مردم سالاری در آرای شیخ محمد مهدی شمس الدین و دکتر مهدی حائری یزدی و مقایسه آن با مدل دموکراسی تکامل یافته (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
درجه علمی در دستهبندی سابق وزارت علوم: علمی-پژوهشیآرشیو
چکیده
در اندیشة سیاسی اندیشمندان معاصر شیعه سه جریان دیده میشود: اول اندیشمندانی که بهطور کلی در زمان غیبت در حوزة عمومی قائل به وظیفهای خاص برای مؤمنان نیستند و دخالت فقها در این حوزه را به امور حسبیه محدود میسازند. دوم اندیشمندانی که قائل به نظریه ولایت فقیه هستند و سوم اندیشمندانی که ضمن نفی حق ویژه برای فقها در حوزه عمومی، معتقدند با رعایت ضوابط کلی دین، تعیین تکلیف حوزه عمومی به خود مردم واگذار شده است. شیح محمد مهدی شمسالدین, فقیه معاصر لبنانی, با نظریة ابتکاری «ولایت امت بر خود» و دکتر مهدی حائری یزدی با نظریة ابتکاری «وکالت مالکان شخصی مشاع» از مهمترین متفکران دسته سوم هستند. این دو اندیشمند در آرای خود با واگذاری کامل حق حاکمیت به مردم، مدلی را از دولت اسلامی ارائه کردهاند که میتوان آن را «دولت انتخابی _ اسلامی» نامید. این مدل که برابری سیاسی و حقوقی انسانها، نفی حق ویژه برای مردان، مسلمانان، شیعیان و فقها در حوزة عمومی، مشارکت و رضایت عمومی، اصل پاسخگویی حکومتگران و قانونگرایی از مهمترین مبانی آن است، قابل مقایسه با مدل دمکراسی تکاملی (روسو - میل), یعنی یکی از مدلهای نُه گانة دمکراسی ارائه شده توسط دیوید هلد, میباشد.متن
مقدمه
امروزه نظامهای مبتنی بر اصول مردمسالاری (دموکراسی) در مدلهای مختلف آن، رایجترین نظامهای سیاسی در جهان هستند و به نظر میرسد مردمسالاری به صورت ارزشی جهانی درآمده است. به همین خاطر اکثر حکومتهای دنیا تلاش دارند تا به نوعی خود را مردمسالار جلوه دهند. در این میان, مروری بر تاریخچة مباحث سیاسی در میان اندیشمندان و عالمان شیعه نشان میدهد که آشنایی با مباحث و مفاهیم سیاسی جدید نظیر قانون، مساوات، آزادی، ملت، مجلس، جمهوری و مردمسالاری به دوران مشروطه, باز میگردد. ورود این مفاهیم، تحولات سیاسی و اجتماعی گستردة ناشی از ورود تدریجی دستاوردهای مدرنیته و بالاخره پیروزی انقلاب اسلامی موجب تغییر و تحولات بسیاری در اندیشة سیاسی شیعیان در قرن بیستم شده است.
حاصل این تحولات تشکیل سه جریان عمده در میان اندیشمندان سیاسی معاصر شیعه است: جریان اول مربوط به اندیشمندانی است که به طور کلی در زمان غیبت در حوزة عمومی قائل به وظیفهای خاص برای مؤمنان نیستند. از نظر ایشان دخالت فقها یا مؤمنان در حوزة عمومی حداکثر به امور حسبیه محدود میشود. این افراد موضعگیری خاصی نسبت به نوع حکومت حاکم در جامعه نداشته، ولی خواستار اجرای احکام شریعت توسط مکلفان در امور شخصی هستند (کدیور، 1379: 149 _ 155). جریان دوم شامل کسانی میشود که قائل به حق ویژه برای فقها در حوزة عمومی, یعنی نظریة ولایت فقیه, هستند. مهمترین عاملی که باعث اختلاف نظر میان افراد این جریان میشود، مبنای مشروعیت و محدودة اختیارهای ولی فقیه در عصر غیبت است. (کدیور، 1376: صص33 _ 41) جریان سوم نیز مربوط به اندیشمندانی است که ضمن نفی حق ویژه برای فقها در حوزة عمومی، معتقدند با رعایت ضوابط کلی دین، تعیین تکلیف حوزة عمومی به خود مردم واگذار شده است.
شیخ محمد مهدی شمسالدین (1379 _ 1313) فقیه معاصر لبنانی با نظریة ابتکاری «ولایت امت بر خود» و دکتر مهدی حائری یزدی (1378 _ 1302), اندیشمند ایرانی, با نظریة ابتکاری «وکالت مالکان شخصی مشاع» مهمترین متفکران دستة سوم محسوب میشوند. این دو اندیشمند در آرای خود مدلی از دولت اسلامی ارائه کردهاند که میتوان آن را «دولت انتخابی اسلامی» نامید (همان: 159). ارائة این مدل, که اساس آن بر واگذاری کامل حق حاکمیت به مردم و تبدیل رابطة ولایت به رابطة وکالت میان مردم و حاکمان آنهاست، میتواند تحولی عمده در باب سازگاری دولت اسلامی با مبانی برخی از مدلهای نظام دموکراتیک ایجاد نماید. البته نباید فراموش کرد که نظامهای دموکراتیک از دوران کلاسیک تا کنون دچار تحولات بسیاری شده و مدلهای مختلفی از آنها به وجود آمده است.
در این مقاله مبنای کار ما مدلهای نُهگانة ارائه شده توسط دیوید هلد در کتاب مدلهای دموکراسی است (Held, 1996). البته همان طور که هلد اذعان میکند مدل سازی در باب مردمسالاری همواره با نوعی تقلیل گرایی همراه است و هنگام طرح آنها باید بسیاری از جزئیات و تفاوتها, از جمله اختلاف نظر میان آرای اندیشمندانی که مدل بر اساس آرای آنها تهیه شده, صرف نظر کرد. به این ترتیب سؤالهای اصلی ما در این مقاله چنین است:
1_ مؤلفههای دولت انتخابی اسلامی در اندیشههای شیخ شمسالدین و دکتر حائری یزدی کدامند؟
2_ مدل «دولت انتخابی اسلامی» با کدام یک از مدلهای نظام دموکراتیک قابل مقایسه است؟
در پاسخ به این سؤالها, فرضیههای زیر جهت آزمون ارائه شدهاند:
1_ برابری سیاسی و حقوقی انسانها، حاکمیت مردم، مشارکت و رضایت عمومی و قانونگرایی در اندیشههای شیخ شمسالدین و دکتر حائری از مهمترین مؤلفههای دولت انتخابی اسلامی است.
