مطالعات بازاریابی ورزشی

مطالعات بازاریابی ورزشی

مطالعات بازاریابی ورزشی دوره 4 زمستان 1402 شماره 4 (پیاپی 16) (مقاله علمی وزارت علوم)

مقالات

۱.

عملکرد پایدار کسب و کار ورزشی: نقش هوش فناوری و میانجی های چابکی سازمانی و قابلیت های چابکی مشتری(مقاله علمی وزارت علوم)

کلیدواژه‌ها: چابکی سازمانی عملکرد پایدار کسب و کار ورزشی چابکی مشتری هوش فناوری

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۷۳ تعداد دانلود : ۶۶
هدف پژوهش حاضر بررسی اثر هوش فناوری بر عملکرد پایدار کسب و کارهای ورزشی با نقش میانجی چابکی سازمانی و قابلیت های چابکی مشتری است. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه های هوش فناوری، چابکی سازمانی، چابکی مشتری و عملکرد پایدار کسب و کارهای ورزشی استفاده شد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه مدیران و افراد مشغول در کسب و کارهای ورزشی بودند که از طریق نمونه گیری در دسترس و به صورت آنلاین انتخاب شدند (250 نفر). از نرم افزارهای SPSS نسخه 27 جهت آمار توصیفی و Smart PLS نسخه 3.2 جهت مدل سازی معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج نشان داد اثر هوش فناوری بر عملکرد پایدار کسب و کارهای ورزشی معنی دار نبود (۰.۰۷۳β=)، اما هوش فناوری تأثیر مثبت و معنی داری بر چابکی سازمانی و قابلیت چابکی مشتری دارد (۰.۶۶؛ ۰.۶۰۴β=)؛ همچنین اثر چابکی سازمانی و قابلیت های چابکی مشتری بر عملکرد پایدار کسب و کارهای ورزشی مثبت و معنی دار بود (۰.۳۱۸؛ ۰.۵۱۳β=). در نهایت اثر هوش فناوری بر عملکرد پایدار کسب و کارهای ورزشی با نقش میانجی چابکی سازمانی و چابکی مشتری مثبت و معنی دار بود (0.210؛0.310β=). با توجه به یافته های حاضر عملکرد پایدار کسب و کار ورزشی را می توان از طریق نقش واسطه ای چابکی سازمانی و قابلیت های چابکی مشتری به دست آورد. در این میان هوش فناوری با نقش میانجی چابکی سازمانی و مشتری نقش مهمی در استفاده مؤثر و کارآمد در به کارگیری فناوری های نوین و تشخیص نیازهای مشتری و طراحی محصولات و خدمات جدید ایفا می کند که منجر به عملکرد پایدار می شود.
۲.

تأثیر رضایت مندی بر قصد خرید الکترونیکی مشتریان با تاکید بر نقش میانجی گری وفاداری مشتریان (مورد مطالعه: فروشگاه های ورزشی الکترونیک)(مقاله علمی وزارت علوم)

کلیدواژه‌ها: بازاریابی الکترونیکی رفتار مصرف کننده رضایت مشتری فروشگاه های آنلاین

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۱۰۲ تعداد دانلود : ۷۷
هدف پژوهش حاضر، تأثیر رضایت مندی با قصد خرید الکترونیک مشتریان فروشگاه های ورزشی با میانجیگری وفاداری مشتریان بود. جامعه آماری موردنظر شامل همه مشتریان استفاده کننده از کالاهای ورزشی به صورت الکترونیک در سراسر کشور بود. برای برآورد نمونه آماری از نرم افزار G-power استفاده شد. بدین منظور نمونه آماری مورداستفاده 479 نفر بودند. ابزار پژوهش حاضر پرسش نامه استفاده بود. بدین منظور از 3 پرسش نامه استاندارد شامل پرسش نامه رضایت مندی مشتریان درزی و بهات (2018)، پرسش نامه وفاداری مشتریان زهیر و همکاران (2011) و پرسش نامه قصد خرید الکترونیک چاتر و همکاران (2008) استفاده شد. روش انجام این پژوهش ارتباط علی بوده است که از نوع تحقیقات کاربردی می باشد. در این پژوهش از روش های آمار توصیفی شامل شاخص های گرایش مرکزی و شاخص های پراکندگی و از روش های آمار استنباطی شامل همبستگی پیرسون، معادلات ساختاری در سطح آلفای 05/0 استفاده شد. جهت تجزیه وتحلیل داده ها از نرم افزار SPSS26 و همچنین برای مدل سازی معادلات ساختاری از نرم افزار PLS3استفاده شد. نتایج حاکی از آن است که رضایتمندی مشتریان با قصد خرید مشتریان ارتباط علی معنی داری دارد. همچنین وفاداری به عنوان میانجی نقش مؤثرتری بر قصد خرید مشتریان دارد. درنهایت مدل ارتباطی رضایت مندی مشتریان قصد خرید مشتریان و وفاداری مشتریان از برازش مناسبی برخوردار است. با توجه به یافته های پژوهش مدیران فروشگاه های ورزشی که به صورت الکترونیک اقدام به خدمات رسانی می کنند می توانند ابتدا به دنبال رضایت مشتریان در جهت تبدیل به مشتریان وفادار کنند تا قصد خرید در بین مشتریان بیش ازپیش شود.
۳.

