تأثیرات فلسفه کلاسیک آلمان و انقلاب فرانسه بر یکدیگر (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
درجه علمی در دستهبندی سابق وزارت علوم: علمی-پژوهشی- حوزههای تخصصی فلسفه و منطق فلسفه غرب رویکرد تاریخی عصر جدید کانت تا ابتدای دوره معاصر ایده آلیسمِ آلمانی (قرون 18 و 19)
- حوزههای تخصصی فلسفه و منطق فلسفه غرب رویکرد موضوعی فلسفه های مضاف فلسفه سیاسی
- حوزههای تخصصی فلسفه و منطق فلسفه غرب رویکرد تاریخی عصر جدید دکارت تا کانت عصر روشن نگری (قرون 17 و 18)
آرشیو
چکیده
وقایعی که همزمان رخ میدهند، میتوانند از منشأ و عاملی واحد برخوردار باشند. انقلاب عینی فرانسه و انقلاب ذهنی فلسفة کلاسیک آلمان, که دو رویداد مهم سیاسی و فلسفی غرب محسوب میشوند، با یکدیگر تداخل زمانی داشتهاند. این مقاله, اصل قانونگذاری را که محصول جنبش روشنگری در فرانسه و آلمان بوده است، منشأ ظهور دو رویداد فوق میداند. سپس به تأثیرات آندو بر یکدیگر میپردازد و در نهایت, سبب رخ ندادن انقلاب واقعی و عینی در آلمان را بررسی میکند.متن
1_ منشأ ظهور فلسفة کلاسیک آلمان و انقلاب فرانسه
مفهوم انقلاب بر دگرگونیها و تحولاتی دلالت دارد که بنیاد برانداز باشند. باور این امر مشکل است که انقلاب دفعتاً و یکباره به وجود آید. هر انقلابی _ اعم از سیاسی، فرهنگی، صنعتی و مانند آن _ مسبوق به عواملی است که بدون آنها تحقق انقلاب ممکن نیست. انقلاب فرانسه, که بین سالهای 1789 تا 1799 میلادی رخ داد، یکی از مهمترین حوادث تاریخی غرب و جهان محسوب میشود. این رویداد سیاسی مرحلة تازهای را در تاریخ مغرب زمین پدید آورد و تأثیر عمیقی بر افکار مردم جهان گذاشت. در همان دوران, انقلاب دیگری در عالم ذهن و اندیشه رخ داد: فلسفة کلاسیک آلمان, که از نیمة دوم قرن هجدهم آغاز شد و تا نیمة قرن نوزدهم تداوم یافت، تحولی در تاریخ فلسفه بود و این دوره را باید از مهمترین دورههای تفکر فلسفی اروپا در دوران جدید دانست. آغازگر این تحول فلسفی کانت بود که به تعبیر خود, به انقلابی کپرنیکی دست زده است. از آنجا که فلسفة کانت شاخصترین و مناسبترین نمایندة فلسفه کلاسیک آلمان است، میتوان کل این نگرش فلسفی را انقلاب تلقی کرد. شلینگ انقلاب فرانسه را انقلابی در عالم واقع و فلسفة کانت را انقلابی ذهنی و ایدهآل میدانست. هگل نیز میگوید: «در فلسفههای کانت، فیخته و شلینگ, انقلاب در شکل اندیشه نهاده و بیان میشود … اما در فرانسه, به شکل واقعیت فوران کرده است» (خراسانی (شرف): 214).
عوامل متعددی در شکلگیری این دو رویداد سیاسی و فلسفی نقش داشته است. حاکمیت فئودالیسم ((feudalism، امتیازات طبقاتی، روشهای غیر عادلانة مالیاتی و بیکفایتی حکومت در رفع مشکلات معیشتی مردم از جمله عواملی بود که مردم را به قیام و شورش علیه «رژیم سابق» (ancien regime) واداشت تا اینکه انقلاب فرانسه شکل گرفت. همچنین وجود دو مکتب مهم فلسفی در حوزة معرفتشناسی _ یعنی عقلگرایی و تجربهگرایی _ دیدگاه جزمگرایانه و دگماتیستی نظام لایبنیتس ـ ولفی در مسائل متافیزیکی و در مقابل, رویکرد ضد متافیزیکی هیوم از جمله عواملی بود که سبب شد کانت در عالم فلسفه انقلاب کند و نظام فلسفی خود یعنی فلسفة نقادی را بنیاد نهد.
شاید در بادی امر بتوان گفت که عوامل ظهور هر کدام از این دو واقعه, مستقل و بیارتباط با هم بودهاند. اما ما در این بخش از مقاله به دنبال منشأ یا عامل اصلی و مشترکی هستیم که آندو را به هم مربوط سازد. عاملی که هم ظهور انقلاب در فرانسه و هم فلسفة کلاسیک آلمان از آن نشأت گرفته باشد.
در چگونگی ارتباط میان این دو رویداد اختلاف است: برخی فلسفة کلاسیک آلمان و اندیشههای فیلسوفان آن را متأثر از انقلاب فرانسه میدانند و عدهای دیگر بر این باورند که فلسفة کلاسیک آلمان حاصل نبوغ و خلاقیت فیلسوفان آن است و این فلسفه در روند سیاسی انقلاب و اعتبار بخشیدن به آن, نقش تعیین کنندهای داشته است.
در میان خود فیلسوفان کلاسیک آلمان نیز این اختلاف نظر وجود داشت. فیخته اندیشههای سیاسی خود, به ویژه در باب آزادی را ملهم و برگرفته از انقلاب فرانسه میدانست: «همانطور که ملت [فرانسه] انسان را از غل و زنجیرهای خارجی آزاد میکند، نظام من هم او را از قید و بندهای شیء فینفسه، از نفوذ خارجی آزاد میسازد و او را در مبدأ نخستینش موجودی مستقل معرفی میکند» (Henrich: 86). اما شلینگ بر این باور نبود. او ادعای کسانی را که ارزش و درخشش فلسفة کانت را نتیجة انقلاب فرانسه میانگاشتند، خیالی و موهوم میدانست. از نظر او, هم فلسفة کلاسیک و هم انقلاب فرانسه از یک منشأ واحد سرچشمه گرفتهاند و روح واحدی بر آندو حاکم بوده است که در فرانسه به شکل انقلاب عینی و واقعی و در آلمان به شکل ذهنی و نظری بروز کرد: «یک روح و همان روح از مدتها قبل رشدیابنده بود که بنا بر ویژگیهای متمایز دو ملت و دو اوضاع و احوال، خود را در یک مورد به صورت انقلاب واقعی و در مورد دیگر به صورت انقلاب در چارچوب ایده بیان کرد» (Ibid: 87).
