مطالعات بازاریابی ورزشی

مطالعات بازاریابی ورزشی

مطالعات بازاریابی ورزشی دوره 5 بهار 1403 شماره 1 (پیاپی 17) (مقاله علمی وزارت علوم)

مقالات

۱.

تعیین استراتژی توسعه بازار صنعت زیور آلات ورزشی در ایران(مقاله علمی وزارت علوم)

کلیدواژه‌ها: صنعت زیورآلات ورزشی استراتژی توسعه

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۱۸ تعداد دانلود : ۱۳
به کارگیری مدل های مختلف تدوین استراتژی دربخش های مختلف صنعتی به امری رایج تبدیل شده است. هدف از پژوهش حاضر، تعیین استراتژی برای توسعه بازار صنعت زیورآلات ورزشی در ایران با استفاده از رویکرد تحلیلی swoc در کشور بود. تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر استراتژی توصیفی-تحلیلی بود که با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی انجام شد، برای جمع آوری داده ها ابتدا از روش مصاحبه اسمی و سپس تحلیل محتوای مصاحبه ها و طبقه بندی مفاهیم و کدهای حاصله در طبقات چهارگانه قوت ها، ضعف ها، فرصت ها و چالش ها صورت گرفت و با رسیدن مصاحبه ها به عدد 15اشباع نظری صورت پذیرفت. جامعه تحقیق شامل متخصصین مدیریت ورزشی، کارشناسان حوزه صنعت طلا، سازندگان وفروشندگان زیورآلات طلا، اساتید حوزه بازاریابی دارای پیشینه مطالعاتی مرتبط با ورزش و چهره های ورزشی بودند. نتایج این پژوهش برای تعیین موقعیت استراتژیک صنعت زیورآلات ورزشی با توجه به تحلیل نقاط قوت، ضعف ها، فرصت ها و چالش های بدست آمده در این صنعت نشان داد که این صنعت در موقعیت تهاجمی (so) قرار دارد. از این رو استراتژی های مورد استفاده در این صنعت عبارتند از: استفاده از ذخایر و منابع انرژی جهت صادرات برنامه ریزی شده، استفاده از نیروی جوان تحصیل کرده جهت ارائه خدمات بهتر، توسعه ظرفیت و مشارکت بین متخصصین و بهره جستن از فرهنگ و تنوع اقلیمی با تأکید بر برگزاری نمایشگاه با هدف معرفی و بازاریابی. با توجه به یافته ها و نتایج می توان اذعان داشت که صنعت زیورآلات ورزشی با تکیه بر استراتژی های موقعیت تهاجمی خواهد توانست به اهداف خود دست یابد.
۲.

پرورش هم نوآوری از طریق هم آفرینی ارزش و دانش مشتری در باشگاه های ورزشی: نقش تعدیل کننده پردازش شناختی و درگیری رفتاری مشتریان(مقاله علمی وزارت علوم)