2_ مدل پیشنهادی «دولت انتخابی اسلامی» قابل مقایسه با مدل «دموکراسی تکاملی» (روسو - میل) میباشد.
سیر تحول مردمسالاری و مدلهای آن
پیش از ورود به بحث اصلی اشارهای به سیر تحول مردمسالاری و مدلهای آن ضروری است. مروری بر تاریخچة پیدایش مفهوم و اندیشة دموکراسی در اندیشة سیاسی نشان میدهد که این مفهوم مانند بسیاری از اصطلاحهای علم سیاست در اصل واژهای یونانی است و اولین نمونه از نظامهای مردم سالار بیش از بیست و پنج قرن پیش در یونان باستان به وجود آمده است (دال، 1379: 14). با این حال این مفهوم در دوران مدرن دچار تحولات بسیاری شده است. در واقع تحول در معنای عناصر دخیل در مردمسالاری, یعنی مردم و نحوه و میزان مشارکت آنها در امور و تصمیمگیریهای سیاسی، حوزههای قابل مشارکت و غیره, باعث شده که ارائة تعریفی جامع از مردمسالاری کار دشواری باشد.
به هر حال محققان تلاش کردهاند بر اساس آراء و عقاید خود و با معیارهایی چون انواع، امواج و مدلها، نظامهای مردم سالار موجود در هر دوره را تقسیمبندی کنند (Parry,1995: 1277). دیوید هلد یکی از محققانی است که در این زمینه آثار زیادی را منتشر کرده است. وی با مطالعة دقیق در سیر تحول اندیشة سیاسی از یونان باستان تا کنون، نُه مدل کلی از دموکراسی را ارائه میدهد. او البته اذعان دارد که به کارگیری مدل در بررسی مردمسالاری نوعی تفسیر از سنتها و اندیشههای سیاسی مختلف است و با تقلیلگرایی بسیاری همراه است. مدلهای ارائه شده توسط هلد در کتاب مدلهای دموکراسی، همراه با شرایط و خصوصیات اصلی آنها را میتوان در جدول شمارة 1 خلاصه کرد.
جدول شمارة 1: مدلهای نُه گانه مردمسالاری دیوید هلد
بررسی آرای سیاسی شیخ محمد مهدی شمسالدین
شیخ شمسالدین, از فقهای معاصر لبنانی، علاوه بر حضور مستمر در عرصههای سیاسی و اجتماعی (موسی، 1993: 34 _ 30) آثار بسیاری را در زمینههای مختلف فقهی، اصولی، تاریخ اسلام و مسائل سیاسی تألیف کرده است (حسینی، 1379: 7 _ 28). مروری بر آثار سیاسی شمسالدین نشان میدهد که این آثار برای پاسخگویی به مهمترین مسائل و مشکلهای رویاروی مسلمانان در عصر حاضر تألیف شدهاند. نقد و بررسی اندیشة سکولاریسم (شمسالدین، 1982) نقد اندیشههای مارکسیستی و کاپیتالیستی (شمسالدین، 1986), اثبات صلاحیت زنان برای ریاست دولت در عصر حاضر (شمسالدین، 1996), پیشنهاد ایجاد دولت مبتنی بر دموکراسی در جامعة لبنان به جای نظام طایفهای (شمسالدین، 1997), و نفی استفادة جنبشهای سیاسی اسلامی از خشونت مسلحانه (شمسالدین، 2001), نمونهای از تلاشهای شمسالدین در این زمینه است. با این حال محور اصلی نظریههای سیاسی شمسالدین را بحث در مورد دولت اسلامی تشکیل میدهد. وی با انتشار کتاب نظام حکومت و مدیریت در اسلام (همان، 1995) در سال 1374 هـ. ق (1955 میلادی) از پیشگامان طرح بحث دولت اسلامی در میان علمای معاصر شیعه محسوب میشود.
حدود سه دهه بعد نیز علاوه بر تجدید نظر در کتاب قبلی با انتشار کتاب جامعة سیاسی اسلامی، مبانی فقهی تاریخی (شمسالدین، 1992) بحث خود را در مورد ابعاد حکومت در اسلام کامل کرد. از نظر وی آیات متعدد قرآن کریم، سیرة پیامبر (ص) و ائمة معصومین (ع)، ماهیت تفکیکناپذیر احکام اسلام و ضرورت اجرای شریعت اسلام تا روز قیامت همه حاکی از وجوب تشکیل دولت اسلامی است (شمسالدین، 1995: 27 _ 35 و 1992: 166 _ 177) با این حال فرقههای مختلف مسلمان از صدر اسلام تا کنون در مورد شکل مطلوب دولت اسلامی اختلافهای زیادی داشتهاند. از نظر شمسالدین طرح مطلوب دولت اسلامی در عصر حاضر باید حتیالامکان از مبانی فقهی و کلامی فرقهای دور باشد تا منازعات گذشته در مورد مشروعیت دولت تکرار نشود.
البته برای این کار هم اهل سنت و هم شیعیان باید با اجتهاد به بازبینی در آرا و استنباطهای فقهی گذشتة خود دست بزنند (شمسالدین، 1995: 414 _ 419). شمسالدین دلیلهای ارائه شده از سوی طرفداران نظریة «ولایت فقیه» را برای اثبات ولایت فقها در عرصة امور عمومی در عصر غیبت، کافی نمیداند (همان: 417). لذا با ارائة نظریة «ولایت امت بر خود» تلاش میکند که بحران مشروعیت در دولتهای اسلامی عصر حاضر را به طور کلی بر طرف نماید.