ما در این باره با شلینگ هم عقیده هستیم و تنها یک عامل را منشأ اصلی ظهور این دو رویداد میدانیم: اصل خود قانونگذاری (Autonomy), که شکل دهندة اندیشة آزادی است، ریشة اصلی و زیربنای این دو واقعه بوده است.
توضیح آنکه ارتباط و وابستگی این دو رویداد، در واقع, به پیشفرضهایی بازمیگردد که در هر دو مشترک بوده و زیربنای تغییرات و تحولات در آندو شده است. این پیشفرضها یا میتواند ناشی از مسائل سیاسی و اجتماعی باشد و یا برخاسته از جریانهای فکری و عقلی. حال اگر این پیشفرضها را به مسائل اجتماعی و سیاسی مربوط بدانیم، آنگاه در مورد انقلاب فرانسه صادق خواهد بود؛ زیرا این انقلاب سراسر یک آشوب سیاسی و اجتماعی بوده است. حکومت استبدادی و دیکتاتوری شاهان در فرانسه _ شاهانی که حقوق طبیعی مردم را زیر پا میگذاشتند _ ورشکستگی مالی حکومت به خاطر جنگهای پرهزینة شاهان، بینظمی در سازمانهای دولتی و اداری، بیکفایتی حکومت در سر و سامان دادن به وضعیت اقتصادی کشور، یکنواخت نبودن قوانین حقوقی و قضایی در تمام نقاط فرانسه، همة اینها عواملی بود که موجب نفرت مردم از حکومت شد و در نهایت, به انقلاب انجامید.
اما این احتمال در مورد فلسفة کلاسیک آلمان صدق نمیکند. اوضاع سیاسی و اجتماعی آلمان در آن دوران به گونهای بود که نمیتوانست موجب بروز چنین فلسفهای شود. آلمان, از قرن هفدهم به بعد, رفته رفته موقعیت و اهمیت اقتصادی خود را از دست داد, تا آنجا که به خاطر انتقال مراکز مهم بازرگانی به نقاط دیگر اروپا و جهان، دچار رکود اقتصادی گردید. «جنگهای سیساله»[3] در دوران امپراتوری هابسبورگ موجب از دست رفتن قدرت سیاسی و نظامی آلمان و نیز در هم شکستن وحدت در این کشور شد. پس از صلح «وستفالی» ((westfalien, آلمان به دولتهای محلی کوچک تقسیم شد که عدد آن به حدود سیصد نیز میرسید. عواملی که در کنار هم موجب شکلگیری انقلاب در فرانسه شد، در آلمان تقسیم شده و به لحاظ اقتصادی توسعه نایافته, پیشرفت چندانی نداشت. بدین سان نمیتوان پیشفرضهای سیاسی و اجتماعی در آلمان را عامل مستقیم و بلاواسطة فلسفة کلاسیک آلمان دانست.
اما بر اساس احتمال دوم, یعنی پیشفرضهای ناشی از جریانهای فکری و عقلی, میتوان بین این دو واقعه ارتباط برقرار کرد. پیشفرضهای عقلی و فکری موجب رشد اذهان و افکار مردم شد و نوع نگرش آنها را به زندگی تغییر داد. اندیشمندان و متفکران فرانسه و آلمان با طرح مسائلی چون حقوق طبیعی، مبارزه با حکومت استبدادی، تساوی همگان در برابر قانون، آزادی بیان و اندیشه و نیز با اصالت دادن به انسان و فهم انسانی توانستند به انسان جان تازهای بخشند. از آن پس, انسانها ارزش واقعی خود را دریافتند و به درجهای از آگاهی و شناخت رسیدند که بتوانند سرنوشت خودشان را خود تعیین کنند. دیتر هنریش، فیلسوف معاصر آلمانی، میگوید: «ما باید برای جریانهای عقلی, در تمامیت پیششرطهایی که انقلاب فرانسه و فلسفة کلاسیک آلمان از آن ظهور یافت، تأثیر مستقلی قائل باشیم» (Ibid: 90).
همة تحولات سیاسی، اجتماعی و حتی اقتصادی از همین تحول در آگاهی و بینش انسان صورت میگیرد. ماکس وبر ((max weber تجدید سازمان اساسی یک نظام اقتصادی را بدون تحول در نحوة آگاهی و شیوة زندگی, ممکن نمیداند. انسان در نتیجة تحولات آگاهیاش, به توصیف خود و اشیای پیرامون خود میپردازد. او در این خود توصیفی، خود را فاعلی با اراده مییابد که میتواند جهانی را بر اساس خواستههای خود بسازد و نظامهای مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و دینی را سازماندهی کند. این ارادة خود قانونگذار است که حدود و ثغور ساختارها را معین میکند و به آنها شکل میبخشد. مفهوم عقلانی خود قانونگذاری, که در فرانسه زمینه را برای انقلاب فراهم ساخت و در آلمان موجب رشد فلسفة کلاسیک شد، به صورتی خود انگیخته راههای نظام تفکر و نظام حیات را به وجود آورد. «بدین ترتیب, تحولات در شیوة آگاهی, هم در مبنای روند انقلاب و هم در مبنای پیداش فلسفة کلاسیک آلمان قرار دارد» (Ibid: 91). در بخش دوم و سوم, مفهوم خود قانونگذاری و منشأ آن بیشتر کاویده میشود.
اگر منشأ و عامل ظهور دو رویداد واحد باشد، آن دو برای حفظ ارتباط و پیوند میان خود باید در شکل رشد و توسعهشان نیز اشتراک داشته باشند؛ یعنی هدف واحدی را دنبال کنند. این امر در مورد انقلاب فرانسه و فلسفة کلاسیک آلمان تحقق پیدا کرد: پس از ظهور هر یک از این دو واقعه, وظایف مشترکی بر عهدهشان قرار گرفت. از این پس, آنها باید مشکلات اساسی انسان و جامعة انسانی را در مییافتند و در صدد حل آنها بر میآمدند.