کلیدواژه‌ها: هم نوآوری هم آفرینی ارزش دانش مشتری پردازش شناختی درگیری رفتاری

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۱۹ تعداد دانلود : ۱۶
هم نوآوری به سازمان های ورزشی این امکان را می دهد که با شرکای خارجی مانند مشتریان، برای ایجاد محصولات و خدمات جدید همکاری کنند. هدف تحقیق حاضر بررسی نقش تعدیل کننده پردازش شناختی و درگیری رفتاری مشتریان باشگاه های ورزشی بر رابطه بین هم آفرینی ارزش، هم نوآوری و دانش مشتری است. روش تحقیق حاضر همبستگی است که بصورت میدانی انجام شده است. جامعه آماری تحقیق مشتریان باشگاه های ورزشی شهر ناصریه در عراق بودند که تعداد 408 نفر به عنوان نمونه با استفاده از روش نمونه گیری طبقه ای انتخاب شد. از پرسشنامه های هم نوآوری آریاز-پرز و همکاران (2020)، دانش مشتری بهنام و همکاران (2020)، هم آفرینی ارزش نیسوین و پدرسن (2014) و پردازش شناختی و درگیری رفتاری هولبیک و همکاران (2014) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از از نرم افزارهای اس پی اس اس نسخه 18 و پی ال اس نسخه 4 استفاده شد. نتایج نشان داد که دانش مشتری بر هم آفرینی ارزش تاثیر معناداری دارد اما بر هم نوآوری تاثیر معناداری ندارد. این تحقیق نشان داد که هم آفرینی ارزش بر هم نوآوری اثر معناداری دارد. همچنین، با توجه به نتایج هم آفرینی ارزش بر رابطه بین دانش مشتری و هم نوآوری نقش میانجی دارد. در نهایت، این تحقیق برجسته کرد که پردازش شناختی نقش تعدیلی بر رابطه بین دانش مشتری و هم آفرینی ارزش دارد. تحقیق حاضر نشان داد که دانش مشتری به عنوان یک منبع خارجی دانش، نقش کلیدی در هم آفرینی ارزش داشته، که این منجر به هم نوآوری با خدمات و باشگاه ها بویژه در مشتریانی که سطح شناختی بیشتری دارند، می شود.
۳.

تحلیل و رابطه روش های تأمین مالی با عملکرد استراتژیک باشگاه های فوتبال عراق(مقاله علمی وزارت علوم)

کلیدواژه‌ها: باشگاه عملکرد تأمین مالی حق پخش حامی مالی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۲۰ تعداد دانلود : ۱۵
پژوهش حاضر با هدف تحلیل روش های تأمین مالی و رابطه آنها با عملکرد استراتژیک باشگاه های فوتبال کشور عراق انجام شد. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و روش آن توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل منتخبی از اساتید تربیت بدنی مؤسسه های آموزش عالی عراق، مدیران و اعضاء هیأت علمی تربیت بدنی وزارت علوم، مربیان و داوران و کارشناسان خبره فوتبال، مدیران نهادهای دولتی و خصوصی فعال در حوزه باشگاه های عراق که در زمینه فوتبال تخصص داشته و مجموعه آنان به تعداد 153 نفر بود را شامل می شود که همین تعداد به عنوان نمونه انتخاب گردیدند. ابزار مورد استفاده در پژوهش حاضر شامل پرسشنامه محقق ساخته و پرسشنامه استاندارد عملکرد استراتژیک اسلاتر و همکاران (2010) است. پس از تائید روایی پرسشنامه ها، پایایی پرسشنامه ها با استفاده از روش آلفای کرونباخ، پرسشنامه تأمین مالی (89/0)، پرسشنامه عملکرد استراتژیک (82/0) به دست آمد. تحلیل داده های این پژوهش در بخش توصیفی به وسیله فراوانی درصد، میانگین و انحراف معیار و در بخش استنباطی شامل آزمون های ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون با استفاده از نرم افزار spss22 صورت پذیرفت. نتایج پس از تجزیه و تحلیل نشان داد درآمد حاصل از برگزاری مسابقات، درآمدهای حامی مالی و بازرگانی، حق پخش و زیرساخت ها، و بازارهای پولی و مالی به طور معنی داری قادر به پیش بینی عملکرد استراتژیک باشگاه های فوتبال عراق است. لذا تأمین مالی به طور معنی داری قادر به پیش بینی عملکرد استراتژیک باشگاه های فوتبال عراق است.
۴.

نقدی بر کتاب مدیریت بازاریابی ورزشی(مقاله علمی وزارت علوم)