بر مبنای این نظریه, مشروعیت دولت اسلامی در عصر غیبت به نظر مردم یا شهروندان, باز میگردد و از طریق انتخابات در سطحهای مختلف مشخص میگردد (شمسالدین: آوریل 1997: 12 _ 16). به علاوه مهمترین معیار برای تصمیمگیری در امور عمومی برای عامة مسلمانان اصل شورا است و حکومت هیچ حاکم غیر معصوم, بدون اتکاء بر اصل شورا مشروع نیست (شمسالدین: 1992: 98). بررسی مؤلفههای اساسی مردمسالاری در آرای شمسالدین نشان میدهد که وی برای احقاق این مؤلفهها در دولت اسلامی تلاش بسیاری کرده است. مهمترین گام وی در این زمینه اعطای حاکمیت و حق تعیین سرنوشت سیاسی به مردم است که با ارائة نظریة «ولایت امت بر خود» انجام شده است. شمسالدین با پذیرش مسأله قلمرو و سرزمین برای هر کشور یا مفهوم «دولت ملی» گام دیگری برای پذیرش مسألة حاکمیت ملی برمیدارد (شمسالدین, 1992: 84). این امر باعث میشود که تصمیمگیری در مورد کلیة مسائل و مشکلهای یک کشور به مردم همان سرزمین واگذار شود.
شمسالدین تلاش میکند تا با اجتهاد و بازنگری در متون فقهی برخی از موانع موجود در راه برابری سیاسی و حقوقی افراد در جامعة اسلامی, نظیر نابرابری زن و مرد (شمسالدین: 1996: 11 _ 36) و مسلمان و غیر مسلمان (شمسالدین، 1995: 490 _ 540) را بر طرف سازد. این امر زمینه ساز رعایت یکی از مهمترین اصول مردمسالاری در عصر حاضر, یعنی برابری سیاسی و حقوقی افراد, است. از نظر شمسالدین، انتخابات آزاد و مردمی مهمترین معیار مشارکت و رضایت افراد در حکومت اسلامی است. به علاوه تداوم مشروعیت هر حکومتی منوط به رضایت و خواست شهروندان آن کشور است. (شمسالدین: آوریل 1997: 11 _ 12) از نظر وی در اسلام انواع مختلف حقوق و آزادی سیاسی برای مردم در نظر گرفته شده است زیرا بنا بر اصل اولیة ولایت انسان بر خودش، هیچ انسانی حق ندارد آزادی انسان دیگر را محدود نماید (شمسالدین: 1999: 227). وی به صراحت حکومت استبدادی را حکومتی طاغوتی و مردود اعلام میکند (شمسالدین: 1992: 97) با این حال تذکر میدهد که انواع آزادیهای سیاسی و غیر سیاسی در جامعة اسلامی محدود به ضوابط دینی و احکام اخلاقی است.
در واقع نباید انتظار داشت که آزادی در جامعة اسلامی با آنچه امروزه از آزادی در جامعههای لیبرالی برداشت میشود، یکسان باشد. در مجموع, مقایسة نظریة شمسالدین با نظریههای دیگر فقهای معاصر شیعه در باب دولت اسلامی نشان میدهد که در نظریة وی گام بزرگی به سوی مردمسالاری برداشته شده است. نظریة شمسالدین در مقایسه با سایر نظریههای مبتنی بر مشروعیت الهی _ مردمی، حقوق سیاسی بیشتری برای مردم در نظر گرفته و ضمن تفکیک دقیق قوا، هیچ شأن اجرایی برای فقها, که ناشی از فقاهتشان باشد، قائل نیست (کدیور، 1376: 119 _ 126).
بررسی آرای سیاسی دکتر مهدی حائری یزدی
دکتر حائری از معدود متفکران اسلامی معاصر است که توفیق تسلط نسبی بر دو حوزة فلسفة اسلامی و فلسفة غربی را داشته است (لاجوردی، 1380: 11 _ 22). مروری بر آثار وی، نظیر علم کلی یا فلسفة مابعدالطبیعه, کاوشهای عقل نظری: مبانی فلسفة تطبیقی، هرم هستی و کاوشهای عقل عملی: فلسفة اخلاق، (رضوی، 1379: 157 _ 167) نشان میدهد که عمدة آنها در زمینة مباحث فلسفة اسلامی و فلسفة غربی و مقایسه آنهاست. در این میان کتاب حکمت و حکومت (حائری،1995) تنها کتاب حائری در زمینة فلسفة سیاسی است. به این ترتیب رویکرد اصلی حائری به سیاست و اندیشههای سیاسی، رویکرد فلسفی است، هر چند در آراء و نظرات او از فقه و اصول فقه شیعه نیز استفادة زیادی شده است. مروری بر کتاب حکمت و حکومت نشان میدهد که حائری آراء و اندیشههای بدیعی در عرصة فلسفة سیاسی مسلمانان، به ویژه شیعیان، ارائه کرده است.
معنای بدیع برای واژه حکومت از ریشة حکمت، (همان: 54 _62) طبیعی و تجربی دانستن حکومت و مخالفت با قرار دادن آن در رده احکام الهی (همان: 63_ 65), از جمله آرای مهم حائری در تجزیه و تحلیل حکومت است. با این حال مهمترین کار حائری در کتاب حکمت و حکومت ارائه نظریه ابتکاری «وکالت مالکان شخصی مشاع» در باب منشأ مشروعیت دولت اسلامی است (کدیور، 1376: 175_ 186). طبق این نظریه مردم بر اساس قانون انسانی و اسلامی مالکیت مشاع نسبت به مکان زیست طبیعی خود، حکومت تشکیل میدهند (حائری، 1995: 106_ 108). به این ترتیب منشأ مشروعیت حکومت, الهی _ مردمی است و تداوم مشروعیت هر حکومتی منوط به رضایت شهروندان آن جامعه است. این امر به معنی تضمین حاکمیت مردم و تعیین سرنوشت سیاسی آنها به دست خودشان است. از نظر حائری رابطه مردم با حاکمان، مانند رابطه مالکان مشاع با وکیل و نماینده خودشان است.