احیای حقوق طبیعی انسانها, به ویژه آزادی، اجرای حکومت دموکراسی، از بین بردن ظلم و بیعدالتی، اعتبار بخشیدن به قانون و اثبات تساوی همگان در برابر آن, از جمله وظایف آنها بوده است. همانگونه که هنریش میگوید, «وظیفة بنیادینی که انقلاب در حوزة سیاست به عهده گرفت با حوزه و تلقی وظیفة عقلیای که فلسفة کلاسیک آلمان آن را دنبال میکرد, مطابق بود. سرآغازهای هر دو جنبش با ورود به نظام جدیدی از مسائل انجام شد. بدین ترتیب, هر یک از آنها با این وظیفه مواجه بودند که مشکل جدید را در کلیتش دست یافتنی سازند، آن را مشخص سازند و برای آن راهحلی پایدار به دست آورند» (Ibid: 94).
جمهوری شدن حکومت فرانسه، صدور اعلامیة حقوق بشر و تدوین چند قانون اساسی در سالهای مختلف انقلاب را میتوان از دستاوردهای انقلاب فرانسه دانست. همچنین ارائة نظریههای اساسی و پایدار در باب سیاست، حقوق, اخلاق و تدوین آثار برجسته در این زمینهها حاصل تلاشهای فکری و نظری فیلسوفان کلاسیک آلمان بوده است.
2_ منشأ خودآگاهی و خود قانونگذاری در فرانسه و آلمان
اینک به منشأ تحولات آگاهی انسان, یعنی جنبش روشنگری (Enlightenment) میپردازیم؛ تحولاتی که در فرانسه به جنبش سیاسی و در آلمان به جنبش نظری فلسفة کلاسیک منتهی شد. قرن هجدهم در اروپا به عصر روشنگری معروف است. روحیة کلی حاکم بر این جنبش, چه در فرانسه و چه در آلمان، اصالت دادن به عقل و استفاده از آن در تمام مسائل مربوط به جهان و انسان بود؛ اعتقاد بر آن بود که قوه عقل, به تنهایی و بدون آنکه به دین یا منابع دیگر نیازمند باشد, میتواند برای انسان رفاه، سعادت، آزادی و پیشرفت به ارمغان آورد. کاپلستون میگوید: «مقصود کلی نویسندگان عصر روشنگری از عقل، عقلی بود که اعتقاد به وحی، تسلیم در برابر قدرت و مرجعیت، احترام به آداب و سنن و نهادهای تثبیت شده مانعی در راه آن نباشد» (کاپلستون، 1380: 49). آنها تأثیر پایداری در تکوین ذهن آزاد اندیش و نیز رشد بینش عقلانی داشتند.
تجلّی کامل این جنبش در فرانسه بوده است. «فرانسه در سدة هجدهم، جایگاه تکامل یافته و دقیقترین شکل روشنگری بود» (گلدمن، 1375: 29). فیلسوفان قرن هجدهم فرانسه از فیزیک گرفته تا روانشناسی و اخلاق، حتی در زندگی اجتماعی به توسعه و پیشرفت نگرش علمی اعتقاد راسخ داشتند. آنان توانستند بر افکار انسانها عمیقاً تأثیر بگذارند و شکل زندگی را تغییر دهند.
در جنبش روشنگری دو نظریة مهم سیاسی مطرح گردید که یکی نظریة آزادی لاک ((lucke بود و دیگری نظریة دموکراسی روسو (Rousseau). اگرچه این دو نظریه کاملاً مثل هم نبودند، اما اصول مشترکی داشتند. هر دو تشکیل حکومت را بر پایة قرارداد اجتماعی میدانستند، حکومت استبدادی را نفی میکردند, خواهان حکومت عامه بودند و از حقوق طبیعی بشر حمایت میکردند.
اکثر فیلسوفان قرن هجدهم فرانسه _ اگر نگوییم همة آنها _ تحت تأثیر اندیشههای جنبش روشنگری, نسبت به رژیم سابق خصومت میورزیدند و با اندیشههایشان آن چنان تحولی در آگاهی انسان ایجاد کردند که در نهایت, به انقلاب منجر شد. علاوه بر روسو، مونتسکیو (Montesquio)، ولتر (Voltaire)، کندیاک (Condillac)، دیدرو (Diderot) و دیگر اصحاب دایرهالمعارف[4] از اندیشمندان برجستة عصر روشنگری فرانسه بودند.
در آلمان نیز متفکران جنبش روشنگری همچون کریستیان تومازیوس(Christian Thomasuius)، موزس مندلسزون (Moses Mendelssohn)، فردریک کبیر (Frederick the Great)، لسینگ (Lessing)، هردر (Herder) و دیگران با اصالت دادن به عقل، محور قرار دادن انسان و احترام به حقوق انسانی, به ویژه حق انتخاب و آزادی, توانستند موجب رشد و آگاهی انسانها شوند و بینش جدیدی را به آنها اعطا کنند. همین آگاهی متحول و رشد یافته در شکلگیری فلسفة کلاسیک آلمان مؤثر واقع شد.
علاوه بر آنکه وضعیت فرهنگی و آموزشی آلمان بهتر از فرانسه بوده است, آلمان در مقایسه با فرانسه، در نیمة دوم قرن هجدهم, نظام آموزشی توسعه یافتهتری را واجد بود. در این دوران, انتشار کتب و توجه مردم به مطالعه در سطح بالایی قرار داشت. همچنین چند مرکزگرایی (Polycentrism) در آلمان, اگرچه مانع تشکیل حکومت واحد و یکنواخت میشد، در زمینة فرهنگی و نظام آموزشی تأثیری مثبت برجای گذاشت. بعضی از دولتهای محلی _ که هر یک تحت حکومت اشراف و امیران خاصی بودند _ در اشاعة فرهنگ بسیار مؤثر واقع شدند. سرزمین ساکس وایمار (Saxe-Weimar) که یکی از دولتها و امیرنشینهای معروف آن دوره بود، از درخشانترین نمونههای گسترش فرهنگی آلمان محسوب میشد. در این سرزمین, کارل آگوست (Karl August) فرمانروایی داشت که چون به اشاعة فرهنگ بسیار علاقهمند بود، گوته (Goethe) را مشاور خود قرار داده بود.
