تببین رابطه اثرگذاری کیفیت زندگی مدرسه ای و هویت مذهبی بر میزان تعهد مذهبی دانش آموزان دوره متوسطه مدارس بین المللی منجی شهر قم (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
پایبندی و متعهد بودن به دین و آگاهی از اصول و آداب مذهبی تأثیر مثبتی بر زندگی فردی و اجتماعی دارد. هدف اصلی تحقیق، تبیین رابطه مؤثر کیفیت زندگی مدرسه ای و هویت مذهبی با تعهد مذهبی دانش آموزان مقطع متوسطه اول و دوم مدارس بین المللی منجی شهر قم است. روش تحقیق پیمایش و از نوع همبستگی است و حجم نمونه براساس شیوه سرشماری، 222 نفر برآورد شد. دانش آموزان به پرسشنامه های تعهد مذهبی ورتینگتون و همکاران (2003)، کیفیت زندگی مدرسه ای اندرسون و بروک (2000) و هویت مذهبی بل (2005) پاسخ دادند. برای سنجش رابطه از آزمون پیرسون و برای بررسی فرضیه اصلی از رگرسیون چندگانه استفاده شده است. نتایج نشان می دهد کیفیت زندگی مدرسه ای و هویت مذهبی با تعهد مذهبی رابطه مثبت و معنادار داشته و در این میان، بیشترین تأثیر را هویت مذهبی با 5/42 درصد نشان داده است. نتایج تحلیل نشان داد کیفیت زندگی مدرسه ای به طور مستقیم و غیرمستقیم، و هویت مذهبی به طور مستقیم بر تعهد مذهبی تأثیر داشته است.Explaining The Impact of School Life Quality and Religious Identity on Religious Commitment Levels Among High School Students at Monji International Schools in Qom
Religious adherence and commitment, along with an understanding of religious principles and etiquette, positively influence both individual and social life. This study aims to examine the relationship between school life quality, religious identity, and religious commitment among Monji international high school students in Qom, Iran. The research employed a survey-based correlational design, with a sample of 222 participants selected through a census sampling method. Students responded to the Wellington et al. (2003) religious commitment questionnaire, the Anderson and Brook (2000) school life quality questionnaire, and the Bull (2005) religious identity questionnaire. The Pearson correlation coefficient was used to measure the relationship, and multiple regression analysis was employed to test the main hypothesis. The results indicate that school life quality and religious identity have a significant and positive relationship with religious commitment, with religious identity demonstrating the highest impact at 42.5%. Path analysis further reveals that school life quality directly and indirectly influences religious commitment, and religious identity directly impacts religious commitment.