این نکته, یعنی تغییر رابطه مردم با حاکمان از ولایت به وکالت, پیامدهای بسیاری دارد از جمله آن که رضایت مردم از حاکمان شرط ادامه حکومت آنهاست (همان: 121). حائری به نظریه ولایت سیاسی فقها در حوزه امور عمومی و سیاسی اعتقادی ندارد. از نظر او فقها به واسطه فقاهتشان هیچ امتیاز سیاسی بر دیگر مردم ندارند (همان: 177_214). البته حائری در بحثهای خود از این امر فراتر رفته و ضمن جدا دانستن مساله نبوت و امامت از امر خلافت و زمامداری، منشأ مشروعیت حکومت رسول اکرم(ص) و خلافت علی (ع) را نیز خواست و رضایت مردم میداند (همان: 135_ 145). مقایسه نظریه حائری با نظرات سایر علمای معاصر شیعه در باب دولت، خصوصاً در زمینه مشروعیت دولت، نشان میدهد که وی نیز مانند شمسالدین گام بزرگی به سوی مردمسالاری برداشته است. در آرای حائری هیچ امتیازی برای فقها در امور سیاسی در نظر گرفته نشده و همه امور مربوط به حکومت به طور کامل به مردم واگذار شده است (کدیور، 1376: 183_ 186).
بررسی جایگاه مؤلفههای اساسی مردمسالاری در آرای حائری نشان میدهد که هر چند در آرای وی به صراحت در مورد برخی از این مولفهها سخنی گفته نشده، اما حائری تلاش میکند تا آزادیهای سیاسی، برابری سیاسی و حقوقی انسانها، حاکمیت مردم، مشارکت افراد در تعیین سرنوشت خود و حق قانونگذاری آنها را با توجه به نظریة مالکیت مشاع توجیه کند. از نظر حائری آزادیهای سیاسی در اسلام ریشهای و عمیق بوده و مبتنی بر اصول انسانشناسی اسلامی نظیر اصل خلافت انسان بر روی زمین است، اما بحثهای آزادیهای سیاسی در جوامع دمکراتیک کنونی، بر اساس قانون و قرارداد اجتماعی توجیه میشود. به این ترتیب آزادیهای سیاسی در اسلام ذاتی و پایدارتر هستند (حائری، 1995: 161_ 163).
حائری برابری سیاسی و حقوقی انسانها را بر اساس قانون انسانی و اسلامی «الناس مسلطون علی اموالهم» توجیه میکند زیرا حق مالکیت همه انسانها اعم از زن و مرد و مسلمان و غیر مسلمان به طور یکسان مورد احترام است (همان: صص108_114). حائری مشارکت افراد در تعیین سرنوشت سیاسی خود و قانونگذاری را نیز از حقوق مسلم شهروندان هر کشور میداند و معتقد است شارع مسائل مربوط به امور عمومی و زندگی اجتماعی را به شهروندان هر کشور واگذار کرده تا بر وفق مصالح و منافع خود و با در نظر گرفتن شرایط اجتماعی به اداره امور جامعه بپردازند (همان: 119_134).
اصول و مبانی مدل دولت انتخابی اسلامی
با نگاهی به آرا و اندیشههای سیاسی شمسالدین و حائری، اکنون بدون ورود به جزئیات و با صرف نظر از تفاوتهای جزئی میان آرای این دو اندیشمند، میتوان اصول و مبانی مدل «دولت انتخابی اسلامی» را بر اساس آرای ایشان به شرح زیر دانست:
1_ مشروعیت دولت اسلامی، مشروعیت الهی _ مردمی است، یعنی مشروعیت دولت بدون اظهار نظر یا رأی مردم کامل نیست.
2_ تدبیر امور سیاسی مردم به عهده خود آنها گذاشته شده است. مردم میتوانند امور اجتماعی خود را بر اساس مصالحی که در شرایط مختلف زمانی و مکانی تشخیص میدهند، سامان دهند.
3_ در دولت انتخابی اسلامی احکام ثابت شرعی باید رعایت شود، در احکام متغیر نیز با رعایت مصالح شهروندان عمل میشود.
4_ اداره امور جامعه و سیاست امری عقلایی است، لذا در این زمینه باید از تجربههای بشری سود جست.
5_ شکل دولت اسلامی شورایی است, یعنی تمام مقدرات سیاسی مردم با مراجعه به آراء عمومی (و آرای اکثریت, در صورت عدم اتفاق) تعیین میشود. رئیس دولت نیز از سوی مردم انتخاب میشود.
6_ اسلامی بودن دولت به معنی اسلامی بودن قوانین آن و عدم ناسازگاری آن با اصول اساسی اسلام است.
7_ فقیهان ولایت سیاسی ندارند و وظیفه آنها استنباط احکام ثابت شرعی، قضاوت و ارشاد دینی و دعوت به خیر است.
8_ در حکومت انتخابی اسلامی انواع آزادیهای سیاسی و غیر سیاسی انسانها تا جایی که مغایر با احکام ثابت شرع نباشد، پذیرفته میشوند.
9_ در حکومت انتخابی اسلامی همه افراد در برابر قانون برابرند و در این مورد تفاوتی میان زن و مرد و مسلمان و غیر مسلمان و شیعه و سنی نیست.
10_ حاکمیت ملی یا حاکمیت مردم بر سرنوشت سیاسی خود به طورکامل پذیرفته شده است.
11_ شرکت شهروندان کشورهای اسلامی در انتخابات برای تعیین نمایندگان و نشان دادن رضایت آنها از دولت اسلامی ضروری است.
12_ مهمترین منبع قانونگذاری درحکومت انتخابی اسلامی، شرع اسلام است، اما علمای مسلمان برای تطبیق احکام شرع با قوانین و مسائل روزمره خود از اصل اجتهاد استفاده میکنند.
با توجه به این اصول کلی میتوان مشخصات مدل «دولت انتخابی اسلامی» را در جدول 2 نشان داد.
