فرا تخصصی شدن رسانه های نوین در سایه نقد افلاطونی
آرشیو
چکیده
هدف: ظهور رسانه های نوین و گسترش آن در میان ملل مختلف، مسائل و دشواره های جدیدی را به وجود آورده و یا تشدید کرده است. به دنبال این گسترش، مفهوم «سلبریتی» جدی شده است و اظهارنظر درباره هر چیزی اعم از مسائل سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، علمی، تجربی، تاریخی و بهداشتی بدون داشتن تخصص معنا پیدا کرده و حتی به فراتخصص تبدیل شد. از طرفی شبیه این جریان در زمان افلاطون در نسبت رسانه با شاعر، خطیب و سوفیست مطرح بود. بنابراین این پژوهش با دیدگاه انتقادی افلاطونی به چگونگی فراتخصصی شدن رسانه های نوین پرداخته است.روش شناسی پژوهش : این پژوهش ابتدا گزاره های افلاطونی را از محاورات او در باب موضوع سفسطه، شعر و خطابه، استخراج و تفسیر کرده است. در ادامه با تحلیل فلسفی به شناختی از فعالیت های رسانه به طور عام پرداخته است. سپس شبیه به آن در مقایسه با سلبریتی عصر حاضر در رسانه های نوین، مورد نقد و ارزیابی قرار گرفته است.یافته ها: در دو مرحله نقد افلاطونی به رسانه صورت می گیرد. مرحله اول نقد به رسانه به صورت مطلق مورد ارزیابی واقع شده و نشان داد که رسانه دارای ویژگی دانش نمایی، تحریک پذیری مخاطب و سرگرمی است. در مرحله دوم، به صورت ویژه رسانه های نوین را مورد ارزیابی قرار داده و نشان داد که این رسانه زمینه دروغ مجازی، چابلوسی، بازی با مخاطب، بی قانونی و جنون را فراهم کرده است.بحث و نتیجه گیری: این مقاله تخنه نبودن رسانه های نوین و اینکه سلبریتی دانشمند نیست را گوشزد کرده و هشدارهای قانونی را متذکر شد و به این نکته دست یافت که فراتخصصی در رسانه نوین، منجر به وجودآمدن کثرت مجاز در عالم شده است. از این رو رسانه نوین از لحاظ جنس با دیگر رسانه ها هویت یکسانی دارد ولی از لحاظ ابزار زبانی شدت گرفته و همچنین نقد را می توان براساس نظر ارسطو ادامه داد و بستر تعلیمی و سرگرمی را در رسانه های نوین دنبال کرد. در این صورت است که فلسفه می تواند به مطالعه رسانه نوین و پدیده سلبریتی بپردازد.The Specialization of New Media in Light of Platonic Critique
Objective: The emergence and expansion of new media among various nations have created or intensified new issues and challenges. Consequently, the concept of celebrity has gained significance, and commenting on various topics—be they political, economic, cultural, scientific, experiential, historical, or health-related—has become meaningful without the need for expertise, turning into a form of specialization. This trend parallels the relationship between media and poets, orators, and sophists during Plato's time; thus, this research critically examines the specialization of new media through a Platonic lens. Methodology: This research first extracts and interprets Platonic assertions from his dialogues regarding sophistry, poetry, and rhetoric. It then employs philosophical analysis to gain insights into media activities in general, and similarly compares them with contemporary celebrities in new media, subjecting them to critique and evaluation. Findings: The Platonic critique of media occurs in two stages. The first stage evaluates media in absolute terms, revealing that media possess characteristics of knowledge representation, audience stimulation, and entertainment. In the second stage, the evaluation focuses specifically on new media, demonstrating that these platforms create an environment for virtual deceit, sycophancy, and manipulation of audiences, lawlessness, and madness. Discussion and Conclusion: The lack of expertise in new media and the notion that celebrities are not scholars are highlighted, along with legal warnings. It concludes that specialization in new media has led to the emergence of a false plurality in the world. Therefore, modern media has the same identity as other media in terms of gender, but in terms of linguistic tools, it has become more intense, and criticism can be continued based on Aristotle's opinion and educational and entertainment platforms can be followed in modern media. It is in this way that philosophy can study new media and celebrity phenomenon.