اثر کارآفرینی دیجیتال بر توسعه آمیخته بازاریابی باشگاه ها ی حرفه ای ورزش در شهرهای جنوبی و مرکزی عراق(مقاله علمی وزارت علوم)

کلیدواژه‌ها: آمیخته بازاریابی باشگاه ها ی حرفه ای ورزش توانمندی حمایتی کارآفرینی دیجیتال عراق

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۶۱ تعداد دانلود : ۴۸
هدف از انجام این پژوهش بررسی اثر کارآفرینی دیجیتال در توسعه آمیخته بازاریابی باشگاه ها ی حرفه ای در سطح شهرهای جنوبی و مرکزی کشور عراق بود. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی، از نظر ماهیت کمی و از نظر راهبرد توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری در این پژوهش شامل کلیه کارکنان باشگاه ها ی ورزشی حرفه ای شهرهای جنوبی و مرکزی عراق، متشکل از 170 نفر بود که براساس فرمول کوکران در سطح خطای (05/0P<) تعداد 118 نفر به عنوان نمونه نهایی برآورد شدند. در این تحقیق، از روش نمونه برداری خوشه ای تصادفی برای نمونه گیری استفاده شده است، همچنین برای آزمودن فرضیات تحقیق از مدل معادلات ساختاری استفاده گردید. بر اساس نتایج کارآفرینی دیجیتال اثر مثبت معناداری بر توسعه آمیخته بازاریابی (001/0=Sig، 686/23=t) با ضریب مسیر (816/0=β) در باشگاه های حرفه ای ورزش در شهرهای جنوبی و مرکزی عراق دارد و مدل اثر کارآفرینی دیجیتال بر توسعه آمیخته بازاریابی باشگاه ها ی حرفه ای ورزش در شهرهای جنوبی و مرکزی عراق نیز دارای برازش لازم است. لذا پیشنهاد می شود مدیران بازاریابی باشگاه ها ی ورزشی برای بازار شناسی، ارتباط با جامعه هدف و ایجاد تمایل در مشتریان از راهکارهای کارآفرینی دیجیتال نظیر توسعه زیرساخت های الکترونیک، ایجاد وبلاگ های خدماتی-آموزشی و معرفی باشگاه های ورزشی برای توسعه آمیخته بازاریابی استفاده نمایند.
۴.

ارائه راهکارهای توسعه فرهنگ ورزش همگانی با رویکرد بازاریابی اجتماعی(مقاله علمی وزارت علوم)