جدول شماره 2: مشخصات مدل «دولت انتخابی اسلامی»
دورة تقریبی |
دهههای آخر قرن بیستم |
اصل توجیهی |
حکومت و حاکمیت به طور کامل به عهده خود مردم واگذار شده است. البته رعایت اصول ثابت شریعت اسلام در همه حال ضروری است. |
خصوصیات اصلی |
_ حاکمیت کامل مردم با حق رای همگانی _ اصل پاسخگویی حکومتگران - تفکیک قوا _ برابری در مقابل قانون _ انتخابات منظم با رأیگیری مخفی _ نفی حق ویژه برای فقها، مسلمانان، شیعیان و مردان |
شرایط عمومی |
_ جامعه مدنی در حال تقویت و گسترش _ اقتصاد بازار آزاد با برخی محدودیتها _ نظام دولت ملی _ مالکیت خصوصی بر ابزار تولید _ تلاش برای رهایی سیاسی کامل زنان _ عدم وجود احزاب پایدار، مستقل و فراگیر_ عدم تجربه نظامهای مردم سالار لیبرال |
مقایسه شرایط عمومی مدلهای هلد با جوامع اسلامی
به دنبال آشنایی با مدل دولت انتخابی اسلامی، اکنون قصد داریم این مدل را با یکی از مدلهای هلد مقایسه کنیم. بیتردید از میان مدلهای هلد تنها مدلهایی قابل مقایسه با مدل دولت انتخابی اسلامی هستند که میان شرایط عمومی آنها با شرایط عمومی جوامع اسلامی تعارض کلی وجود نداشته باشد. زیرا بررسیها نشان میدهد که بدون وجود شرایط عمومی هر یک از مدلهای دمکراسی، امکان وجود خصوصیات اصلی آن نیز وجود ندارد. برای این کار با توجه به نقاط اشتراک اساسی در شرایط عمومی برخی از مدلهای هلد آنها را در چهار دسته بررسی میکنیم:
1_ مدل دمکراسی کلاسیک: شرایط عمومی این مدل نظیر وجود دولت شهرهای کوچک، اقتصاد مبتنی بر بردهداری و مشارکت مستقیم شهروندان در اداره امور جامعه در هیچ یک از جوامع امروزی وجود ندارد، لذا با قاطعیت میتوان از آن صرف نظر کرد.
2_ مدلهای دمکراسی لیبرال (حمایتی _ تکاملی): شرایط عمومی این دو مدل نظیر جامعه مدنی مستقل، مالکیت خصوصی بر ابزار تولید و غیره با شرایط عمومی جوامع اسلامی تعارض کلی ندارد. در واقع بسیاری از این شرایط در جوامع اسلامی کنونی وجود داشته یا امکان تحقق آن دور از ذهن نیست.
3_ مدل دمکراسی مستقیم: بر اساس تعریف هلد این مدل بر اساس آرای مارکس و انگلس در جوامعی شکل میگیرد که طبقه کارگر به مفهوم مارکسیستی آن شکل گرفته و سپس با شکست بورژوازی و پایان استثمار، زمینه برابری کامل سیاسی و اقتصادی همه افراد به وجود آمده است. بیتردید شرایط عمومی این مدل نیز در هیچ یک از جوامع اسلامی وجود ندارد و امکان ایجاد آن نیز بسیار کم است.
4_ مدلهای دمکراسی معاصر: بر اساس بررسیهای هلد، وجود جامعه صنعتی، توسعه همه جانبه، فرهنگ سیاسی مدارا جویانه، نظام اطلاعاتی باز و مهمتر از همه, تجربه و سابقه وجود نظامهای دمکراسی لیبرال، از مهمترین شرایط عمومی این مدلها هستند که بیتردید بسیاری از آنها در جوامع اسلامی کنونی دیده نمیشود. به این ترتیب از میان مدلهای هلد تنها شرایط عمومی دو مدل دمکراسی حمایتی و دمکراسی تکاملی با شرایط جوامع اسلامی کنونی سازگارند (جدول شماره 3). از میان این دو مدل نیز، مدل دمکراسی تکاملی به خاطر دارا بودن جنبههای اخلاقی و آرمانگرایانه (هلد، 1369: 114) نزدیکی بیشتری با اندیشههای متفکران مسلمان دارد.
جدول شماره 3: شرایط عمومی مدلهای مردم سالاری هلد در مقایسه با شرایط جوامع اسلامی امروز
مدل |
شرایط عمومی |
سازگاری با شرایط عمومی جوامعاسلامیامروز |
دمکراسیکلاسیک |
_ دولت شهرهای کوچک _ وقت آزاد شهروندان به خاطر اقتصاد بردهداری _ اندک بودن تعداد شهروندان -مشارکت مستقیم شهروندان در اداره امور جامعه |
ندارد |
دمکراسیلیبرال (حمایتی-تکاملی) |
_ جامعه مدنی مستقل _ مالکیت خصوصی بر ابزارتولید اقتصاد بازار مبتنی بر رقابت _ نظام دولتهای ملی _ خانواده پدرسالار _ تلاش برای رهایی سیاسی زنان با حفظ تقسیم کار خانگی سنتی |
دارد (در اکثر موارد) |
دمکراسی مستقیم |
_ وحدت طبقات کارگر _ شکست بورژوازی _ پایان امتیازات طبقاتی _ الغاء مالکیت خصوصی _ حذف بازارها، مبادله و پول |
ندارد |
مدلهایدمکراسی معاصر |
_ جامعه صنعتی _ فرهنگ سیاسی که اختلافات عقاید را تحمل میکند _ توزیع قدرت اجتماعی و اقتصادی _ حداقل قواعد بوروکراتیک _ وجود نظام اطلاعاتی باز و دسترسی آزاد به اطلاعات _ مسؤولیت دسته جمعی در زمینه امور دنیوی و... |
ندارد (در اکثر موارد) |
مقایسه تطبیقی مدل دمکراسی تکاملی و مدل دولت انتخابی اسلامی
از آنجا که معمولا در روشهای مقایسهای تمرکز اصلی بر یافتن وجوه اشتراک دو یا چند پدیده است، در اینجا, برای مقایسه تطبیقی دو مدل مذکور, تلاش میشود تا نقاط مشابه در اجزاء آنها نشان داده شود:
1_ وجوه مشترک دو نظریه در زمینه علل پیدایش دمکراسی: چنانکه هلد در زمینه علل پیدایش مدل دمکراسی تکاملی توضیح میدهد، در نیمه دوم قرن نوزدهم ثمرات آراء و مبارزات اندیشمندان آزادی خواه که از قرن هفدهم به بعد مشغول مبارزه برای آزادی و برابری سیاسی انسانها بودند، تا حد زیادی به بار نشست. در این دوره نتایج حوادث مهمی چون استقلال آمریکا و انقلاب فرانسه باعث شد که برای اولین بار برابری سیاسی انسانها، لزوم پاسخگویی فرمانروایان در مقابل فرمانبران، لزوم برگزاری انتخابات ادواری و ایجاد نهادهای محافظ مردمسالاری پذیرفته شود. در آن زمان برای اولین بار گروههای فعالی برای مبارزه جهت حفظ حقوق زنان و کارگران به وجود آمدند. نتیجه کلی این تلاشها شکلگیری اولین مدلهای مردمسالاری لیبرال بود (همان: 117_119).