از دیگر فواید چند مرکزگرایی آن بود که حاکم واحدی بر تمدن کشور مسلط نبود. بدین ترتیب زبان، شیوة تفکر و آداب و رسوم هر دولت محلّی به همان شکل خود باقی میماند و بهتر میتوانست به اختیار خود, آرای اندیشمندان جنبش روشنگری و آگاهی رشدیافته را در خود بپذیرد. «زبان و ذهنیت, به یکباره از تبدیل شدن به آداب و رسوم محفوظ ماندند و تنها به این طریق, آمادة پدید آمدن صورتی از تفکر شدند که با آگاهی تحول یافته منطبق بود» (Henrich: 92).
3_ تأثیر فلسفة کلاسیک آلمان بر انقلاب فرانسه
بیشک مردم جامعهای که دست به شورش و انقلاب میزنند، برای خود افکار و اندیشههایی دارند تا در صورت تشکیل حکومت جدید بتوانند اهداف و افکار خود را به فعلیت برسانند. اما باید توجه داشت که این گونه اندیشهها و بینشها اگر ریشه در آرای اندیشمندان و متفکران سیاسی و فلسفی نداشته باشد، در همان مقام ذهن باقی خواهد ماند و به منصة ظهور نخواهد رسید. اندیشههایی که منجر به انقلاب در صحنة اجتماع میشود، نه تنها در ایجاد و ظهور خود به نظریات متفکران بزرگ نیازمند است, بلکه در تداوم و بقای خود نیز باید از حمایت این متفکران و دیدگاههای معتبر آنها برخوردار باشد.
همانگونه که پیشتر اشاره شد، نظریة آزادی لاک و نظریة دموکراسی روسو از مهمترین عوامل فکری و نظری پیدایش انقلاب فرانسه اما آنچه انقلاب را تداوم و اعتبار تام بخشید، فلسفة کلاسیک آلمان بودند؛ روند سیاسی انقلاب نمیتوانست مستقلاً عهدهدار رشد خویش باشد, بلکه در این راه به یک متمم نیاز داشت. این متمم جنبشی فلسفی به نام فلسفة کلاسیک آلمان بود. در توضیح باید گفت که افعال ما و به طور کلی, زندگی ما زمانی آگاهانه و معنادار خواهد بود که خود و جهانی را که در آن زندگی میکنیم, خوب بشناسیم و بتوانیم آنها را به نحو مناسب و مطابق با یکدیگر توصیف کنیم. «هیچ فعلی از حیات آگاهانه بدون یک توصیف از خود, مناسبِ این حیات و تصویر از جهانی که این توصیف از خود را در خود جای میدهد, نمیتواند تثبیت شود» (Ibid: 95).
هر فاعلی, اعم از فاعل اخلاقی و فاعل سیاسی, با توجه به باور خاصی که از ماهیت و منشأ رفتارش دارد، فعلی را مرتکب میشود. هیچ فعلی, به طور خودکار و بدون اندیشه, از فاعل عاقل سر نمیزند. بدیهی است که با تعدّد افعال، بینشها و باورهای به آنها نیز متعدّد شود. اما زمانی که این باورهای متعدّد همخوان و سازگار باشند و هیچگونه تعارضی با یکدیگر نداشته باشند، آنگاه شبکة واحدی به وجود میآید که میتوان آن را «تصویر جهان» (image of the world) نامید؛ تصویری از جهان که دارای اعتبار و کلیت است و برای همة افعال اخلاقی ارزش و اعتبار قائل است. از این رو, همة انسانها به عنوان فاعلهای عاقل به ارزش فعل اخلاقی و سیاسی یقین پیدا کرده, بدان عمل میکنند. اگر چه ممکن است در مواردی, خلاف آن ثابت شود و فعل غیراخلاقی و غیرانسانی انجام گیرد، اما این مصادیق جزئی, ناقض اعتبار کلی تصویر جهان نیست. غایت جهان پیروزی اخلاق و سربلندی فاعلهای اخلاقی است.
نظریة «تصویر جهان» توسط کانت مطرح شد. هنریش در کتاب حکم زیباشناختی و تصویر اخلاقی از جهان میگوید: «مفهوم تصویر جهان مضامین فلسفی زیادی دارد. یکی از آنها بیتردید معنای کانتی است؛ یعنی تصوراتی از جهان که در بسترهای خاصی پدید میآید» (Ibid: 3)؛ همچون اخلاق و سیاست که از بسترهای اینگونه تصورات هستند. هنریش همچنین ایمان را در عبارت معروف کانت که: «من لازم دیدهام دانستن را کنار زنم تا جایی برای ایمان باز کنم» (Kant: 29) این گونه تفسیر میکند که مقصود کانت از ایمان «چیزی جز معنا و محتوای تصویر اخلاقی از جهان نیست» (Henrich: 5).
فصل دوم از بخش دوم نقد عقل محض کانت که به بحث از «ایدهآل خیر اعلا» میپردازد، می تواند مدعای هنریش را ثابت کند؛ زیرا این بحث، در واقع تفسیری است از تصویر اخلاقی از جهان. کانت در این فصل می گوید: «من جهان را اگر موافق با همة قوانین اخلاقی باشد، که این امر توسط آزادی موجودی عاقل میتواند تحقق یابد، جهان اخلاقی مینامم»(Kant: 637).
بر اساس نظریة «تصویر جهان», اصل خود قانونگذاری که نیروی شکلدهندة آزادی است, مورد تأکید قرار میگیرد و اعتبار تام مییابد. مطابق این اصل, همة انسانها از حق آزادی برخوردار میشوند و در مقام اندیشه و عمل میتوانند از این حق بهره ببرند و برای خود آیین و قانون وضع کنند. به خاطر این اصل است که زندگی واقعی انسان, یعنی زندگی همراه با حق انتخاب و آزادی, اعتبار و مشروعیت مییابد. اگرچه این اصل و اندیشة آزادی زمینهساز جنبش عملی و سیاسی انقلاب فرانسه نیز بوده است, اما اعتبار تام آن نمیتوانست در این جنبش تداوم یابد، بلکه نیازمند آن بود که در بستری از یک نظام عقلی و فلسفی قرار گیرد. در واقع, فلسفة کلاسیک آلمان بود که چنین بستری را برای مفهوم آزادی فراهم کرد و آن را وسعت بخشید.
