شناخت نظریه سرمایه انسانی سبز از منظر اندیشمندان غرب؛ رویکردی انتقادی با ایدئولوژی اسلامی (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف: هدف از انجام این پژوهش، شناخت نظریه سرمایه انسانی سبز از منظر غرب و نقد آن با ایدئولوژی اسلامی بود. روش: این مطالعه از نظر هدف، بنیادی است و با رویکرد کیفی و شیوه فراترکیب انجام شده و از روش هفت مرحله ای سندلوسکی و بارسو(2007) در فراترکیب استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش، تعداد 5128 سند علمی بود که پس از غربالگری، تعداد 27 مقاله برگزیده شد. ارزیابی مقالات با برنامه مهارتهای ارزیابی حیاتی(CASP) و تحلیل آن با تحلیل مضمون صورت گرفت. یافته ها: از لحاظ مکتبی این نظریه بر سه پایه سکولاریسم، سوبجکتویسم و اومانیسم بنا شده است؛ کاپیتالسم، لیبرالیسم، فمنیسم و سبزگرایی، پایه های ایدئولوژیک آن می باشند و ارکان سه گانه فردی، سازمانی و فراسازمانی به همراه 15 مؤلفه و 126 شاخص، روبنای نظریه را شکل داده اند. نتیجه گیری: برای دستیابی به اهداف الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در افق 1444، بایست اقدام به تولید و به کارگیری نظریه بومی کرد.Understanding the theory of green human capital from the perspective of Western thinkers; A critical approach with Islamic ideology
Objective: to know the theory of green human capital from the western perspective and criticize it with Islamic ideology; The purpose of this research isMethod: This study was conducted with a qualitative approach and a Meta-synthesis method in terms of its fundamental purpose. The seven-step method of Sandelowski and Barso (2007) was used in metacombination, the statistical population is 5128 scientific documents, which were selected after screening 27 articles. The articles were evaluated with the Critical Assessment Skills Program (CASP) and analyzed with thematic analysis.Findings: From a scholastic point of view, this theory is based on the three foundations of secularism, subjectivism, and humanism; Capitalism, liberalism, feminism and greenism are its ideological foundations and its three pillars include; Individual, organizational and extra-organizational along with 15 components and 126 indicators have formed the superstructure of the theory.Conclusion: In order to achieve the goals of the Iranian Islamic model of progress in the horizon of 1444, it is necessary to produce and apply the indigenous theory.