مخاطب پژوهی سالمندان شهر اصفهان (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
پژوهش حاضر با هدف شناسایی سبک استفاده سالمندان شهر اصفهان از رسانه ملی انجام گرفت. استان اصفهان یکی از شش استانی است که سهم جمعیت سالمند آن نسبت به دیگر استان های کشور بیشتر است و شناسایی میل، نیاز و مصلحت سالمندان در رابطه با رسانه ملی دارای ضرورت است. این پژوهش به منظور شناخت افکار، گرایش ها، علایق و ترجیحات محتوایی و زمانی، نیازها و انتظارات در رابطه با سیمای شبکه استانی با بهره گیری از تکنیک مصاحبه نیمه ساختاریافته در جامعه آماری سالمندان ساکن شهر اصفهان در طی سال های 1399-1400 انجام شده است. نتایج پژوهش نشان داد شبکه اصفهان از طیف متنوعی از مخاطبان سالمند گزینش گر، تشریفاتی، نفع گرا، ناظر، مشارکتی و غیرمشارکتی، درگیر و غیردرگیر، تحلیل گر و مقاوم برخوردار است و تماشای تلویزیون توسط این مخاطبان با اهداف متنوعی شامل افزایش اطلاعات، یادگیری مهارت ها، سرگرم شدن، فرار از مسائل زندگی و پر کردن اوقات فراغت انجام می گیرد. نتایج پژوهش بیانگر آن است که فیلم ها، انواع مسابقه، جنگ های تلویزیونی، اخبار و سخنرانی ها در گروه برنامه های جدی مورد علاقه مخاطبان سالمند است. همچنین اطلاع رسانی اخبار سالمندی استان، کمک به اصلاح سبک زندگی، کمک به تقویت روحی و اصلاح فرهنگ رفتار با سالمندان از انتظارات مخاطبان سالمند اصفهانی از شبکه استانی است.Audience Study of the Elderly in Isfahan
The present study was conducted with the aim of identifying the application style of the national media (TV) by the elderly in Isfahan. Compared to other provinces, Isfahan is one of the six provinces with a higher share of the elderly population and identifying the desires, needs, and interests of the elderly in relation to national media is essential. This study was conducted to identify the thoughts, tendencies, interests, and content and time preferences, needs, and expectations regarding the provincial TV network using a semi-structured interview technique in the statistical population of elderly residents of Isfahan during the years 2010-2011.The results of the study showed that the Isfahan network has a diverse range of elderly audiences: selective, ceremonial, utilitarian, observer, participatory and non-participatory, involved and non-involved, analytical and resistant. These audiences watch television with various goals, including increasing information, learning skills, having fun, escaping from life's problems, and filling their free time. The results of the study indicate that films, various types of competitions, TV series, news, and lectures in the serious program group are of interest to the elderly audience. Also, informing the elderly news of the province, helping to improve the lifestyle, helping to strengthen the spirit, and improving the culture of behavior with the elderly are among the expectations of the Isfahan elderly audience from the provincial network.