فلسفة کلاسیک آلمان, بدون تکیه بر هر عامل خارجی و تنها با تلاش عقلانی خود و با اعتماد به قوة عقل, توانست نهال آزادی را در بستر خود بپروراند و آن را از آسیب هرگونه آفت نظری مصون نگه دارد. «اگر مفهوم آزادی در چنین بستری قرار نمیگرفت، به زودی گمان میرفت که توهمی نامعقول و نسنجیده است یا داستانی است که از روی دلبستگی به وجود آمده است» (Henrich: 95).
اندیشههایی که به انقلاب فرانسه انجامید, بعضاً مورد انتقاد و اعتراض قرار گرفتند؛ تفکراتی در جهت خلاف اندیشههای آزادیخواهی و حقوق بشر ارائه میشد که مستلزم شکگرایی و بیتوجهی به مسألة آزادی بودند _ همانگونه که ادموند برک (Edmund Burke)، یکی از مخالفان انقلاب فرانسه، روند انقلاب را در کتاب خود با عنوان تأمّلات در باب انقلاب فرانسه، مورد انتقاد قرار داد. اما فلسفة کلاسیک آلمان, که به خاطر اعتبار بخشیدن به اندیشة آزادی مورد استقبال متفکران و اندیشمندان زمان خود قرارگرفت، مانع از نفوذ این گونه نظریهها شد.
4_ تأثیر انقلاب فرانسه بر فلسفة کلاسیک آلمان
همة فیلسوفان کلاسیک آلمان با انقلاب فرانسه هم عصر بودند و هر یک به نحوی, از این واقعة بزرگ متأثر شدند و در برابر آن واکنش نشان دادند. هگل معتقد بود که فلسفة هر زمان برخاسته از شرایط همان زمان است: «فلسفه یعنی زمانة فلسفه، آنگونه که در افکار فهم شده است» (هگل: ص19). فلسفة هر یک از فیلسوفان آلمان بازتاب و نتیجة عینی شرایط اجتماعی و سیاسی همان روزگار بود. کارل مارکس (Karl Marx) میگوید: «فلسفة کانت را به درستی باید نظریة آلمانی انقلاب فرانسه تلقی کرد» (خراسانی (شرف): 175).
برای روشنتر شدن مطلب, به نظرات هر یک از فیلسوفان این دوره دربارة انقلاب فرانسه و میزان تأثیرپذیری آنها اشاره میکنیم.
کانت: او, بهرغم طبع آرام و رفتار محافظه کارانهاش، یکی از پرشورترین ستایشگران انقلاب فرانسه بود. وی در هر فرصتی, انقلابیون فرانسه را به خاطر عمل ارزشمند و مؤثرشان تحسین میکرد. هنگامی که او از طریق اخبار و روزنامه متوجه پیروزی انقلاب فرانسه شد، اشک شوق از چشمانش جاری شد و به دوستانش گفت: «حال میتوانم مانند شمعون (نام یکی از حواریون حضرت عیسی) بگویم: خداوندا، اکنون بگذار تا بندة تو بیارامد؛ زیرا دیدگان من سلام و رحمت تو را دیدند» (دورانت، 1374: 254).
کانت حتی پس از مواجهه با دستاوردهای منفی انقلاب _ مثل دورة وحشت[5] و رهبری ژاکوبنها (Jacobins)[6] _ همچنان احساس شیفتگی نسبت به انقلاب فرانسه را حفظ کرد و از آن رویگردان نشد. البته میتوان در نوشتههای کانت عباراتی را یافت که دالّ بر موضعگیری متضاد وی در برابر انقلاب باشد, گویی او دوست نداشت چنین انقلابی در آلمان زمان خودش اتفاق افتد. اما باید گفت موضعگیری منفی کانت در قبال انقلاب فرانسه, بر خلاف بعضی از معاصرینش، همچون گوته که تنفری جدی نسبت به انقلاب داشت، یک موضعگیری اصولی و بنیادی نبود؛ لذا قائل بود که اگر چنین واقعهای روی دهد, همه باید آن را بپذیرند و از حکومتی که از راه انقلاب بر سر کار آمده است, پیروی کنند.
در مجموع، ارزیابی کانت از این رویداد بزرگ این بود که انقلاب نویدبخش پیشرفت نوع انسان به سوی خیر و سعادت است. او میگوید: «چنین پدیدهای در تاریخ بشر هرگز فراموش نمیشود؛ زیرا استعدادی را برای کمالپذیری و بهبود در طبع آدمی به ظهور رسانیده است که سیاستمداران حتی به خواب هم نمیدیدند» (کورنر: 19).
فیخته: او با مشاهدة حادثه انقلاب فرانسه, شور و هیجان زیادی یافت. وی آرزو میکرد که اگر چنین انقلابی نتواند در کشورش آلمان رخ دهد، دستکم کشورش بتواند از دستاوردهای معنوی آن بهرهمند شود. او در همین دوران بود که تفکر فلسفی را آغاز کرد تا بتواند شرایط اجتماعی، فرهنگی و سیاسی آلمان را بهبود بخشد. او در اثر خود به نام مقالاتی در جهت اصلاح حکم عامّه در باب انقلاب فرانسه, که در 1793میلادی منتشر شد، به دفاع از انقلاب فرانسه و دستاوردهای آن _ آزادی, حقوق طبیعی و... _ پرداخت. طرفداری او از انقلاب فرانسه به حدی بود که انتشار این اثر«او را به عنوان یک دموکرات و هوادار ژاکوبنها و یک چهرة خطرناک سیاسی، نام آور کرد» (کاپلستون، 1375: 44). او درباره نظام فکری و فلسفی خود میگوید: «نظام فکری من تحلیل مفهوم آزادی است و در این زمینه نمیتوان هیچ اعتراضی را وارد دانست؛ زیرا این مفهوم هیچ عنصر دیگری به همراه ندارد» (مجتهدی، 1380: 260).