کلیدواژه‌ها: نقدکتاب مدیریت بازاریابی ورزشی تحلیل محتوا ارزیابی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۲۲ تعداد دانلود : ۲۰
مقاله حاضر به معرفی ، بررسی و نقدکتاب مدیریت بازاریابی ورزشی تالیف دکتر ساراکشکر، دکترحمید قاسمی ودکتر فرشاد تجاری می پردازد. این اثرتوسط انتشارات علم وحرکت درسال 1397چاپ ومنتشر شده است. برای نقد از روش کاوشگری فلسفی انتقادی استفاده شدورویکردکتاب تحلیل محتویات اصلی بود.ابزار نقد کاربرگ نقدکتب درسی و دانشگاهی شورای بررسی متون وکتب علوم انسانی بود. نتایج برآمده از تحلیل محتوای کیفی نشان داد در نقد شکلی کتاب مزایای شامل طرح جلد حروف نگاری کیفیت چاپ و صحافی مناسب وجود دارد. مزایای محتوایی شامل برخورداری از تناسب محتوا با اهداف درس مورد نظر پوشش بسیاری از سرفصل های مصوب همخوانی کتاب با سطح علمی دانشجویان استفاده مناسب از ابزارهای علمی مختلف و پاسخگویی به نیازهای علمی وکاربردی جامعه بود از کاستی ها و معایب کتاب موردبررسی می توان به یک دست نبودن نوشتار برخی کلمات، اشتباه تایپی و متناسب نبودن تصویری جلد با عنوان اشاره کرد. همچنین برخی از مفاهیم به خوبی تبیین نشده و توضیحات تفصیلی و تشریحی ازسوی مولفان ارائه نشده است در مجموع می توان گفت اثر مورد بررسی یکی از بهترین کتاب های ترجمه شده در حوزه مدیریت بازاریابی ورزشی است.
۵.

پیش بینی ماندگاری مشتریان باشگاه های ورزشی با استفاده از الگوریتم نزدیکترین همسایه(مقاله علمی وزارت علوم)

کلیدواژه‌ها: باشگاه های ورزشی پیش بینی الگوریتم KNN ماندگاری

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۱۵ تعداد دانلود : ۱۱
تکنیک داده کاوی با افزایش داده های جامع که با موفقیت در مناطق مختلف مورد استفاده قرار می گیرد، ما را قادر می سازد تا دانش پنهان را برای تأثیرگذاری بر خدمات ورزشی پیدا کنیم. تمرکز پژوهش حاضر با استفاده از الگوریتم نزدیکترین همسایه (KNN)، بر پیش بینی ماندگاری مشتریان باشگاه های است. جامعه آماری این مطالعه توسعه ای-کاربردی مربوط به 724 ورزشکار بود که در فراخوان اینترنتی (واتس آپ، اینستاگرام، تلگرام و ...) با تکمیل پرسشنامه در پژوهش حاضر شرکت نمودند. بعد از حذف پرسشنامه های فاقد شرایط نهایتاً تعداد 537 ورزشکار در رده سنی 20 تا 60 سال در پژوهش حاضر شرکت نمودند. پرسشنامه الکترونیکی، ناشناس و محقق ساخته دارای 75 عامل مربوط به رضایت مندی مشتریان بود، که بر اساس بازخورد دریافتی، تغییرات متعددی در پرسشنامه ایجاد گردید و نهایتا 18 عامل به عنوان عوامل اصلی ریزش یا ماندگاری مرتبط با امکانات و شرایط سالن های ورزشی انتخاب شدند. روایی صوری پرسشنامه توسط 5 نفر از اساتید دانشگاه و متخصص در حوزه مرتبط بررسی شد. نتایج نشان داد الگوریتم KNN می تواند با دقت 4/73 % درصد و صحت 6/71 % درصد ماندگاری مشتریان سالن ورزشی خصوصی که تکرار خرید دارند را پیش بینی کند. این مطالعه نشان داد با کشف الگوها و روابط پنهان در داده ها، احتمالا به درستی می توان از این الگوریتم برای بهبود کیفیت مدیریت اماکن ورزشی جهت جلوگیری از ریزش و ماندگاری بیشتر استفاده کرد.
۶.

