ارزیابی مبانی هرمنوتیکی فهم متون دینی در اندیشۀ محمدرضا حکیمی از نظر علامه جوادی آملی (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف: هدف از انجام این پژوهش، تقریر مبانی هرمنوتیکی فهم متون دینی در اندیشه محمدرضا حکیمی (۱۳۱۴-۱۴۰۰ش) و ارزیابی آنها بر پایه دیدگاه های علامه جوادی آملی (زادهٔ ۱۳۱۲ش) بود. روش: جستار حاضر با روش توصیفی- تحلیلی به تقریر و ارزیابی مبانی هرمنوتیکی فهم متون دینی پرداخته است. یافته ها: تفسیر و فهم متون دینی از یک سلسله مبانی هرمنوتیکی بهره می برد که خود، در سایه روش ها، پیشفرض ها و رویکردهای مختلف، تقریرهای مختلفی دارد. «مکتب تفکیک» علی رغم قرائت های مختلف، تقریر ویژه ای از مبانی هرمنوتیکی فهم متون دینی دارد. در این میان، محمدرضا حکیمی ضمن ارائه قرائت نسبتاً معتدل و ملائم از مکتب تفکیک، به تقریر و مدلل سازی مبانی هرمنوتیکی و آموزه های روش شناختی فهم دین پرداخته است. نتیجه گیری: محمدرضا حکیمی بر چهار مؤلفه هرمنوتیکیِ «جداسازی وحی ناب از یافته های مشوب بشری»، «تخلیه ذهن از پیشفرض ها در فرایند فهم دین»، «قلمدادنمودن «اختلاف» به مثابه رهاورد دخالت یافته های عقلی و شهودی در فهم دین» و «قلمدادکردن «تأویل» به مثابه رهاورد دخالت یافته های بشری در فهم دین » تأکید دارد. علامه جوادی آملی ضمن بررسی میزان انطباق اینها با فرهنگ نقلی و برهان عقلی، برخی را ناتمام و برخی را میان مکتب تفکیک و جریان حکمی مشترک می دانند.Evaluation of the hermeneutic foundations of understanding religious texts in the thought of Mohammad Reza Hakimi from the point of view of Allameh Javadi Amoli.
Purpose: The purpose of this research was to describe the hermeneutic foundations of understanding religious texts in the thought of Mohammad Reza Hakimi (1314-1400) and evaluate them based on the views of Allameh Javadi Amoli (born 1312). Method: The present research has described and evaluated the hermeneutic foundations of understanding religious texts with a descriptive-analytical method. Findings: The interpretation and understanding of religious texts benefits from a series of hermeneutic foundations, which itself has different interpretations under the shadow of different methods, assumptions and approaches. Despite different readings, "School of Separation" has a special interpretation of the hermeneutic foundations of understanding religious texts. In the meantime, Mohammad Reza Hakimi, while presenting a relatively moderate and appropriate reading of the School of Separation, has explained and explained the hermeneutic foundations and methodological teachings of understanding religion. Conclusion: Mohammad Reza Hakimi on the four hermeneutic components of "separating pure revelation from human findings", "emptying the mind from presuppositions in the process of understanding religion", "labeling "disagreement" as a rejection of the interference of intellectual and intuitive findings in understanding religion" and "labeling "interpretation" "as the rejection of the interference of human findings in the understanding of religion" is emphasized. Allameh Javadi Amoli,