آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۴۷

چکیده

هدف: هدف از انجام این پژوهش، بهسازی ساختار دوره کارشناسی تربیت معلم و ارائه الگوی مطلوب آن در دانشگاه فرهنگیان بود. روش: در این پژوهش از روش توصیفی- تحلیلی و استخراج الگو و روش نظریه زمینه ای مبتنی بر نظریه داده بنیاد استفاده شد. جمع آوری داده ها برای کدگذاری در قالب مصاحبه و پرسشهای بازپاسخ به تعداد 17 نفر به صورت گلوله برفی تا زمان اشباع نظری با افراد متخصص بوده است. اعتبارسنجی الگو با مشاوره متخصصان حوزه برنامه ریزی درسی و تربیت معلم بوده است. یافته ها: در ارائه الگوی ساختاری به دست آمده بر اساس صلاحیتهای معلمی، برنامه های درسی دوره کارشناسی در سه سال و هر سال سه ترم، با اولویت تخصیص سال اول به دروس معارف و تربیت اسلامی و سالهای دوم و سوم به آموزش دروس تخصصی و مهارتی تنظیم شود. نتیجه گیری: برنامه ریزی درسی مطابق با این الگو می تواند به ایجاد باورمندی وتقیّد به ایفای وظیفه در قبال پذیرش نقش انبیایی معلم و ترجیح لذتهای معنوی بر دیگر لذتهای زودگذر حسی و خیالی در سال اول بینجامد که بسترساز اهتمام جدّی تر دانشجومعلمان برای پرداختن به دروس تخصصی تر را در سالهای بعد فراهم می سازد.

Explain the necessity of improving the structure of the undergraduate teacher education course and presenting its desired model based on the statute of Farhangian University

The aim is to improve the quality of postgraduate education and to provide the necessary standards for higher education teachers at Franchian University. The methods used in this study are description, pattern extraction and theoretical concepts based on data theory. The information was collected in the form of interviews and answers to questions with 17 people, with the number reaching the needs of experts. The validation of this model is based on the recommendations of curriculum planning and teacher education experts. Research results: The research results show that when the model is applied according to the qualifications of teachers, the diploma programs are divided into 3 years and 3 semesters each year, the main section teaches Islamic sciences in the first year, and Islamic sciences in the second and third grades. Years to become professional and knowledgeable. Conclusion: Curriculum preparation based on this model can lead to the formation of faith and commitment to fulfill a role in the first year, to accept the responsibility of the priest, to seek spiritual pleasure rather than other happiness of thought and thought. which also lays the foundation. For teacher candidates to make more efforts to engage in professional learning. Available next year.

تبلیغات