البته این شرایط به طور عمده بر اثر تحولات داخلی و توسط مردمان همان جوامع شکل گرفته بود و عوامل خارجی مساعدی برای آنها دیده نمیشد. اما در مورد زمینه پیدایش اولین مدلهای مردمسالاری در جوامع اسلامی از جمله مدل «دولت انتخابی اسلامی» باید توجه داشت که به دنبال آشنایی علما، روشنفکران و اندیشمندان مسلمان با تحولات دنیای مدرن از اواخر قرن نوزدهم، ورود تدریجی دستاوردهای مدرنیته به جوامع اسلامی در این دوره، پیدایش جنبشها و نهضتهای مختلف اصلاح طلبانه در این کشورها و بالاخره تجربه تشکیل اولین دولت اسلامی با ضوابط سیاسی مدرن در ایران، برای اولین بار حرکتهای جدی جهت تثبیت برابری سیاسی انسانها، لزوم پاسخگویی فرمانروایان در مقابل فرمانبران، لزوم برگزاری انتخابات ادواری آزادانه وایجاد نهادهای محافظ مردمسالاری در جوامع اسلامی به وجود آمده است (رجایی، 1381: 67 _ 104 و سیسک، 1380: 55 _ 81).
البته در این میان, برخلاف وضعیت موجود در قرن نوزدهم، امروزه عوامل مساعد خارجی نظیر گروهها و سازمانهای حامی حقوق بشر و حقوق اقلیتها، انواع سازمانها و نهادهای بینالمللی غیر دولتی و, در مواردی, دولتهای دمکراتیک غربی، ایجاد دمکراسی را در جوامع اسلامی تشویق میکنند.
علاوه بر این نمیتوان تأثیرات ناشی از گسترش فوقالعاده ارتباطات ماهوارهای، افزایش روز افزون رادیو، تلویزیون، مطبوعات، کامپیوتر ودیگر رسانههای همگانی و غیره را, که ناشی از روند جهانی شدن و انقلاب اطلاعات و ارتباطات است، نادیده گرفت. به همین خاطر امروزه در جوامع اسلامی کم و بیش گروههای مدافع حقوق بشر، حقوق زنان، حقوق کارگران به وجود آمدهاست. به این ترتیب با وجود برخی تفاوتهای جدی، میتوان شباهتهای بسیاری در زمینه پیدایش اولین مدلهای مردمسالاری در جوامع غربی و اسلامی پیدا کرد.
2_ وجوه مشترک در شرایط عمومی: چنانکه در جدول شماره 1 نشان داده شد، هلد جامعه مدنی مستقل همراه با حداقل مداخله دولت، اقتصاد بازار مبتنی بر رقابت، مالکیت خصوصی بر ابزار تولید، رهایی سیاسی زنان با حفظ تقسیم کار خانگی سنتی و نظام دولتهای ملی همراه با مناسبات توسعه یافته بین المللی را از مهمترین شرایط عمومی مدل دمکراسی تکامل عنوان میکند. بی تردید امروزه بسیاری از این شرایط در بخش بزرگی از جوامع اسلامی به وجود آمده است. در واقع به دنبال گذشت چندین دهه از استقلال سیاسی این کشورها، نظام دولت ملی در این جوامع استقرار یافته و مرزهای سیاسی آنها تا حد زیادی تثبیت شده است. از سوی دیگر به دنبال فعالیت گروههای مختلف, برای اولین بار زمینه ایجاد نوعی جامعه مدنی مستقل در این جوامع فراهم شده است. ثمره این فعالیتها تلاش برای رهایی سیاسی زنان، جلوگیری از مداخله دولت در حوزه زندگی خصوصی و خودمختاری جامعه مدنی است. (Esposito, 1995: 214) به این ترتیب، هر چند نمیتوان تأثیرات جدی روند جهانی شدن را بر مفهوم حاکمیت ملی و دمکراسی درعصر حاضر نادیده گرفت، اما به طور کلی میتوان گفت که شرایط عمومی جوامع اسلامی شباهت بسیاری به شرایط عمومی مدل دمکراسی تکاملی در نیمه دوم قرن نوزدهم دارد.
3_ وجوه مشترک در خصوصیات اصلی: چنانکه اشاره شد هلد حاکمیت مردمی با حق رأی همگانی، تفکیک قوا، تضمین ارتقای حقوق فردی به ویژه آزادی اندیشه و بیان، تفکیک آشکار مجمع پارلمانی از بوروکراسی دولتی و مشارکت گسترده شهروندان در شاخههای مختلف حکومت را از جمله مهمترین خصوصیات اصلی مدل دمکراسی تکاملی میداند. بیتردید مقایسه این خصوصیات با خصوصیات عمدهای که برای مدل دولت انتخابی اسلامی بیان شد، نشان میدهد که وجوه مشترک بسیاری نیز در این مورد دیده میشود. در واقع شمسالدین و حائری با ارائه نظریههای جدید خود در باب دولت اسلامی، گام مهمی در تثبیت حق حاکمیت مردم از راه رأیگیری و انتخاب نمایندگان برداشتهاند. این امر در مقایسه با سایر نظریههای موجود در زمینه دولت اسلامی به خوبی آشکار است.
علاوه بر این, به دنبال واگذاری کامل حق حاکمیت به مردم از سوی شمسالدین و حائری، زمینه کلی برای ایجاد سایر خصوصیات اصلی, نظیر تفکیک کامل قوا، تضمین حقوق فردی و مشارکت گسترده شهروندان در حوزه امور عمومی فراهم میشود. البته باید اذعان کرد که ساختار کنونی جوامع اسلامی هنوز برای پذیرش برخی از خصوصیات اصل مدل دمکراسی تکاملی, نظیر تفکیک آشکار مجمع پارلمانی از بوروکراسی دولتی, آماده نیست. با این حال این تمایزات در مقایسه با تمایزات موجود با خصوصیات اصلی سایر مدلهای پیشنهادی هلد قابل توجه نیست.