کلیدواژه‌ها: بسترسازی ورزش همگانی بازاریابی اجتماعی اماکن ورزشی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۹۸ تعداد دانلود : ۷۹
ورزش همگانی، به عنوان یک پدیده ای اجتماعی و فرهنگی؛ ضمن مشارکت مؤثر مردم در تمامی فعالیت های شهروندی، می تواند موجب افزایش نشاط، سلامتی و بهره وری گردد. پژوهش حاضر با هدف ارائه راهکار های توسعه فرهنگ ورزش همگانی استان خوزستان، با روش کیفی و با ماهیت اکتشافی بنیادی در دو فاز کیفی انجام شد. جامعه آماری تحقیق مطلعین آگاه به وضعیت ورزش همگانی در استان خوزستان و متخصصان دانشگاهی مدیریت ورزشی و جامعه شناسی ورزشی بودند. روش نمونه گیری انتخاب خبرگان در پژوهش به صورت هدفمند و به روش گلوله برفی و با داشتن معیار سوابق اجرایی و عملیاتی یا سوابق علمی و پژوهشی و نظریه پردازی در حوزه بازاریابی و ورزش همگانی بوده است. داده های پژوهش براساس مصاحبه های عمیق در فاز اول با 17 نفر و در فاز دوم با 15 نفر از خبرگان؛ جمع-آوری و با رویکرد تحلیل مضمون تجزیه وتحلیل شدند. یافته های این تحقیق در فاز اول کیفی، شامل شناسایی پنج عامل اصلی؛ بهینه سازی اماکن، همخوانی با باورها، الزامات اقتصادی و اجتماعی، دستگاه های ذی نفع و ذی نقش، مشارکت عمومی در توسعه فرهنگ ورزش همگانی بود. در فاز دوم بر اساس این عوامل، پنج راهکار؛ بهبود توسعه و زیرساخت های ورزشی و دسترسی آسان، فرهنگ سازی مناسب، بسترسازی اقتصادی و اجتماعی، همکاری همه جانبه دستگاههای ذی نفع و ذی نقش و تقویت حضور خانواده و چهره های سرشناس ورزشی و هنری، در خصوص بهبود توسعه فرهنگ ورزش همگانی ارائه شد.امید است از طریق هم افزایی هر چه بیشتر نهادهای دولتی با بالابردن سرانه فضاهای ورزشی همگانی موجبات جامعه سالم و رشد شهروندان در ابعاد ورزشی، فرهنگی و اجتماعی فراهم کنند
۵.

شناسایی تأثیر بحران کرونا بر تغییر شیوه های بازاریابی در سازمان های ورزشی(مقاله علمی وزارت علوم)

کلیدواژه‌ها: کووید-19 بازاریابی سنتی بازاریابی الکترونیک ورزش

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۶۷ تعداد دانلود : ۶۸
پژوهش حاضر با هدف نقش بحران کرونا بر شیوه بازاریابی در سازمان های ورزشی استان قم تدوین گردید. روش پژوهش از نوع کیفی بود. برای این منظور 14 نفر از مدیران و کارشناسان اداره کل ورزش و جوانان، اساتید آگاه به حوزه بازایابی و اقتصاد ورزشی، مشاوران و مدیران بازاریابی و اقتصادی باشگاه های ورزشی در استان قم به صورت هدفمند و بر اساس استراتژی گلوله برفی برای مصاجبه های عمیق نیمه ساختاریافته انتخاب شدند که مصاحبه ها تا مرحله اشباع نظری ادامه یافت. جهت بررسی روایی مصاحبه ها از واژه های مقبولیّت، انتقال پذیری و تأییدپذیری استفاده گردید. همچنین از پایایی باز آزمون برای محاسبه پایایی مصاحبه های انجام گرفته استفاده گردید. جهت تجزیه و تحلیل داده ها، از کدگذاری باز، محوری و گزینشی با رویکرد سیستماتیک استفاده گردید. براساس نتایج به دست آمده کدهای محوری، مسائل اطلاعاتی، مسائل حمایتی، مسائل رقابتی، چالش های مدیریتی، چالش های قیمتی، چالش های ورزشی، چالش های سرمایه ای، رفتار مصرف کننده، محرک های فروش، بازاریابی فروش و انتخاب کالا به عنوان عوامل موثر بر نقش بحران کرونا بر شیوه بازاریابی سنتی در سازمان های ورزشی و چالش های زیرساختی، چالش های حاکمیتی، چالش های آموزشی، چالش های حمایتی، مشوق های فروش، استراتژی های فروش و گزینش محصولات به عنوان عوامل نقش بحران کرونا بر شیوه بازاریابی الکترونیک در سازمان های ورزشی دسته بندی گردید. ازین رو به مدیران و مسئولان امر لازم است که ازین مدل و عوامل استخراج شده در برنامه ریزی های خود در جهت بهبود وضعیت بازاریابی ورزشی سازمان استفاده نمایند.
۶.

