آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۰۲

چکیده

متن

شرق، ش 641، 13/9/84
نویسنده محترم، این مقاله را در کنگره جهانی بیماری‏های مغز و اعصاب در نوامبر 2005 در سیدنی ارائه کرده‏اند. در ابتدای مقاله می‏نویسد: با بر آمدن مدرنیته و سلحشوری پیشگامان عقل‏گرای آن، تن انسان نیز همچون ابژه‏ای قابل تعیین در نظر آمد، که قوانین آن کاملاً قابل شناسایی است و انسان می‏تواند در آن مداخله کند. مانند طبیعت که داروین در نظر آورده، تاریخ، مارکس بیان نموده و یا فروید در روح آدمی نظر داده؛ اما در این میان، آنچه آهسته آهسته از طب مدرن رخت بربست، فلسفه و تفکر بود. حقایق عینی مدرنیته جایی برای تفکر و فلسفه باقی نمی‏گذارند. علمی که به بیان هایدگر تکنولوژی بر آن مقدم بود، اینها حقایق علمی و بسیار مفید جهان هستند.
وی اضافه می‏کند که، در مقوله ام. اس، مهم‏ترین وجه، یکسان نامیدن گروه متنوعی از بیماران است، که در علایم و نشانه‏ها و سیر بیماری تفاوت‏های آشکاری با یکدیگر دارند و فلسفه تکنولوژیک طب مدرن، با راندن همه آنها زیر یک چتر چنان وانمود می‏کند که، این موارد چون اتومبیل‏های ساخت یک کارخانه نه تنها شبیه یکدیگرند، بلکه چیزی شناخته شده به شمار می‏روند. چگونه می‏توان در میان حقایق علمی راهی یافت که بیمار از آن زیان نبیند؟ پاسخ این سؤال، این است که، موضوع واقعی و غیر تکنولوژیک، علم محسوب می‏گردد؛ که نیازمند فلسفه است. آری در گذار از مدرنیته، در نیل به هدف واقعی طب، یعنی رساندن هیچ تعیین و تعصبی قابل تحمل نیست؛ بنابراین نیازمند فلسفه است. مرگ که قرن‏ها نه یکی از موضوعات فلسفی، بلکه مهم‏ترین آنها بود، به ادعای مدرنیته به طب سپرده شد و به صورت یکی از موضوعات پزشکی درآمد. در فرا روایت طب مدرن، انسان نمی‏میرد مگر به خطای طبیب. یعنی عمر جاوید بالقوه وجود دارد اگر چه بالفعل نیست. این یعنی تبدیل مرگ طبیعی به مرگ تکنولوژیک، ورود این مدرنیته به جوامعی که هنوز مراحل پیشامدرن را می‏گذرانند مداخله‏ای عظیم در فرهنگ آن جوامع است.
ایشان در پایان مقاله‏شان می‏نویسد؛ در بیماری زوال عقل، موضوع درمان کسی است که، به طب مراجعه نکرده است. طب مدرن نوعی اختلال را شناخته و بی‏درنگ دست به‏کار درمان شده، اساسا نقد طب مدرن، از این جاست که خود طب مدرن طوری رفتار می‏کند که، انگار هیچ معضل اخلاقی و فلسفی در این میانه وجود ندارد. در جوامع پیشامدرن، فقدان متافیزیک متناسب در طب مدرن و ضعف در برآوردن ادعاها می‏تواند منجر به گرایش به طب آلترناتی یا بخش‏های غیر اثبات شده طب سنتی شود، که هیچ نیست جز متافیزیک خالص یا به عبارتی صرفا یک امید عقل گریزی‏ای، که در برابر سایر جنبه‏های مدرنیته، عواقب بسیاری برای جوامع جنوب رقم زده است.
اعتدال، تعقل
گفت‏وگو با: سیدمصطفی محقق داماد
خردنامه، ش 80، 23/9/84
در گفت‏وگویی با سیدمصطفی محقق داماد، زندگی سیاسی و ویژگی‏های شخصیتی آیت اللّه‏ حائری یزدی(ره) مؤسس حوزه علمیه قم مورد بازخوانی قرار می‏گیرد.

تبلیغات