آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۸۰

چکیده

هدف: یکی از اساسی ترین مشکلات شایع در دانشجویان، احساس رهاشدگی است. احساس رهاشدگی به عنوان یکی از پیامدهای احساس تنهایی اگزیستانسیال، از دست دادن پایگاههای حمایتی و نجات بخش انسانی است. بنابر این، پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مرگ اندیشی مبتنی بر آموزه های اسلامی بر کاهش احساس رهاشدگی دانشجویان دانشگاه تبریز انجام شد. روش: این پژوهش از نوع نیمه تجربی با طرح پیش آزمون، پس آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری این پژوهش، دانشجویان دانشگاه تبریز بود که 80 نفر به صورت تصادفی انتخاب و در دو گروه آزمایشی(40 نفر) و کنترل(40 نفر) جایگزین شدند. از ابزار پرسشنامه محقق ساخته رهاشدگی به عنوان پیش آزمون- پس آزمون در این پژوهش استفاده شد و سپس برنامه آموزشی مرگ اندیشی مبتنی بر آموزه های اسلامی به عنوان متغیّ مستقل در هشت جلسه یک ساعته روی آنها اجرا شد و در نهایت، داده ها با استفاده از تحلیل کواریانس و در نرم افزار اس.پی.اس.اس نسخه 23 تحلیل شدند. یافته ها: یافته های حاصل از تحلیل کوواریانس داده ها نشان داد که آموزش مرگ اندیشی مبتنی بر آموزه های اسلامی، میانگین نمره رهاشدگی را در گروه آزمایش و در تمام مؤلفه های آن، نظیر فقدان تکیه گاه، عدم عاملیت و وانهادگی، به طور معناداری کاهش داده است(P< 0/001). نتیجه گیری: مسئولان دانشگاهی و سیاستگذاران آموزشی می توانند با برگزاری آموزشهای رسمی و غیر رسمی در باب مرگ اندیشی مبتنی بر آموزه های اسلامی، احساس رهاشدگی دانشجویان را کاهش دهند.

The Effectiveness of Death Thinking Education Based on Islamic Teachings in Reducing the Feeling of Throwness of Tabriz University students

Aim: One of the most common problems among students is the feeling of throwness. The feeling of throwness as an output of existential loneliness means the loss of human support and saving bases. Therefore, the present study is conducted to investigate the effectiveness of teaching of death thinking based on Islamic teachings on reducing the feeling of throwness of Tabriz university students. Method: This research was a quasi-experimental design with a pre-test post-test design with control group. The statistical population of this research was university of Tabriz students. 80 student were selected randomly and replaced in experimental group (40) and control (40). The tool of researcher-made throwness questionnaire was used as pre-test-post-test in this research. Then, the Islamic Thought designed educational program was implemented as an independent variable in 8 sessions per hour. Finally, data was analyzed using covariance analysis and analyzed by SPSS software version 23. Results: The findings of the analysis of covariance data showed that the teaching of Death Thinking based on Islamic teachings significantly reduced the mean of throwness feeling in the experimental group and in all its components (P <0.001). Conclusion: the authors of the survey conclude that academic officials and educational policy makers can reduce the feeling of throwness of students by holding formal and informal trainings about thinking about death based on Islamic teachings.

تبلیغات