مدل ساختاری رابطه بازاریابی درونی و مشتری گرایی با نقش میانجی انگیزه کاری کارکنان ادارات کل ورزش و جوانان استان های غرب کشور(مقاله علمی وزارت علوم)

کلیدواژه‌ها: بازاریابی درونی انگیزه کاری مشتری گرایی کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان های غرب کشور

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۵۰ تعداد دانلود : ۵۴
هدف کلی پژوهش، مدل ساختاری رابطه بازاریابی درونی و مشتری گرایی با نقش میانجی انگیزه کاری کارکنان ادارات کل ورزش و جوانان استان های غرب کشور است. پژوهش بر اساس هدف، کاربردی و از نظر ماهیت، توصیفی-تحلیلی و به روش پیمایشی انجام شد. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان ادارات کل ورزش و جوانان استان های غرب کشور (همدان، کردستان، کرمانشاه) به تعداد ۳۷۸ نفر بود و نمونه با توجه به محدودیت جامعه آماری به صورت تمام شمار تعیین گردیدکه در نهایت ۳۲۱ پرسشنامه بازگشت داده شد. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامه بازاریابی درونی کهربی (1392)، پرسشنامه مشتری محوری هاجات (2002) و پرسشنامه انگیزش شغلی بخشی و همکاران (1383) بود که پایایی آن با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ به ترتیب 80/0، 74/0 و 76/0 به تأیید رسید و به منظور تعمیم نتایج از مدل سازی معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار PLS استفاده گردید. یافته های پژوهش نشان داد که بازاریابی درونی بر انگیزه کاری تأثیر مثبت و معناداری دارد و به صورت مستقیم بر مشتری مداری تأثیرگذار می باشد. همچنین بازاریابی درونی از طریق متغیر میانجی انگیزه کاری و به صورت غیرمستقیم، تأثیر بیشتری بر مشتری مداری دارد؛ لذا پیشنهاد می شود که مدیران ادارات ورزش و جوانان برای مشتری مداری و ارائه خدمات، به بازاریابی درونی و انگیزه کاری کارکنان خود توجه ویژه کنند و شرایط را برای رضایت شغلی کارکنان سازمان فراهم نمایند.
۷.

شناسایی فرصت های سرمایه گذاری بخش خصوصی در ورزش استان البرز(مقاله علمی وزارت علوم)

کلیدواژه‌ها: استارت آپ های ورزشی اقتصاد ورزش بازارهای ورزشی درآمدزایی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۹۰ تعداد دانلود : ۶۵
ورزش در حال حاضر یکی از جذاب ترین بازارها در حوزه سرمایه گذاری است. از همین رو، بخش ورزش ایران به طور کلی و استان البرز نیاز مبرمی به شناخت منابع سرمایه گذاری بخش خصوصی برای رهایی از وابستگی به منابع دولتی دارد. لذا هدف این پژوهش شناسایی فرصت های سرمایه گذاری بخش خصوصی در ورزش استان البرز انجام شد. روش پژوهش حاضر از نوع کیفی بود. در مرحله اول با 18 نفر مصاحبه نیمه ساختاریافته انجام شد و در مرحله دلفی فازی 14 نفر شرکت کردند. برای تحلیل داده ها در بخش کیفی پس از انجام مصاحبه های نیمه ساختاریافته از تکنیک دلفی فازی جهت دستیابی به توافق گروهی بین خبرگان استفاده شد. نتایج دلفی فازی نشان داد هفت عامل فرصت سرمایه گذاری به ترتیب شامل شرکت های تولیدی کالاهای ورزشی، پزشکی ورزشی، شرکت های دانش بنیان ورزشی، استارت آپ های ورزشی، شرکت های تولیدی مکمل های ورزشی، اماکن ورزشی و گردشگری ورزشی وجود دارد. در بین فرصت های سرمایه گذاری در ورزش استان البرز، بالاترین رتبه مربوط به شرکت های تولیدی کالاهای ورزشی و پایین ترین رتبه مربوط به گردشگری ورزشی می باشد. در پایان، با شناسایی عوامل فرصت برای سرمایه گذاری بخش خصوصی در ورزش استان البرز می توان گفت فرصت های متنوعی برای سرمایه گذاری بخش خصوصی در ورزش استان البرز وجود دارد که توجه به هر کدام می توان بستری مناسبی برای درآمدزایی از سوی سرمایه گذاران فراهم آورد.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۷