4_ وجوه مشترک در آرای بنیانگذاران: بالاخره آخرین محور مشترک میان دو مدل دمکراسی تکاملی و دولت انتخابی اسلامی، وجود برخی آراء و اندیشههای مشترک نزد بنیانگذاران این دو مدل است. مقایسه مختصر میان آرای شمسالدین و حائری با آرای ژان ژاک روسو (1712 _ 1778م) (Plamenats ,1968: 346)و جان استوارت میل (1872 _ 1806م) (Harrison, 1993: 89-112) نشان میدهد که بهرغم اختلافات ناشی از تفاوتهای زمانی و مکانی، همه آنها به دنبالتحکیم حق حاکمیت مردم بر سرنوشت خویش، تثبیت آزادی و برابری سیاسی و حقوقی انسانها، محدود کردن قدرت دولت، انتخابی ساختن مسؤولان و مقامات اجرایی، احیاء حقوق سیاسی زنان، حمایت از حقوق اقلیتها و برطرف ساختن موانع موجود در راه پیشرفت اخلاقی انسانها در جامعه بودهاند. در واقع روسو با تاکید بر واگذاری کامل حق حاکمیت به مردم، اساس و منشأ مشروعیت حکومت را «قرار داد اجتماعی» میدانست(روسو،1379: 74).
از نظر وی این قرار داد موجب برابری سیاسی و حقوقی انسانها با یکدیگر میشود (همان: 124). البته در آرای سیاسی روسو ابهاماتی وجود دارد که ناشی از نحوه نگارش و روش شهودی خاص وی است (بلوم، 1373: 659). پس از وی، جان استوارت میل با نظریهپردازی مفصل در باب آزادی و دمکراسی بسیاری از نقاط ابهام در این زمینه را برطرف کرد. وی با نگارش رساله درباره آزادی تلاش کرد تا ماهیت و محدوده قدرتی را که جامعه میتواند به طور مشروع بر فرد اعمال کند، مشخص سازد (میل 1363: 25). میل مخالف هر نوع کاربرد مستبدانه قدرت سیاسی بود. از نظر وی محروم کردن انسانها از «حق بالقوه تعیین سرنوشت خویش» شالودههای شرف انسان را ویران و عدالت اجتماعی را تهدید میکند. از نظر میل حکومت انتخابی تنها و بهترین نوع حکومتی است که پاسخگوی همه نیازمندیهای انسانهاست (میل، 1369: 78). از مهمترین مشخصات این نوع حکومت، مشارکت و نظارت مردم بر همه امور است. به هر حال نظر به تقدم زمانی روسو و میل بر شمسالدین و حائری میتوان تاثیر آرای آنها را در آثار این دو اندیشمند مسلمان جستجو کرد. اتفاقاً این امر در کتاب حکمت و حکومت حائری به خوبی آشکار و واضح است. حائری در کتاب خود بارها از آثار روسو استفاده کرده و حتی در پنج مورد از کتاب قرار داد اجتماعی نقل قول مستقیم میکند (حائری، 1995: 85, 86, 87, 91, 123). علاوه بر این برای اثبات نظریه مالکان شخصی مشاع، به نقد نظریه قرارداد اجتماعی، خصوصاً از دیدگاه روسو میپردازد (همان: 87 _ 95).
نکته قابل توجه در این زمینه آن است که حائری در حالی به نقد نظریه قرارداد اجتماعی میپردازد که این مسأله از دغدغههای اصلی اندیشمندان سیاسی در جوامع دمکراتیک کنونی نیست و همین امر شاهدی بر قرابت و نزدیکی اندیشههای حائری با روسو و معاصران وی است. در واقع حائری تلاش میکند, مانند اندیشمندان قرون هجدهم و نوزدهم، حق حاکمیت مردم و تعیین سرنوشت سیاسی آنها به دست خودشان را اثبات کند، در حالی که این امر امروزه, یعنی در اندیشه سیاسیمدرن, امری بدیهی محسوب میشود. در این میان مروری بر آثار سیاسی شمسالدین نشان میدهد که او, بر خلاف حائری، تمایلی به استفاده از اسامی و آثار اندیشمندان و فلاسفه غربی در آثار خود ندارد، هر چند مضامین و محتوای بحثهای وی نشان میدهد که او با برخی از اصول و مبانی اندیشههای سیاسی مدرن آشنایی دارد. در زمینه تشابه برخی از آرای شمسالدین با جان استوارت میل میتوان به عنوان نمونه به تلاشهای مشترک او در باب حقوق اقلیتها و حقوق زنان اشاره کرد.
در واقع میل علاوه بر مبارزه عملی در راه تثبیت حقوق اقلیتها (گری، 1379: 99 _ 133), با نگارش کتاب رقیّتزنان (میل، 1377) تلاش بسیاری برای احیای حقوق سیاسی زنان در دوران خود کرد. شمسالدین نیز علاوه بر توجه بسیار به رعایت حقوق اقلیتها در جامعه اسلامی، با نگارش کتاب صلاحیت زنان برای زمامداری (شمس الدین، 1996), تلاش کرد تا حقوق سیاسی زنان در جوامع اسلامی را تثبیت نماید.
جمع بندی
بررسی آرا و اندیشهای سیاسی شمسالدین و حائری، به ویژه نظریههای ابتکاری «ولایت امت برخود» و «وکالت مالکان شخصی مشاع» نشان میدهد که این دو، در میان اندیشمندان معاصر شیعه، گامهای مهمی به سوی سازگاری دولت اسلامی با مبانی نظامهای مردم سالار برداشتهاند. واگذاری کامل حق حاکمیت به مردم، برابری سیاسی وحقوقی انسانها، نفی حق ویژه برای مردان، مسلمانان، شیعیان و فقها در حوزه عمومی، مشارکت و رضایت عمومی، اصل پاسخگویی حکومتگران، تفکیک کامل قوا و قانونگرایی از مهمترین نتایج نظریههای سیاسی این دو اندیشمند است که میتوان آن را در مدل «دولت انتخابی اسلامی» خلاصه کرد. مقایسه این مدل با مدلهای نُه گانه هلد نشان میدهد که هر چند در برخی زمینهها تمایزات جدی میان مدل دمکراسی تکاملی(روسو _ میل) و مدل دولت انتخابی اسلامی وجود دارد، اما وجوه مشترک بسیار آنها در زمینه پیدایش، شرایط عمومی، خصوصیات اصلی و اندیشههای بنیانگذران، این دو مدل را قابل مقایسه ساخته است. در حالی که نه تنها این مقدار وجوه مشترک میان مدل دولت انتخابی اسلامی با سایر مدلهای دمکراسی ارائه شده از سوی هلد وجود ندارد، بلکه تعارضات جدی در شرایط عمومی و خصوصیات اصلی، باعث ناسازگاری آنها با یکدیگر میشود.
