آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۱۵

چکیده

هدف: پی رنگ یکی از مهم ترین ارکان فیلمنامه است که از جهت مضمون و سیر تحولِ شخصیت انواع گوناگونی دارد. پی رنگِ اصلاح، یکی از انواع پی رنگ است که قرابت زیادی با آموزه توبه دارد. باتوجه به اهمیت توبه و اصلاح در آموزه های دینی، در این پژوهش تلاش شده مواد لازم جهت نگارش پی رنگ را با موضوع توبه در اختیار مخاطب قرار دهد. روش : در این پژوهش جمع آوری اطلاعات به صورت کتابخانه ای است. در ادامه با روش تحلیل روایت، پی رنگ چهار قصه توبه محور، براساس نظریه پی رنگ جان تروبی تحلیل می شود و عناصر پی رنگ اصلاح اصطیاد می گردد؛ درنهایت نیز آموزه توبه با پی رنگ اصلاح تطبیق داده می شود تا تأثیرات و تجلی توبه را در این پی رنگ نشان دهیم. یافته ها: براساس نتایج حاصل شده، پی رنگ اصلاح پنج عنصر دارد: الف: انجام خطا یا گناه؛ ب: عامل ایجاد پشیمانی؛ ج: اظهار پشیمانی؛ د: جبران؛ ه : پذیرش توبه. از طرفی باتوجه به عامل پشیمانی و تأثیر آموزه توبه در پی رنگ اصلاح، این پی رنگ به سه زیرمجموعه تقسیم می شود: الف) گاهی پشیمانی به واسطه قرارگرفتن شخصیت خطاکار در موقعیت دشوار است؛ مانند قصه حضرت یونس(علیه السلام)؛ ب) گاهی پشیمانی به واسطه مواجهه با امری مقدس به شکل مستقیم است؛ مانند قصه فرانسیس آسیسی و فضیل بن عیاض؛ ج) گاهی نیز پشیمانی به واسطه شخص دیگری است؛ مانند قصه کعب بن مالک. نتیجه گیری: باتوجه به این تقسیم بندی، نویسنده فیلمنامه دینی با پی رنگ توبه، می توا ند براساس انواع عامل پشیمانیِ پی رنگ ها، فیلمنامه های متعددی به نگارش درآورد.

The Manifestation of Repentance Doctrine as a Dramatic Action in Corrective Screenplays

Purpose: Plot is one of the most important elements of a screenplay that has various types in terms of content and character development. Corrective Plot is one of these types which has great similarity to the doctrine of repentance. Considering the importance of repentance and correction in religious doctrines, this research aims to provide the necessary materials for writing corrective plot with the subject of repentance. Methodology: In this research, data collection is done through library resources. Then, using narrative analysis method, four repentance-centered stories are analyzed based on John Truby's theory of plot, and the elements of corrective plot are identified. Finally, the doctrine of repentance is compared with corrective subtext to demonstrate its influence and manifestation in this type of plot. Findings: Based on the results, corrective plot has five elements: A) committing an error or sin; B) creating remorse; C) expressing remorse; D) compensating; E) accepting repentance. Moreover, considering the factor of remorse and the influence of the doctrine of repentance in corrective subtext, it can be divided into three subsets: A) sometimes, remorse arises due to placing the delinquent character in a difficult situation, such as the story of Jonah; B) sometimes, remorse arises directly from confronting a sacred matter, such as the stories of Francis of Assisi and Fazil bin Ayyaz; C) sometimes, remorse arises due to another person, such as the story of Ka'b ibn Malik. Conclusion: With this classification, screenwriters of religious scripts can write numerous screenplays based on the types of factors causing remorse in subtexts.

تبلیغات