""خرده فروشی"" و مطالعهی آن در ایران یک ضرورت است. بررسی و نوع شناسی فروشگاههای خرده فروشی این ضرورت را دوچندان کرده است؛ چرا که بدون توجه به این نوع شناسی، عملاً بسیاری از فعالیتها نظیر بازارپردازی (مرچندایزینگ)، تبلیغات، و سمپلینگ سبک و سیاق مشابه خواهند داشت که در عمل سودی نصیب صاحبان خرده فروشی نخواهد کرد.
اثر حاضر و همچنین بخش اول آن، انواع فروشگاههای خرده فروشی را به لحاظ ریخت شناسی تفکیک کرده است. به این ترتیب میتوان بازارپردازی متمایزی به کار برد، و تبلیغات چهره ای متفاوت برای هر یک از این فروشگاهها خواهد داشت. فروش و بسیاری از موضوعات در عمل ماهیت کاملاً متفاوتی در هر یک از این فروشگاهها مییابند.