منابع
1_ بلوم، ویلیام تی. نظریههای نظام سیاسی ،ترجمه احمد تدین، تهران، آران، 1373.
2_ حائری یزدی، مهدی، حکمت و حکومت، لندن، انتشارات شادی، 1995 م.
3_ حسینی، محمد، «کتابشناسی محمد مهدی شمسالدین»، فصلنامه کتابهای اسلامی، س 1، ش 1، پاییز 1379.
4_ دال، رابرت، درباره دمکراسی، ترجمه عباس مخبر، تهران، روشنگران، 1369.
5_ رجایی، فرهنگ، اندیشه سیاسی معاصر در جهان عرب، تهران، مرکز مطالعات استراتژیک خاورمیانه، 1381.
6_ رضوی، مسعود، آفاق فلسفه از عقل ناب تا حکمت احکام: گفت وگوبا دکتر حائری یزدی، تهران، فرزان روز، 1379.
7_ روسو، ژان ژاک، قرار داد اجتماعی، متن و در زمینه متن، ترجمه مرتضی کلانتریان، تهران، آگاه، 1379.
8_ سیسک، تیموتی دی.، اسلام و دمکراسی، ترجمه شعبانعلی بهرامپور و حسن محدثی، تهران، نشر نی، 1380.
9_شمسالدین، محمد مهدی، العلمانیه: تحلیل و نقد للعلمانیه محتوی و تاریخاً فی مواجه المسیحیه و هل تصلح لمشاکل لبنان، بیروت، مجد، الطبعه الثانیة 1982.]ترجمه فارسی: حکومت منهای دین: بررسی همه جانبه از مفهوم و تاریخ پیدایش علمانیت در رویارویی با اسلام و مسیحیت ترجمه حسن شمس گیلانی، تهران، بی جا، 1363.[
10_ _____ , مطارحات فی الفکر المادی و الفکر الدینی، بیروت، دارالتعارف، الطبعة الثانیه، 1416 هـ / 1986 م.
11_ _____ ، فی الاجتماع السیاسی الاسلامی، محاولة تأصیل فقهی و تاریخی، بیروت، الموسسه الدولیة للدراسات و النشر، 1412 ق / 1992 م. ]ترجمه فارسی: جامعه سیاسی اسلامی؛ مبانی فقهی و تاریخی، ترجمه مرتضی آیت الله زاده شیرازی، تهران، دانشگاه تهران، 1380.[
12_ _____ ، نظام الحکم و الادارة فی الاسلام، بیروت، الموسسه الدولیة للدراسات و النشر، الطبعة الرابعة، 1415 هـ / 1995 م. ]ترجمه فارسی: نظام حکومت و مدیریت در اسلام، ترجمه و تحشیه مرتضی آیت الله زاده شیرازی، تهران، دانشگاه تهران، 1375.[
13_ _____ ، اهلیّة المرأة لتولّی السلطة، بیروت، الموسسه الدولیة للدراسات و النشر، 1416 هـ / 1996 م.
14_ _____ ، التطبیع بین ضرورات الانظمة و خیارات الامة، بیروت، الموسسه الدولیة للدراسات و النشر، الطبعة الثالثه، 1417 هـ 1997/م.
15_ _____ ، «ردود سماحة آیت الله الامام الشیخ محمد مهدی شمسالدین علی اسئله الاستاذ فؤاد ابراهیم» (پاسخهای مکتوب شیخ شمس الدین به سؤالات استاد فؤاد ابراهیم در مورد ابعاد حکومت اسلامی از نظر شیعه که برای درج در کتاب الفقیه و الدولة در تاریخ 13 آوریل 1997م نوشته است) موجود در سایت اینترنتی مجلس اعلای شیعیان لبنان: WWW.Shitte Councilgove. 1b.
16_ ______ ، الاجتهاد و التجدید فی الفقه الاسلامی، بیروت، الموسسه الدولیة للدراسات و النشر، الطبعة الاولی، 1419 هـ / 1999 م.
17_ کدیور، محسن، «تأملی در مساله ولایت فقیه» در کتاب دغدغههای حکومت دینی، تهران، نشر نی، 1379.
18_ ______ ، نظریههای دولت در فقه شیعه، تهران، نشر نی، 1376.
19_ گری، جان، فلسفه سیاسی استوارت میل، ترجمه خشایار دیهیمی، تهران، طرح نو، 1379.
20_ لاجوردی، حبیب، خاطرات دکتر مهدی حائری یزدی، تهران، کتاب نادر، 1380.
21_ موسی، فرح، الشیخ محمد مهدی شمسالدین، بین وهج الاسلام و جلید المذاهب، بیروت، دارالهادی، 1412 ق / 1993م.
22_ میل، جان استوارت، رساله درباره آزادی، ترجمه جواد شیخ الاسلامی، تهران، علمی و فرهنگی، 1363.
23_ ______ ، تأملاتی در حکومت انتخابی، ترجمه علی رامین، تهران، نشر نی، 1369.
24_ ______ ، کنیزک کردن زنان، ترجمه خسرو ریگی، تهران، بانو، 1377.
25_ هلد، دیوید، مدلهای دمکراسی، ترجمه عباس مخبر، تهران، روشنگران، 1369.
26_ Esposito,John, The Islamic Threat , myth or Reality ? ,Second Ed. ,Oxford University Press.
27_ Harrison, Ross, Democracy, New york, Routledge, 1993.
28_ Held, David, Models of Democracy, Second Ed., Polity and Stanford university press, 1996.
29_ Parry, Geriant, "Types of Democracy ", The EncyClopedia of Democracy, London, Routledge, 1995.
30_ Plamenats, John, Man and Society, New york, Longman, 1968.
___________________________
1_ دانشجوی دکتری علوم سیاسی دانشگاه تربیت مدرس
2_ استادیار گروه فلسفة دانشگاه تربیت مدرس