موانع تکوین و تعالی هویت و همبستگی ملی دانش آموزان و راهکارهای مواجهه با آن (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی موانع تکوین و تعالی هویت و همبستگی ملی دانش آموزان شهر کرمانشاه در دوران جهان گرایی و راهکارهای مواجهه با تأکید بر اسناد تحولی آموزش وپرورش ایران است. پژوهش ازنظر هدف کاربردی و ازلحاظ شیوه گردآوری داده ها کیفی است که با روش های پدیدارشناسی (شناسایی موانع) و تحلیل محتوای کیفی و استنتاجی (استخراج راهکارها) انجام می شود. جامعه پژوهش جهت شناسایی موانع شامل صاحب نظران آموزش وپرورش شهر کرمانشاه است. با تکنیک نمونه گیری گلوله برفی و به شکلی هدفمند دوازده صاحب نظر شناسایی و با بهره گیری از روش مصاحبه نیمه ساختاریافته، داده ها گردآوری و با روش کلایزی و نرم افزار مکس کیودا تحلیل شدند. جامعه پژوهش جهت شناسایی راهکارها شامل اسناد تحولی آموزش وپرورش ایران است که براساس روش سرشماری تمام اسناد به عنوان نمونه پژوهش انتخاب می شوند. یافته های پژوهش نشان می دهند موانع تکوین هویت ملی در دوران جهان گرایی شامل چالش در دلبستگی جمعی، موانع فردی، گسترش منابع هویت زدا، ناکارآمدی تعاملات خانواده (موانع خانوادگی)، شکل گیری هویت های فراملی، تضعیف حکمرانی دولت ها، حذف مرزهای فرهنگی و اجتماعی (موانع ملی) هستند. راهکارهای مواجهه با موانع مذکور شامل تقویت تعاملات با نظام های تربیتی مطلوب، شناسایی روزنه های نفوذ و مقابله با آن ها، الگوبرداری از نظام های موفق، در پیش نهادن رویکرد وحدت در عین کثرت، استفاده هدفمند از فضای مجازی و همکاری با نهادهای بین المللی هستند. در پایان نتیجه گیری می شود که علی رغم وجود موانع ناشی از جهان گرایی بر پرورش هویت و همبستگی ملی، همچنان عوامل انسانی حوزه تربیت بازیگران اصلی هویت یابی ملی دانش آموزان هستند.Barriers to the Formation and Enhancement of the Identity and National Solidarity of Students and Strategies to Confront them
The aim of the present research is to examine the barriers to the formation and enhancement of the identity and national solidarity of students in Kermanshah during the era of globalization and strategies to confront them with an emphasis on the transformative documents of Iran's education system. The research is applied in terms of purpose and qualitative in terms of data collection methods, conducted using phenomenological methods (identifying barriers) and qualitative content analysis and inferential methods (extracting solutions). The Research Community to identify barriers includes education experts in Kermanshah. Using the snowball sampling technique and in a purposeful manner, 12 experts were identified, and data was collected using semi-structured interviews and analyzed using the Glaser method and MAXQDA software. The research community to identify solutions includes the transformative documents of Iran's education system, which are selected as the research sample based on the census method of all documents. The research findings revealed that the barriers to the development of national identity in the era of globalization include challenges in collective attachment, an exacerbation of the national identity crisis (individual barriers), the proliferation of identity-eroding sources, ineffective family interactions (family barriers), the formation of transnational identities, the weakening of state governance, and the erosion of cultural and social boundaries (national barriers). Strategies to address these challenges include: strengthening interactions with effective educational systems, identifying and addressing vulnerabilities, learning from successful educational systems, emphasizing national cohesion, making purposeful use of cyberspace, and collaborating with international educational institutions. In conclusion, it is stated that despite the barriers posed by globalization on the cultivation of identity and national solidarity, human factors in the field of education remain the main players in the national identity formation of students.