البته باید توجه داشت که حمایت و پشتیبانی فیخته از انقلاب تا آخر عمرش دوام نیافت. پس از پیروزی ناپلئون بر آلمان، شرایط عینی و رویدادهای اجتماعی آلمان بر افکار او تأثیر مستقیم گذاشت. دگرگونیهایی که در صحنة اجتماعی آلمان, به ویژه میان فئودالیسم و بورژوازی (bourgeoisie)[7] پدید آمد، در تفکر فیخته انعکاس یافت: از شیفتگیاش به انقلاب فرانسه کاسته شد؛ تحولات اجتماعی، سیاسی و فرهنگی انقلاب تبلور کمتری در فکرش پیدا کرد؛ اندیشههایش بیشتر منعکسکنندة شرایط اجتماعی و تاریخی واپس ماندة مخصوص خود آلمان شد؛ حس میهن پرستی در او شکوفا شد و به ملیگرایی (Nationalism) گرایش پیدا کرد. وی در خطابههایی تحت عنوان «سخنانی با ملت آلمان» به طرفداری از رسالت فرهنگی ملت آلمان, سخنانی ایراد نمود که زمینهای برای ملیگرایی افراطی در آلمان شد. کاپلستون میگوید: «از نظر سیاسی، وی از یک دیدگاه جهان میهنی (Cosmopolitan) آغاز کرد، اما سپس به ملت باوری گرایید» (کاپلستون، 1375: 83). کاپلستون در جایی دیگر این گرایش فیخته و خطابههای وی را توجیه میکند و میگوید: «برای آنکه شرط انصاف را دربارة او به جای آورده باشیم, باید به خاطر آوریم که این سخنان در دوران چیرگی ناپلئون [بر آلمان] بر زبان رانده شد» (همان: 47).
شلینگ: انقلاب فرانسه در دوران دانشجویی شلینگ رخ داد. او به همراه دیگر دانشجویان, شاهد این رویداد تاریخی و نتایج و آثارش بود. آنان مشتاقانه از این واقعه طرفداری میکردند. دغدغة مهم آنها این بود که چگونه میتوان چنین انقلابی را در زمینة تفکر و اندیشه پدید آورد. شلینگ حتی قویتر از فیخته به دفاع از آزادی, که مهمترین دستاورد انقلاب فرانسه بود, پرداخت. از جمله آثار وی که در این زمینه نوشته شده است, میتوان به جستارهای فلسفی در باب ذات آزادی بشری اشاره کرد. او در نامة خود به هگل مینویسد: «آزادی حرف اول (آلفا) و حرف آخر (امگای) هر فلسفه است» (مجتهدی، 1380: 83). به نظر او, اصل نهایی هر فلسفهای در«من مطلق» (absolute ego) است که با هیچ چیز دیگر مشروط و مقیّد نشده است و از اختیار تام برخوردار است.
این تفکر شلینگ فقط محدود به مرحلهای از زندگیاش بود. پس از آن, همچون فیخته، اشتیاقش به انقلاب و آزادی کم شد؛ تا حدی که از هر گونه جنبش و شورش, با هر علّت و انگیزهای, گریزان بود. او که در دوران جوانی طرفدار پرشور آزادی بود و اندیشههای درخشانی را در راه گسترش آزادی آفریده بود، در اواخر عمر, یک عنصر سازشگر و هوادار وضع موجود آلمان به شمار میرفت.
هگل: او همچون دیگر فیلسوفان کلاسیک آلمان, در گونهای از شرایط اجتماعی و سیاسی پرورش یافت که پس از انقلاب فرانسه، در حال تحول و دگرگونی بود. بدیهی بود که او نیز نمیتوانست از این رویداد بزرگ تأثیر نپذیرد و واکنش نشان ندهد. او که در بیست سالگی شیفتة انقلاب فرانسه شد، «صحنههای پیاپی درام عظیم انقلاب کبیر فرانسه را از نزدیک و با شور و اشتیاق دنبال کرد. در پایان زندگی خود، در بحبوحة دوران بازگشت که تعصبورزی و خشونت بیداد میکرد، از اعلام این نکته بیمی به دل راه نداد که انقلاب فرانسه، پس از پیدایش مسیحیت، تعین کنندهترین رویداد تاریخی است» (دونت: 12). در این دوران, هگل نه مانند یک فیلسوف جوان, بلکه همچون سیاستمداری پرشور ظاهر شد و حکومت آلمان را نابسامان و خودکامه معرفی نمود. او پس از حملة ناپلئون به آلمان، حکومت کشورش را زیر سؤال برد و گفت: «آلمان دیگر کشور نیست [8] یک گروه بشری هنگامی میتوانند خود را کشور بنامند که همگی برای آن دست به دست هم دهند» (دورانت، 1370: 898).
از این رو, هگل آرزو میکرد که کشورش از دستاوردهای انقلاب فرانسه همچون آزادی بهرهمند شود. وی مفهوم و اندیشة آزادی را محور فلسفة سیاسی خود قرار داد. «در فلسفة هگل, شکل کاملاً بسطیافتة آزادی به انجام میرسد. از این لحاظ, او وارث مشروع و قانونی فکر انقلاب فرانسه است. هگل متفکر انقلاب فرانسه است [9] او انقلاب فرانسه را، به عینه، محور فلسفة خود قرار داده است» (جهانبگلو: 37).
البته او نیز همچون فیخته و شلینگ, پس از مواجهه با دوران وحشت و دورة امپراتوری ناپلئون، از دفاع اولیه خود از انقلاب فرانسه دست کشید؛ اما بر خلاف آنها همچنان اهمیت زیادی برای انقلاب فرانسه, از لحاظ تاریخی و سیاسی, قائل بود. به طور کلی, عقیدة او در کتاب پدیدارشناسی روح دائر بر آن است که «انقلاب کبیر فرانسه، کوششی از ناحیة روح جهان برای جمع و متحقق ساختن امر فینفسه و لنفسه است» (مجتهدی، 1371: 167). او همچنین در مجموعه دروس فلسفه تاریخ, که در آن موضعی محافظهکارانه دارد, میگوید: «با بروز انقلاب کبیر فرانسه، مسأله حق و حقوق, به هر طریق, به نحو عمیق مطرح شده است» (همان: 167).