هماهنگی تئوری های نظری و تجربی: رونمایی از پتانسیل مالتی گراند تئوری(مقاله علمی وزارت علوم)

کلیدواژه‌ها: گراندد تئوری مدیریت ورزشی جامعه شناسی ورزشی نظریه چند پایه تقلیل گرایی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۲۰ تعداد دانلود : ۱۳
تلاطم و ناپایداری اساسی در تحقیقات علوم ورزشی در دو روش تحقیق کمی و کیفی وجود دارد که، منجر به گسترش دانش نظری و تجربی در این زمینه شده است. پژوهش کیفی که می تواند از طریق دریچه های پوزیتیویستی یا انتقادی مورد بررسی قرار گیرد، محققین را ملزم می کند که فلسفه پژوهشی و موضع معرفت شناختی خود را پیشاپیش بیان کنند. قابل توجه، رویکرد روش شناختی که ریشه در شهودگرایی برای تحلیل پدیده های اجتماعی دارد، دستخوش تغییرات مشابهی در جامعه شناسی و مدیریت ورزشی می شود. این رویکرد نه تنها باعث انتقاد می شود، بلکه پایه های نظری متعددی را نیز ایجاد می کند. برای مقابله با تمایلات تقلیل گرایانه در چارچوب های نظری، نظریه چند زمینه (MGT ) معرفی شد و سعی دارد روش های تحلیلی شهودگرایی و کاهش گرایی را در قالب تز و آنتی تز هگلی به هم پیوند دهد. نتیجه می گیریم که، نویسندگان در MGT از رویکرد استقرایی محض در گراندد تئوری (GT) فراتر رفته و استفاده صریح از نظریه های بیرونی را اضافه می کنند. هدف از این نظریه به چالش کشیدن برخی بنیادهای GT است. بنابراین، نویسندگانی که از MGT استفاده می کنند، فراتر از رویکرد استقرایی خالص در GT با ترکیب صریح نظریه های بیرونی حرکت می کنند. با پر کردن شکاف بین چارچوب های نظری و داده های تجربی، MGT وعده می دهد که درک جامعی از پدیده های مرتبط با ورزش ارائه دهد، و محققان را برای تولید نظریه های نوآورانه و هدایت پیشرفت دانش در این زمینه توانمند می سازد.
۷.

ارائه مدل بازاریابی محتوایی در کسب و کارهای الکترونیکی ورزشی با رویکرد تئوری داده بنیاد(مقاله علمی وزارت علوم)

کلیدواژه‌ها: بازاریابی محتوایی کسب و کار الکترونیکی ورزشی مدیریت ارتباط با مشتریان الکترونیک تئوری داده بنیاد

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۱۵ تعداد دانلود : ۱۶
امروزه کسب وکارها و سازمان ها ناگزیر از توجه به تولید محتوای مرتبط برای م صرف کنن دگان شان هستند. هدف تحقیق حاضر ارائه مدل بازاریابی محتوایی در کسب و کار الکترونیکی ورزشی است. در این راستا، برای گردآوری داده ها در جهت شناسایی ابعاد، مولفه ها و شاخص های بازاریابی محتوایی در کسب و کار الکترونیکی ورزشی از روش تئوری داده بنیاد انجام شد. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل مدیران ارشد فروشگاه های آنلاین کالاهای ورزشی بود. برای نمونه گیری از روش نمونه گیری گلوله برفی استفاده شد. به منظور جمع آوری داده ها از منابع کتابخانه ایی و تحقیقات پیشین و روش مصاحبه نیمه ساختار یافته استفاده گردید. در ادامه از تعداد 15 نفر از خبرگان مصاحبه شد که در نفر 13 به اشباع رسید. سپس متن دست نوشته ها به نرم افزار مکس کیودا منتقل گردید. در مجموع 233 کد باز اولیه به دست آمد، که بعد از حذف کدهای تکراری و ادغام کدهای مشابه تعداد 95 کد باز نهایی استخراج شد. در نهایت خروجی نرم افزار مکس کیودا در 29 کد محوری و 8 کدانتخابی دسته بندی شدند. محتوای جذاب وب سایت از نظر فرآیند بازاریابی محتوا، نواع فرمت محتوا، ساختار مناسب محتوا و هدفمندی محتوا باید مشتریان و مصرف کنندگان را برای رسیدن به نقطه کنش و خرید محصولات ترقیب می نماید. توسعه و تعدیل محتوای ایجاد شده به کیفیت رسانه ارائه دهنده و قابل اطمینان بودن رسانه ارائه دهنده بستگی دارد.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۷