیغات نوین انتخاباتی"، گستره‌ی وسیعتری از "انتخابات" را در بر دارد و به موضوعات فوق‌العاده مهم و بیشتری پوشش می‌دهد.
"بازاریابی سیاسی و تبلیغات نوین انتخاباتی" از اساس، ریشه و خاستگاه اصلی‌اش غرب است. بدین‌رو نمی‌توان انتظار داشت که گفتگوها و آثار و مقالات مندرج در این نشریه، دقیقاً متناسب با اقتضائات ایران باشد.
پیشنهاد خردورزان فکور و عالمان صاحب نظر و اندیشه را آویزه‌ی گوش کردیم که برای بومی‌سازی نظریه‌های بازاریابی سیاسی، نخست باید بدون جانبداری، آرای متفکران غربی را بشناسید، با مشاوران حرفه‌ای و کارکشته‌ی "بازاریابی سیاسی" گفتگو کنید تا از روشها و شیوه‌های آنان آگاه شوید، گو آنکه پس از بررسی، آن را نادرست بیابید.
چنین کردیم و بازتاب آن گفتگوها و آثار و مقالات این شد که در صفحات نشریه به تمامی آمده است. با این امید که دانایانی را بیشتر برانگیزد تا آثاری را به زیور طبع آراسته سازند. به‌علاوه مشاورانی زبده و متخصص "بازاریابی سیاسی"، و "تبلیغات سیاسی" پرورش یابند. به این ترتیب، تردیدی نخواهد بود که منافع جمعی و مصالح ملی، دغدغه‌ی اصلی خواهد شد و جامعه از رفتار غیرحرفه‌ای و شتابزده‌ی نااهلان، کمتر آسیب خواهد دید یعنی آنچه آرزوی مردم و مسئولان است.
با این نگاه، این شماره‌ی مجله را ورق بزنید و بخوانید.

سرمقاله
دکتر بهرام خیری، به‌تازگی ترجمه‌ی کتاب مفصلی را از خانم دکتر جنیفر لیس‌- مارشمنت به پایان بردند. از او درخواست کردیم که سرمقاله‌ی این شماره را تحریر کنند که در صفحات 5، 6، 7 آمده است.

میزگرد
دکتر محمود محمدیان، دکتر محمود دهقان طزرجانی، دکتر آرام طاعتی، دکتر محمدقلی میناوند، جعفر شمسی، حاضران این میزگرد بودند که در این حوزه‌ها تدریس می‌کنند یا صاحب آثار تألیفی یا ترجمه‌ای هستند در حوزه‌ی بازاریابی سیاسی، تبلیغات سیاسی، علوم سیاسی، و روابط بین‌الملل.

گفتگوها
4 گفتگو را در این شماره بخوانید که در حوزه‌ی بازاریابی سیاسی است:
1. گفتگو با مؤلف کتابهای "شگردهای تبلیغات انتخاباتی" و 100 اشتباه آقای کاندیدا"؛ احمد قلیش‌لی‌.
2. گفتگو با استاد دانشگاه، مشاور حرفه‌ای بازاریابی سیاسی، مؤلف کتابهای بازاریابی ‌سیاسی؛ بروس‌آی‌نیومن.
3. گفتگو با مؤلف کتاب، و متخصص برنامه‌ریزی "ستادهای انتخاباتی"؛ برایان‌اودی‌.
4. گفتگو با جنیفر‌لیس-مارشمنت؛ استاد دانشگاه و مؤلف اولین کتاب درسی "بازاریابی سیاسی."

برند
فراتر از این گفتگوها، بررسی و مطالعه‌ی موردی، ضرورت داشت که به زندگی "ماهاتما‌ گاندی" از منظر "برندینگ" و "بازاریابی" پرداخته شد. صفحات 38 تا 41 خواندنی است. این متن نشان می‌دهد که گاندی چگونه توانست با ساده‌ترین ابزارها نظیر: چوبدستی، و چرخ ریسندگی، برای "هندوستان" برند‌سازی کند.

نورومارکتینگ
نورومارکتینگ و کاربرد آن در عرصه‌های متنوع سیاست، خرده‌فروشی، سینما، و...
در شماره‌های پیشین آمده بود. این بار سه اثر را در این شماره بخوانید:
1. گفتگو با کارلا ناگل، دبیر دومین سمینار بین‌المللی نورومارکتینگ، مبدع نظر "کاربرد نورومارکتینگ در کشورداری".
2. نوروپالتیکز؛ کاربرد ابزارهای نورومارکتینگ در سیاست.
3. نورومارکتینگ: ابزارها و کاربردها.

لوح‌فشرده (DVD) بازاریابی سیاسی و تبلیغات نوین انتخاباتی
همکارانم برای تکمیل این گفتگوها، دست به ابتکاری دیگر زدند. حاصل، 17 فیلم از بزرگان سیاسی جهان شد که به صراحت از منظر تبلیغات سیاسی و بازاریابی سیاسی، رؤسای‌جمهور امریکا را نقد کردند و دلایل ضعف کمپینهای تبلیغاتی آنها را برشمردند.
این بزرگان بازاریابی را می‌شناسید نظیر: فیلیپ‌کاتلر، پدر بازاریابی نوین/ مارتین لیندستروم، پیشتاز مطالعات نورومارکتینگ/ لوراریس، متفکر برندینگ/ رابرت چیالدینی، استاد صاحبنام روانشناسی اجتماعی و نام‌آور اقناع/ و...
فیلمها به زبان انگلیسی است با ترجمه و زیرنویس فارسی، قابل خرید برای عموم. توضیحات بیشتر را در صفحات 32 و 33 این نشریه بخوانید.
اخبار بازاریابی ایران و جهان، معرفی 14 کتاب تازه‌ی تألیف و ترجمه‌ای بازاریابی در ایران، گزارش ویژه‌ی فرش قرمز برندها برای اسکار، معرفی بزرگان بازار و دانشگاه، بازاریابی‌حسی، تأثیر تبلیغات بر روی فروش بیمه، معرفی تازه‌ترین شماره‌ی مجله‌ی بازاریابی بانکی (Bank Marketing)، سایر مطالب این شماره‌ی مجله ی توسعه مهندسی بازار را تشکیل می‌دهند.‌
سبز باشید

تبلیغات