بدین ترتیب, مشاهده کردیم که فلسفة کلاسیک یا به تعبیری ایده آلیسم آلمان چگونه از انقلاب فرانسه تأثیر پذیرفته است. حمید عنایت در پیشگفتار کتاب فلسفة هگل میگوید: «برخی از متفکران، ایده آلیسم آلمان را نظریة انقلاب فرانسه نامیدهاند، نه بدین معنی که تعبیر نظری کانت و فیخته و شلینگ و هگل از انقلاب باشد, بلکه از این حیث که نتیجة واکنش آن فیلسوفان در برابر جنبش مردم فرانسه برای سازمان دادن دولت و جامعه بر بنیاد عقل و سازگار کردن تأسیسات اجتماعی و سیاسی با آزادی و مصلحت فردی بود. متفکران ایدهآلیست آلمانی، با آنکه برخی از عواقب انقلاب فرانسه، خاصه مرحلة معروف به حکومت هراس[8] را که پس از انقلاب پیش آمد, نکوهش میکردند، لیکن همگی خود انقلاب را به نام سرآغاز دورانی تازه در تاریخ بشر میستودند و اصول اساسی فلسفة خود را به آرمانهای آن مرتبط میساختند. اندیشههای انقلاب فرانسه همچون شرابی زودگیر این فیلسوفان را سرمست کرده بود تا جایی که در مبانی عقلی تعالیمشان نیز نفوذ میکرد» (استیس (پیشگفتار مترجم) : هفده).
5_ علت رخ ندادن انقلاب واقعی در آلمان
آنچه در این بخش, در پی پاسخگویی به آن هستیم, پرسشهایی از این قبیل است: چرا در خود آلمان انقلابی واقعی رخ نداد؟ چرا اندیشههای فیلسوفان کلاسیک آلمان در همان مقام آرمان و اندیشه باقی ماند و تنها در قالب تفکرات فلسفی متبلور شد؟ به قول مارکس, چرا «آلمانها در سیاست به آن چیزی اندیشیدهاند که خلقهای دیگر عمل کردند؟» (خراسانی (شرف): 172) یا آنگونه که هگل گفته است: «چرا فرانسویها از امر نظری به امر عملی گذر کردهاند، اما آلمانیها در انتزاع نظری باقی ماندهاند؟» (دونت: ص27). این همه در حالی بود که اوضاع سیاسی، اجتماعی و اقتصادی آلمان آن روزگار حتی از فرانسة دوران «رژیم سابق» وخیمتر بوده است. با توجه به شرایط نامناسب اجتماعی و خفقان سیاسی و نیز با توجه به اینکه اندیشههای آزادیخواهی در بستر فلسفة کلاسیک آلمان رشد پیدا کرد، انتظار میرفت مردم آلمان نیز این جنبش فلسفی و این اندیشهها را در مقام عمل و در صحنة اجتماع پیاده کنند تا در آلمان نیز انقلابی عینی و واقعی شکل گیرد.
پاسخ به این پرسش نقش بسیار مهم و مؤثر بورژوازی یا طبقة متوسط را در انقلاب فرانسه نشان میدهد. هر چند آنها در ابتدا صرفاً دارای قدرت اقتصادی بودند, به تدریج وارد صحنة سیاست شدند، تا حدی که قدرت و نفوذ سیاسی آنها کمتر از قدرت اقتصادیشان نبوده است. مارکس در مانیفست میگوید: «بورژوازی, از نظر تاریخی, بالاترین نقش انقلابی را داشته است» (مارکس و انگلس: 38). این نقش در انقلاب فرانسه کاملاً محسوس و مشهود است، به طوری که انقلاب فرانسه را انقلاب بورژوازها و پیروزی بورژوازی بر فئودالیسم میدانند.
توجه به بورژوازی نه تنها در فهم روند سیاسی انقلاب، بلکه در فهم فلسفة کلاسیک آلمان نیز ضرورت دارد. لوسین گلدمن که جهاننگری کانت را مناسبترین نمایندة فلسفة کلاسیک آلمان میداند، میگوید: «اگر بخواهیم با تحلیل شرایط اجتماعی که در آن, نظام کانتی تشکیل شد, آغاز کنیم، باید پیش از هر چیز، زایش و رشد بورژوازی اروپایی را به طور کلّی و به ویژه بورژوازی آلمان را مورد بررسی قرار دهیم» (گلدمن، 1381: 36). لذا خوب است به وضعیت بورژوازی در آلمان بپردازیم و آن را با بورژوازی فرانسه مقایسه کنیم.
همانگونه که پیشتر اشاره شد, آلمان از قرن هفدهم به بعد دچار رکود اقتصادی گردید. پس از صلح وستفالی در پایان جنگهای سیساله، آلمان به حدود سیصد دولت محلی کوچک و مستقل تقسیم شد و در نتیجه, قدرت سیاسی و نظامی و نیز وحدت ملی خود را از دست داد. آن جنگها نه تنها موجب ویران شدن زمینهای کشاورزی، از بین رفتن نیروهای تولید، ناامنی و ناتوانی در مردم شد، بلکه فاجعهای بزرگتر, یعنی تسلط امیران قدرتطلب و مستبد در سراسر آلمان را در پی داشت. هر یک از آن امیران در پی تأمین منافع و قدرت شخصی خود بودند و در این راه با هم رقابت داشتند. همچنین تولید اقتصادی در این دوران به شکل فئودالی بود و طبقة متوسط یا بورژوازی هیچ نقشی در امور اقتصادی و سیاسی کشور نداشت.
حملة ناپلئون به آلمان در آغاز قرن نوزدهم, میتوانست نویدبخش اصلاحات و تحولات در آلمان باشد؛ اما حس میهنپرستی مردم آلمان و نفرت آنان از تسلط نیروی بیگانه بر کشورشان مانع از این تحولات گردید. پیروزی آلمانیها بر ناپلئون باعث شکست بورژوازی، احیای مجدد عوامل ارتجاعی و قرون وسطایی، حکومت استبدادی امیران و روی کار آمدن دوبارة نظام فئودالی در آلمان شد. این در حالی بود که در فرانسه و بعضی از کشورهای دیگر اروپایی چون انگلستان, حکومت مرکزی تشکیل شده بود و بورژوازی دارای قدرت و نفوذ بود و در مسائل مهم کشور دخالت داشت. در آن کشورها, طبقة متوسط توانست نیروهای فئودالی را به عقب براند و بر اوضاع سیاسی، اجتماعی و اقتصادی مسلط شود. در کشورهای مذکور «مقامات مهم دستگاههای حکومت به دست طبقات متوسط افتاد, به نحوی که محروم کردن کامل ایشان از قدرت سیاسی محال به نظر میآمد؛ ولی در آلمان، که فئودالیسم آن بر قدرت نظامی و اداری تکیه داشت، مشاغل دولتی در انحصار اشراف بود» (استیس (پیشگفتار مترجم) : ده).
