گفتمان کاوی موسیقی از مشروطه تا انقلاب 1357 (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
مقاله حاضر در پی مقایسه گفتمانی موسیقی دوره مشروطه با انقلاب 1357 است. تحولات گفتمانی موسیقی در این دو دوره می تواند تحولات گفتمانی دو دوره تاریخی ایران به ویژه در شرایط انقلابی را به نمایش بگذارد. در دوره مشروطه تصنیف های عارف قزوینی و سپس محمدتقی بهار (اواخر قاجار و اوایل پهلوی اول) به عنوان نمونه انتخاب شده اند؛ عارف مشهورترین تصنیف ساز این دوره است که آثارش همچنان در تاریخ اجتماعی و موسیقی ایران باقی مانده است. «کانون موسیقی چاووش» نیز به عنوان نمونه ای برای تصنیف های دوره انقلاب 1357 برگزیده شده است.تفاوت های اجتماعی دو دوره، تولید محتوایی متفاوت داشته است؛ اشعار دوره مشروطه کمتر حالتی حماسی دارند و بیشتر با غم و اندوه روایتگر اوضاع اجتماعی اند. اشعار در دوره انقلاب 1357 به ویژه تصنیف های ساخته شده توسط کانون چاووش، بیشتر حالتی حماسی داشته و در پی تهییج جامعه نیز برمی آیند. این وضعیت به لحاظ فرم نیز قابل مشاهده است؛ موسیقی دوره انقلاب 1357 مارش گونه و مهیج و به طور کلی «رزمی» است برخلاف موسیقی مشروطه که حزن انگیز و شِکوه گر است و هردوی این ها نشان از وضعیت اجتماعی و گفتمان اجتماعی هر دوره دارند. این مقایسه نشان می دهد که جامعه در دوره مشروطه با شکست هایی که مواجه شده است به یأس اجتماعی دچار شده است این در حالی است که گفتمان انقلاب 1357 گفتمانی است که جامعه را به مبارزه مداوم و رسیدن به پیروزی تشویق می کرده است.Discourse Mining of Music from the Constitutional Period to the Revolution of 1357
This article seeks to compare the discourse of the music of the Constitutional period to the revolution of 1979(Iranian revolution). Musical discourse developments in the two periods can show the discursive developments of two historical periods of Iran, especially in revolutionary conditions. In the constitutional period, the compositions of Aref Qazvini and then Muhammad Taqi Bahar (late Qajar and early Pahlavi I) have been selected as examples; Aref is the most famous composer of this period, whose works remain in the social and musical history of Iran. The "Chavush Music Center" has also been selected as an example for the compositions of the period of the revolution of 1979.The social differences between the two periods have been the production of different contents, the poems of the constitutional period are less epic, and they're more of a social narrator with grief. Poems during the revolution of 1979 especially compositions made by Chavosh Center, they're more epic, and they're also looking to stimulate the society. This is also obvious in the form, the music of the revolution of 1979 is march and exciting and generally "heroic verse" unlike constitutional music which is sad and querulous, and both show the social status and the social discourse of each period. This comparison shows that the society has suffered social despair in the constitutional period with the failures it has faced; this is while the discourse of the revolution of 1979 encourages the society to fight continuously and achieve victory.