در چنین شرایطی بود که بورژوازی آلمان نتوانست همگام با بورژوازی فرانسه پیش رود. از همینرو, خاطر اندیشههای فیلسوفان آلمان فقط در قالب تفکرات فلسفی تبلور یافت و نتوانست وارد صحنه اجتماع شود تا به انقلاب واقعی تبدیل گردد. «خصلت بورژوازی آلمان در این دوران, یعنی نامصمم بودن، بیرمق بودن، ناپیگیر بودن و سرانجام سازشکار بودن, در اندیشههای فیخته، شلینگ و هگل مجسم و متبلور میشود. فلسفة نیمة اول سدة نوزدهم آلمان، در واپسین مرحله، چیزی نبوده است جز بازتاب واقعیت عینی اجتماعی آن سرزمین و شرایط آن در اندیشههای فیلسوفان آن سرزمین» (خراسانی (شرف) : 183).
منابع
1ـ آشوری، داریوش، دانشنامة سیاسی (فرهنگ اصطلاحات و مکتبهای سیاسی)، تهران، انتشارات مروارید، چاپ چهارم، 1376.
2ـ استیس، و. ت، فلسفة هگل، ترجمة حمید عنایت، تهران، سازمان انتشارات و آموزش انقلاب اسلامی، چاپ پنجم، 1371.
3ـ جهانبگلو، رامین، انقلاب فرانسه و جنگ از دیدگاه هگل، تهران، سازمان انتشارات و آموزش انقلاب اسلامی، چاپ اول، 1368.
4ـ خراسانی (شرف)، شرفالدین، از برونو تا کانت، تهران، شرکت انتشارات علمی و فرهنگی، چاپ دوم، 1376.
5ـ دورانت، ویل، تاریخ فلسفه، ترجمه عباس زریاب خویی، تهران، شرکت انتشارات علمی و فرهنگی، چاپ دوازدهم، 1374.
6ـ دورانت، ویل و آریل، تاریخ تمدّن (عصر ناپلئون)، ترجمه اسماعیل دولتشاهی و علی اصغر بهرامبیگی، تهران، انتشارات و آموزش انقلاب اسلامی، چاپ اول (ویراستة دوم)، 1370.
7ـ دونت، ژاک، درآمدی بر هگل (نگاهی به زندگی، آثار و فلسفة هگل)، ترجمة محمد جعفر پوینده، تهران، انتشارات فکر روز، چاپ اول، 1377.
8ـ کاپلستون، فردریک، تاریخ فلسفه (جلد چهارم: از دکارت تا لایبنیتس)، ترجمة غلامرضا اعوانی، تهران، انتشارات سروش و شرکت انتشارات علمی و فرهنگی، چاپ اول، 1380.
9ـ ـــــــــــــــــــ ، تاریخ فلسفه (جلد هفتم: از فیخته تا نیچه)، ترجمة داریوش آشوری، تهران، انتشارات سروش و شرکت انتشارات علمی و فرهنگی، چاپ دوم، 1375.
10ـ مجتهدی، کریم، فلسفه و غرب (مجموعه مقالات)، تهران، انتشارات امیرکبیر، چاپ اول، 1380.
11ـ ـــــــــــــــــــ ، پدیدارشناسی روح برحسب نظر هگل، تهران، شرکت انتشارات علمی و فرهنگی، چاپ اول، 1371.
12ـ کورنر، اشتفان، فلسفة کانت، ترجمة عزتالله فولادوند، تهران، انتشارات خوارزمی، چاپ اول، 1367.
13ـ گلدمن، لوسین، فلسفة روشنگری، ترجمة شیوا (منصوره) کاویانی، تهران، انتشارات فکر روز، چاپ اول، 1375.
14ـ ـــــــــــــــــــ ،کانت و فلسفة معاصر، ترجمة پرویز بابایی، تهران، مؤسسه انتشارات نگاه، چاپ اول، 1381.
15ـ مارکس، کارل و فریدریش انگلس، مانیفست، تهران، انتشارات همراد، 1357.
16ـ هگل، فریدریش، عناصر فلسفة حق، ترجمه مهبد ایرانیطلب، تهران، انتشارات پروین، چاپ اول، 1378.
17_ Kant, Immanuel, Critique of Pure Reason, translated by Norman Kemp Smith, New York, 1956.
18 _ Henrich, Dieter, Aesthetic Judgment and the Moral Image of the World, California, Stanford University Press, 1992.
_____________________________
1_ فارغالتحصیل مقطع کارشناسی ارشد رشتة فلسفه دانشگاه مفید
2_ استادیار گروه فلسفه دانشگاه شهید بهشتی
3_ این جنگها بین سالهای 1619 تا 1648میلادی در جریان بود.
4_ دایرهالمعارف در قرن هجدهم و به سردبیری دیدرو منتشر میشد. همکار اصلی وی دالامبر بود. لامتری، هولباخ و هلوسیوس از دیگر اصحاب و نویسندگان دایرهالمعارف بودند. اهداف آنها طرفداری از علوم و افکار جدید، کماعتقادی به تحقیقات حکمای پیشین، توجه تام به شیوة مشاهده و تجربه و اهمیت دادن به حس، شهود و نقادی بود. تألیف دایره المعارف در سال 1766میلادی به پایان رسید و در 21 مجلّد بزرگ به چاپ رسید.
5_ فاصلة یک سالة میان 1793 تا 1794میلادی, که با اعمال خشونتآمیز و افراطی همراه بود، به دورة وحشت یا ترور (Terror) معروف شده است.
6_ از انجمنهای سیاسی انقلاب فرانسه، متشکل از دستهای از انقلابیون افراطی که در ابتدا جلسات خود را در صومعه ژاکوبین در شهر پاریس برگزار میکردند.
7_ در قرون وسطا, فردی را که نه ارباب بود و نه دهقان، بورژوا میگفتند. در سدههای هفدهم و هجدهم, ارباب و کارفرما را در برابر دورهگرد و کارگر یا بازرگان را در برابر پیشهور به این نام میخواندند. بدین ترتیب, بورژوا به معنای فردی از طبقة متوسط یا میانه شد. بورژوازی در فرانسه عنوانی بود برای طبقة میانة سوداگر و پیشهور یا شهرنشینانی که بر ملاک دارایی, از حقوق سیاسی برخوردار بودند (آشوری: ص67).
8_ مراد دورة وحشت یا ترور است.